Skip to main content

CARA BUAT KUACI BIJI LABU

Assalamualaikum..




Saya memang suka makan kuaci biji labu ni.
Eh!1awak pun panggil ni kuaci biji labu..kan??
kalau namanya lain saya tak tahu la..
tapi yang ni memang saya panggil kuaci biji labu.
Rasanya sangat sedap lagi2 bila dimakan ketika menonton
bolasepak dan gegar vaganza.hahahah

Biasanya kita beli je..kan??
kalau nak murah beli je kat pasaraya tu..
Tapi yang kat pasaraya dan kedai tu biasanya
kandungan garam dia "makaih.."
boleh buat pecah bibir ni sebab masin sangat..


jadi apa kata kalau buat sendiri je..
Bukan susah pun.Ini cara-caranya..



*sukatan ni untuk jumlah biji labu yang diambil dari sebiji besar labu.~~ Bersihkan biji labu.Masuk kan ke dalam periuk
bersama 2 cawan air.Ambil segenggam garam anggaran dalam 1 sudu besar garam.
campurkan ke dalam periuk tadi .rebus bersama dengan api sederhana.
jika air sudah mengering ,angkat dan tapis  kemudian keringkan biji labu dibawah matahari
sehingga kering.kemudian boleh la di makan..

Tapi musim2 hujan ni susah juga nak jemur kat matahari..kan??
Boleh je kalau selepas di tapis tu kita
sangai je atas api yang perlahan..pun boleh jugak..
Senang je..kan??lepas ni cuba tau.

sekian..


Comments

  1. rupa2nya dari biji labu.. baru tahu.. huhuhu pas ni memng xbuang ar biji labu tu... hehehe

    ReplyDelete
  2. la gitu je cara buatnye mudah .. tp nk guna berapa biji labu ni hahahha

    ReplyDelete
  3. Suka juga makan dan nampak macam mudah je buat. Tinggal rajin dengan tak je kan..hihi

    ReplyDelete
  4. Ooooooo...baru tahu......
    dari biji labu rupanya...hihihi

    ReplyDelete
  5. Bab-bab kuaci ni saya memang lemah sikitlah. Malas betul nak mengunyah sebab kecil sangat ^_^ Nak kopek pun malas juga. Sebab itulah jarang makan. Ni kalau suruh buat ni, lagilah liat, Diana ^_^

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …