CEREWET NYA BUDAK-BUDAK NI...

Assalamualaikum....

Setiap hari pening kepala ni tak tahu nak masak apa.
sebab dok ulang2 hidangan yang sama je..
Anak2 pulak bab makan memang cerewet.

kalau makanan melayu ni
boleh kata bahan2 dalam masakan nya sama je..
ada bawang merah bawang putih dan cili kering.
jadi rasanya pun lebih kurang sama je..
hehhe..hari2 makan bawang..cemuih dah rasa..:p

sepanjang musim cuti sekolah ni
lagi banyak menu saya kena fikirkan
sebab anak2 ni bila dok rumah tak de buat apa
memang benda makan je la yang dia mintak.
benda yang kita tak pernah buat tu
pulak yang dia nak makan.

bila dah buat tiba2 dia kata tak sedap.
tak mau makan..
dan dia akan set dalam kepala dia benda ni memang tak sedap.
kaii ke dua nanti bila kau masak bagi sedap
pun dia tak kan makan sebab dia rasa benda ni memang
jenis makanan yang dia tak suka dan tak sedap.

ha..begitu lah cerewetnya anak2 saya bab makan ni..

sekian..

Post a comment

16 Comments

  1. tak apa budak2 ..sabar hadapi karenah..namun bagi teguran andai terlebih cerewet ya

    ReplyDelete
  2. sama la anak kite tu .... budak mmg gitu .....

    ReplyDelete
  3. anak saya makan roti, biskut,potato chip & kawasan2 sewaktu dengannya jer..Yang dok tukar jenis2 roti jer tapi tetap kena berasaskan roti. Tak pun makan kentang goreng..benda2 lain kalau dia nampak macam teringin sangat baru dia rasa.

    ReplyDelete
  4. tula..macam anak2 akk derang takde la cerewet sgt...cuma masakan yg depa suka tu benda yg sama jugak..sambal tumis laju je..kari pun sama...hahahaha

    ReplyDelete
  5. Anak2 saya pula tersangat tak cerewet bab makanan sampai saya pula boring bila tengahari kerap makan menu yg sama ikut masakan kegemaran depa. Bagi anak2 hari-har kena ada ayam goreng dan masak tumis sambal tak kisahlah sambal ikan bilis, sambal ayam, sambal daging atau sambal udang. Boring sungguh dengan perangai depa yg tak reti mengubahsuai menu makanan tu...

    ReplyDelete
  6. Oh, anak-anak Diana pun cerewet juga bab makan ya! Tidaklah saya keseorangan. Mehlah kita tubuhkan kelab anak-anak cerewet ^_^ Anak-anak saya pun sama aje kekdahnya. Yang besar tu makan apa yang dia biasa makan. Kalau ayam goreng, ayam gorenglah sampai habis musim. Kalau ayam masak lemak, ayam masak lemaklah sampai habis musim. Si kecil pun sama, sup aje kesukaannya tapi dia pelik sikit - tak suka makan. Kalau kita suruh makan, mulalah nanti dia komplen kata kita penyebab dia sakit perutlah, nak demam kepala dah panaslah dan macam-macam lagi. Nasib baik bapak depa tak cerewet, semua pun dibantai asal halal ^_^

    ReplyDelete
  7. Patutlah ibu Nani sokmo cakap tak tahu dah nak masak apa bila kitorang cuti sekolah dulu2. Hehehe

    ReplyDelete
  8. haha...sama je la ngan anak2 aku tu...cuma masa cuti sekolah ni, kena ada stok roti byk2, biskut byk2 sbb anak aku si abang tu kuat mkn roti, adik pulak kuat mkn biskut...kena beli byk2 roti dan biskut sebab nak letak kat rumah pengasuh jugak...

    apa kata ko buatkan dorang spagehtti..mana tau dorang suka...

    ReplyDelete
  9. Lahai x pela kak dugaan layan karenah2 ank2 kecik

    ReplyDelete
  10. Anak2 hendaklah diajar makan semua jenis masakan yang dimasak oleh ibubapa samada cara masakan melayu/cina/india/arab/barat dan sebagainya maka pelajarilah ia dan pelbagaikanlah supaya mereka tidak berasa bosan dan mudah bagi mereka untuk sesuaikan diri di sesuatu tempat. Contoh, jika mereka belajar/bekerja di luar negara. Juga, ajarlah mereka tentang sifat syukur ketika dihidangkan makanan. Jika suka, makanlah...jika tidak suka, janganlah merungut, makanlah makanan lain yang disediakan. InshaAllah.

    ReplyDelete
  11. saya bab makan semua belasah. teringat masa duk asrama masa umur 14 tahun. mak pesan, nanti nak makan tu jangan pilih2 tau, nanti lapar. pesanan tersebut saya terbawa sampai sekarang cuma tolak yang haram, batu, kayu, besi & plastik jer. itu pun sebab takde rasa masam manis. kalo ada mungkin belasah jugak. hahahaha

    ReplyDelete
  12. kalau gitu, lama2 nanti diana jadi terer masak. Sbb asik try masak mcm2. :)

    ReplyDelete
  13. Bapak budak cerewet tak...hehehe...Susah juga anak yang cerewet bab makan ni kan. Dah besar nanti ok kot.

    ReplyDelete
  14. tak perlah janji bebudak ni makan diana, daripada tak makan langsung kan

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)