Skip to main content

CEREWET NYA BUDAK-BUDAK NI...

Assalamualaikum....

Setiap hari pening kepala ni tak tahu nak masak apa.
sebab dok ulang2 hidangan yang sama je..
Anak2 pulak bab makan memang cerewet.

kalau makanan melayu ni
boleh kata bahan2 dalam masakan nya sama je..
ada bawang merah bawang putih dan cili kering.
jadi rasanya pun lebih kurang sama je..
hehhe..hari2 makan bawang..cemuih dah rasa..:p

sepanjang musim cuti sekolah ni
lagi banyak menu saya kena fikirkan
sebab anak2 ni bila dok rumah tak de buat apa
memang benda makan je la yang dia mintak.
benda yang kita tak pernah buat tu
pulak yang dia nak makan.

bila dah buat tiba2 dia kata tak sedap.
tak mau makan..
dan dia akan set dalam kepala dia benda ni memang tak sedap.
kaii ke dua nanti bila kau masak bagi sedap
pun dia tak kan makan sebab dia rasa benda ni memang
jenis makanan yang dia tak suka dan tak sedap.

ha..begitu lah cerewetnya anak2 saya bab makan ni..

sekian..

Comments

  1. tak apa budak2 ..sabar hadapi karenah..namun bagi teguran andai terlebih cerewet ya

    ReplyDelete
  2. sama la anak kite tu .... budak mmg gitu .....

    ReplyDelete
  3. anak saya makan roti, biskut,potato chip & kawasan2 sewaktu dengannya jer..Yang dok tukar jenis2 roti jer tapi tetap kena berasaskan roti. Tak pun makan kentang goreng..benda2 lain kalau dia nampak macam teringin sangat baru dia rasa.

    ReplyDelete
  4. tula..macam anak2 akk derang takde la cerewet sgt...cuma masakan yg depa suka tu benda yg sama jugak..sambal tumis laju je..kari pun sama...hahahaha

    ReplyDelete
  5. Anak2 saya pula tersangat tak cerewet bab makanan sampai saya pula boring bila tengahari kerap makan menu yg sama ikut masakan kegemaran depa. Bagi anak2 hari-har kena ada ayam goreng dan masak tumis sambal tak kisahlah sambal ikan bilis, sambal ayam, sambal daging atau sambal udang. Boring sungguh dengan perangai depa yg tak reti mengubahsuai menu makanan tu...

    ReplyDelete
  6. Oh, anak-anak Diana pun cerewet juga bab makan ya! Tidaklah saya keseorangan. Mehlah kita tubuhkan kelab anak-anak cerewet ^_^ Anak-anak saya pun sama aje kekdahnya. Yang besar tu makan apa yang dia biasa makan. Kalau ayam goreng, ayam gorenglah sampai habis musim. Kalau ayam masak lemak, ayam masak lemaklah sampai habis musim. Si kecil pun sama, sup aje kesukaannya tapi dia pelik sikit - tak suka makan. Kalau kita suruh makan, mulalah nanti dia komplen kata kita penyebab dia sakit perutlah, nak demam kepala dah panaslah dan macam-macam lagi. Nasib baik bapak depa tak cerewet, semua pun dibantai asal halal ^_^

    ReplyDelete
  7. Patutlah ibu Nani sokmo cakap tak tahu dah nak masak apa bila kitorang cuti sekolah dulu2. Hehehe

    ReplyDelete
  8. haha...sama je la ngan anak2 aku tu...cuma masa cuti sekolah ni, kena ada stok roti byk2, biskut byk2 sbb anak aku si abang tu kuat mkn roti, adik pulak kuat mkn biskut...kena beli byk2 roti dan biskut sebab nak letak kat rumah pengasuh jugak...

    apa kata ko buatkan dorang spagehtti..mana tau dorang suka...

    ReplyDelete
  9. Lahai x pela kak dugaan layan karenah2 ank2 kecik

    ReplyDelete
  10. Anak2 hendaklah diajar makan semua jenis masakan yang dimasak oleh ibubapa samada cara masakan melayu/cina/india/arab/barat dan sebagainya maka pelajarilah ia dan pelbagaikanlah supaya mereka tidak berasa bosan dan mudah bagi mereka untuk sesuaikan diri di sesuatu tempat. Contoh, jika mereka belajar/bekerja di luar negara. Juga, ajarlah mereka tentang sifat syukur ketika dihidangkan makanan. Jika suka, makanlah...jika tidak suka, janganlah merungut, makanlah makanan lain yang disediakan. InshaAllah.

    ReplyDelete
  11. saya bab makan semua belasah. teringat masa duk asrama masa umur 14 tahun. mak pesan, nanti nak makan tu jangan pilih2 tau, nanti lapar. pesanan tersebut saya terbawa sampai sekarang cuma tolak yang haram, batu, kayu, besi & plastik jer. itu pun sebab takde rasa masam manis. kalo ada mungkin belasah jugak. hahahaha

    ReplyDelete
  12. kalau gitu, lama2 nanti diana jadi terer masak. Sbb asik try masak mcm2. :)

    ReplyDelete
  13. Bapak budak cerewet tak...hehehe...Susah juga anak yang cerewet bab makan ni kan. Dah besar nanti ok kot.

    ReplyDelete
  14. tak perlah janji bebudak ni makan diana, daripada tak makan langsung kan

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …