CARA BUAT KUACI BIJI LABU

Assalamualaikum..




Saya memang suka makan kuaci biji labu ni.
Eh!1awak pun panggil ni kuaci biji labu..kan??
kalau namanya lain saya tak tahu la..
tapi yang ni memang saya panggil kuaci biji labu.
Rasanya sangat sedap lagi2 bila dimakan ketika menonton
bolasepak dan gegar vaganza.hahahah

Biasanya kita beli je..kan??
kalau nak murah beli je kat pasaraya tu..
Tapi yang kat pasaraya dan kedai tu biasanya
kandungan garam dia "makaih.."
boleh buat pecah bibir ni sebab masin sangat..


jadi apa kata kalau buat sendiri je..
Bukan susah pun.Ini cara-caranya..



*sukatan ni untuk jumlah biji labu yang diambil dari sebiji besar labu.~~ Bersihkan biji labu.Masuk kan ke dalam periuk
bersama 2 cawan air.Ambil segenggam garam anggaran dalam 1 sudu besar garam.
campurkan ke dalam periuk tadi .rebus bersama dengan api sederhana.
jika air sudah mengering ,angkat dan tapis  kemudian keringkan biji labu dibawah matahari
sehingga kering.kemudian boleh la di makan..

Tapi musim2 hujan ni susah juga nak jemur kat matahari..kan??
Boleh je kalau selepas di tapis tu kita
sangai je atas api yang perlahan..pun boleh jugak..
Senang je..kan??lepas ni cuba tau.

sekian..


Post a comment

6 Comments

  1. rupa2nya dari biji labu.. baru tahu.. huhuhu pas ni memng xbuang ar biji labu tu... hehehe

    ReplyDelete
  2. la gitu je cara buatnye mudah .. tp nk guna berapa biji labu ni hahahha

    ReplyDelete
  3. Suka juga makan dan nampak macam mudah je buat. Tinggal rajin dengan tak je kan..hihi

    ReplyDelete
  4. Ooooooo...baru tahu......
    dari biji labu rupanya...hihihi

    ReplyDelete
  5. Bab-bab kuaci ni saya memang lemah sikitlah. Malas betul nak mengunyah sebab kecil sangat ^_^ Nak kopek pun malas juga. Sebab itulah jarang makan. Ni kalau suruh buat ni, lagilah liat, Diana ^_^

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)