Skip to main content

IBU -IBU SUDAH BERSEDIA KE NAK MENGHADAPI SUASANA PAGI BERSAMA ANAK-ANAK?

Assalamualaikum...



Seminggu je lagi budak2 nak naik sekolah semula.
Dah gementar dah ni nak mengadap suasana 
pagi dengan anak-anak.
Kalau sebelum ni rilek je bangun pagi2 lepas solat anak nak tidur ke, nak
tengok tv ke suka hati korang la..

Tapi lepas ni tak de la santai2 dah di waktu pagi.
hahhaha..saya yang anak sorang je sekolah ni pun
memang suasana pagi riuh sebab anak saya ni
kalau kita tak gesa dia memang tak bergerak la.
dia kuat berangan pagi2.
Mandi pun 20 minit.entah apa dia buat tak tau la..
nak sarapan lagi..

Sebenarnya yang buat kita kelam kabut sebab
kita kena masak sambil siapkan nak-anak.
Mujur la saya ni kadang2 bila
suami balik dari solat subuh kat masjid dia akan belikan sarapan pagi.
Kita cuma bancuh milo je...mudah!

Cuma bila dia kerja malam ,
tak de la dia ke masjid waktu subuh tu.
jadi tak de la dia belikan sarapan..
macam mana pun kena masak la.

tapi sekarang dah banyak resepi simple2 je untuk sarapan pagi.
Lepas tu banyak tips2 yang dikongsi 
untuk menjimat kan masa kita setiap pagi.
Cuba baca kat sini tips2 mudah 
yang ibu-ibu boleh buat supaya tak kelam kabut di waktu pagi.


sekian.

Comments

  1. BOLEH SIAPKAN KEPERLUAN SARAPAN PAGI LBH AWAL DIANA...XLAH TERLALU KALUT MISALNYA ROTI R LAIN2...

    ReplyDelete
  2. Yalah terutama ibu2 muda kan tentu kelam kabut.Kakak dah lalui zaman anak ramai yang sekolah rendah dulu...

    ReplyDelete
  3. Tak lama dah nak buka sekolah ni. :)

    ReplyDelete
  4. cam sekejap je cuti sekolah...kikiki...taun depan anak dara kecik akak pon dah mula masuk sekolah makan...kalut la pepagi gamaknye...hahaha

    ReplyDelete
  5. Tak hilang lagi ke tabiat kuat berangan maisara sebelum gi sekolah? Heheh. Saya takde anak sekolah, tapi dah berdebar juga nak menghadapi jem pagi2. Sekarang ni santainya jalanraya boleh keluar lambat sikit. Nnt dah sekolah takde harapan la dpt jalanraya lengang lagi.

    ReplyDelete
  6. lepas ni mesti dngr balik acik blakang rumah kejut anak dia bangun pepagi.. jerit suruh p mandi.. n mula keletung keletang buat nasi goreng.. ngeh2..

    ReplyDelete
  7. Gitula kn ragam ank2 sekolah lgi klau belah pagi memg liatnya lain mcm hihi

    ReplyDelete
  8. rs nyer semua ibu2 di dunia ni menghadapi perkara yg sm ;-)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …