Thursday, 24 December 2015

CARA MUDAH UNTUK ELAK KAN KUCING BERAK MERATA-RATA

Assalamualaikum...


Saya ada bela seekor kucing .Namanya Cici..
wah..macam karangan tajuk "haiwan peliharaan saya" pulak..
ekekkekk..ok..sambung cerita
sepatutnya ada dua ekor..tapi sekor lagi dah tak de..
kena langgar kat depan rumah.
Selalu dok dalam sangkar, hari tu dia boleh keluar pulak.
Dah masanya kot..tapi sedih la .

Dah..Bukan nak cerita pasal kucing kena langgar tapi
nak cerita tentang kucing berak .
Ni masalah ramai orang bila kucing dia asyik berak merata-rata.

kucing siapa comel sangat nih...??


Kucing tak kan berak merata-rata jika kita
sediakan tempat untuk dia buang air.
Dan kucing akan buang air dimerata-rata jika
dia tak jumpa tempat untuk dia membuang.

jadi kalau nak bela kucing benda pertama yang
paling penting ialah sediakan tempat untuk dia membuang.
Tak kira la kalau rumah awak tu memang rumah teres ke, flat ke..
kena ada tempat khas untuk dia buang air.



Tak susah pun nak sediakan tempat dia membuang.
Beli bekas yang besar..klau rajin buat sendiri ke..
guna papan ke..kan?/
lepas tu masuk kan pasir.
letak kat satu tempat yang sesuai untuk kucing..

nak ajar dia buang air kat tempat yang kita sediakan tu?
dah siap sedia kan tempat untuk dia buang air,
angkat kucing awak letak dia kat atas pasir tu..
ajak dia kenal kawasan untuk dia buang air.

tapi pastikan tempat terlarang yang sebelum ni dia buang air tu
awak dah cuci bersih2 tak de bau apa.
Insya Allah lepas ni tahu lah dia kat mana nak buang air.



Kucing ni haiwan yang bukan saja manja tapi juga bijak.
kalau kita ajar dan biasakan memang dia boleh ikut.
Tak payah lah sampai nak sapu serbuk cili la, cuka la,
bakar tanah la..tak payah...
sediakan je tempat berak untuk dia.
mesti dia tak berak merata-rata sampai kena bergaduh bermasam muka dengan jiran-jiran.
Jiran2 pun..boleh buat juga satu ruang untuk kucing berak.
Kita ni hidup bermasyarakat..
kucing pun makhluk Allah ada hak untuk hidup kat mana2 yang dia nak.
jadi jangan lah pandang jijik sangat kucing yang berak kat rumah awak tu.



Pasir untuk kucing buang air tu bukan mahal pun..
rm10 je..boleh pakai sampai sebulan..
banyak tau..saya selalu beli yang 10kg tu..
Bau pun tak de sebab pasir tu ada macam2 bau, lemon, lagi bau apa entah..
saya selalu beli yang bau lemon je..
rm10 untuk kucing..apa lah sangat..kan?


sekian..

3 comments:

  1. Kucing saya nak berak ke kencing ker semua gi toilet hehehe, kalau sabar n ajar diorang betul2 nanti pandaila kucing tu gi berak kt tempat yg disediakan utk mereka.. :)

    ReplyDelete
  2. eheheh suka bab jiran tu.. baru2 ni jiran sbelah yg ada kucing gaduh dgn jiran depan..
    pun ada kucing gak.. jiran sbelah nye kucing jantan nak p ngawan kat kucing jiran depan.. brkampung kt rumah depan smpai uk uk sana.. haaa meletus..

    ReplyDelete
  3. Kalau kucing pulak yg berak merata cemane? Jenuh nk tlg cuci die brak depan rumah kite. Hadoii

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();