Skip to main content

5 JENIS DIET YANG BOLEH MEMBAHAYAKAN TUBUH BADAN.

Assalamualaikum...





Bagi mereka yang mencuba untuk menurunkan berat badan mesti ada diet tertentu yang mereka amalkan untuk mendapatkan hasil yang baik dan mengembirakan.Tapi awas kerana ada beberapa diet tertentu yang bahaya untuk diamalkan .Berikut adalah 5 jenis diet yang dilarang sama sekali untuk anda mencuba nya.

1-Master Cleans
Diet Master Cleans adalah diet dimana anda hanya dibenarkan untuk mengambil air lemon, sirup maple , air putih , air garam dan teh julap. selama 10 hari .Cara ini akan membuatkan tubuh kekurangan  nutrisi dan lebih membahayakan ianya akan menyebabkan keradangan dan sistem imun badan juga akan menurun.

2-Diet fruitarian
Semua bahan makanan termasuk sayuran tidak dibenarkan kecuali handa hanya dibenarkan makan buah buahan.Bahaya nya diet ini kerana ia boleh menyebabkan anda mengalami anemia dan menurunkan sistem kekebalan tubuh kerana dalam diet ini anda akan kekurangan  vitamin B12, protein, zat besi,vitamin D dan kalsium.

3-HCG diet
HCG diet atau human chorionic gonadotropin adalah hormon yang ditemukan dalam air kencing  wanita hamil dan plasenta manusia. Hormon ini dipercayai dapat menurunkan berat badan dengan cara suntikan atau digosokkan ke kulit dalam bentuk krim. Pengamal  diet yang menjalani program ini tidak boleh mengambil makanan lebih dari 800 kalori sehari. Walau bagaimana pun belum ada kajian mengatakan cara ini boleh menurunkan berat badan. Diet cara ini  dapat menyebabkan tubuh kekurangan vitamin dan mineral kerana pengambilan kalori yang rendah

4-Paleolitik Diet
Siapa kata dengan mengambil makanan semulajadi sahaja akan membuatkan kita sihat?Dalam diet paleolitik anda hanya dibenarkan makan makanan semula jadi dan tidak diolah.Ini mustahil untuk tubuh badan kita kerana ikan , daging dan produk tenusu juga harus di proses dahulu sebelum kita mengambilnya.Jika kekurangan bahan makanan seperti daging , ikan dan produk tenusu dah tentu nutrisi badan kita akan berkurangan.


5-Diet Makanan bayi
Diet ini hanya membenarkan anda makan makanan bayi dan makan dalam saiz hidangan seorang bayi.Ini akan menyebabkan tenaga anda akan berkurangan dan anda akan sentiasa keletihan.Saiz hidangan dan makanan bayi tidak sesuai dengan keperluan tubuh seorang dewasa.

Diet yang sebenar nya ialah mengambil makanan sihat dengan saiz yang mencukupi bersesuai dengan tubuh badan seseorang.Diet yang betul ialah diet yang tidak menyiksa tubuh badan kita.jadi sebelum berdiet kenali kesan baik dan buruk diet anda .Nak tahu apa yang orang berjaya lakukan dalam hidup mereka?klik sini dan baca.semoga anda aka berjaya satu hari nanti.

sekian..

Simber; indiatimes/merdekadotcom

Comments

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …