Skip to main content

RESEPI KEK MAJERIN MUDAH DAN SEDAP

Assalamualaikum....


Petang ni nak masak apa ye untuk minum petang?
Kalau boleh buat yang simple2 aje dah la..
Saya ni kalau hari suami dan anak2 cuti saya malas nak lama2 kat dapur..








Seronok buat aktiviti dengan diaorang je..
Kadang2 tu masak pun tak..
Tapi kalau anak2 nak juga rasa air tangan ibu dia ni turun jugak ke dapur 
dan saya akan pilih resepi2 yang ringkas saje lah unyuk disediakan pada diaorang..




Kalau rasa nak buat kek , ini pilihan yang mudah dan cepat nak buat.tapi sedap dan anak2 pun suka...
Kek majeri yang sedap dan mudah..
Saya memang dah selalubuat kek ni..
Kalau tak salah saya ,saya dapat resepi dulu kat facebook Sheila Rusly.
Sukatan nya pun saya tak ubah sebab ianya memang cukup sedap dan sesuai dengan tekak kami seisi keluarga..

Nak tengok resepi kek mejerin mudah dan sedap..

Bahan-bahan

2 cawan tepung gandum
1 sudu baking powder
1 cawan majerin (saya guna majerin pelangi je)
3 biji telur
1cawan gula halus
2 sudu besar susu pekat
1 sudu kecil esen vanila


Cara-caranya?

1 -Ayak tepung gandung bersama baking powder.ketepikan..

2-pukul majerin dan gula sampai kembang

3-masuk kan telur sebiji demi sebiji.

4-masuk kan esen vanila dan susu pekat..pukul lagi..

5-masuk kan tepung gandum yang diayak tadi..






6-kalau nak nak buat marble kek , asing kan dua bahagian dan masuk kan apa2 pewarna yang kita nak..kalau tak nak warna warni tu bakar macam yu je pun tak pe..sama je rasanya ..sedap..

7- masuk kan dalam loyang yang dah di sapu majerin dan di taburkan sedikit tepung gandung..

8- bakar pada suhu 170 selama 40 minit..

Tunggu sejuk baru keluarkan dari loyang..kek saya ni kena letak coklat sikit atas dia untuk menggoda ank2..kalau kosong gitu je diaorang tak nak makan..haha..kalau tak nak letak apa2 pun sedap..

Selamat mencuba..




Comments

  1. dulu2 kalau buat kek guna marjerin jer xkenalpun butter sedap juga ..mcm kek diana ni tengok jer rasa cpt jer nk capai..

    ReplyDelete
  2. Akak pun suka resepi ni...sedap...majerin pelangi memang jadi pilihan

    ReplyDelete
  3. Wah, bahannya semua mudah aje....

    ReplyDelete
  4. buttercake ni memang boleh letak perisa lain kalau nak... mama auni selalu letak koko @ kopi, lepas tu jadikan marble cake....

    ReplyDelete
  5. sukajugak tgk resepi yg dikongsi sheila rusly
    resepinya mudah nk dibuat..
    tetibe tringin nk mkn kek

    ReplyDelete
  6. Ehh...kacang benor nak buat...semua bahan ada nih...

    ReplyDelete
  7. Kek guna margerine yg best ada lemak-lemak sebab dia masin kan
    Lagi satu moist - kakak suka juga Dee.

    ReplyDelete
  8. nampak mudah .... menarik betui la

    ReplyDelete
  9. Terima kasih dengan resepi. Mau cuba buat kek utk my baby :)

    ReplyDelete
  10. Terima kasih dengan resepi. Mau cuba buat kek utk my baby :)

    ReplyDelete
  11. Baking powdertu sudu teh ke sudu besar?

    ReplyDelete
  12. Baking powdertu sudu teh ke sudu besar?

    ReplyDelete
  13. Kak saya dah buat menjadi kak.sedap lembut gebu tapi knpa mcm ada rasa masin sikit eak ? Sbb marjerin tu ke?

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah..menjadi ikt resipi ni..lembut n gebu..nant leh try lg.terima kaasih kongsi resipi

    ReplyDelete
  15. Tq... Sy da buat ikut resepi ni menjadi... X pakai oven cuma guna non stick avon jew...

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …