Sunday, 15 November 2015

KENAPA PERLU BERKHATAN DAN CARA-CARA BERKHATAN

Assalamualaikum...



Cuti sekolah hampir tiba.Ada yang dah merancang nak buat majlis khatan untuk anak.tapi rasa was2 nak buat ke tidak?ada juga yang tertanya2 kat mana nak buat? ada tak khatan yang tak menyakit kan.Macam2 soalan yang berlegar2 dikepala sampaikan dok fikir cemana kalau dia lari sebelum khatan...hahahah..

jadi meh saya nak kongsikan satu artikel dari DrRich DrRahim.. Dr ni dari Penang jadi loghat Penang tu dok ada la.Jangan risau ayat 2 dia mudah ja nak paham.sebab tu saya kongsikan di blog ni..

ILMU KESIHATAN: Artikel 254 : " DAH SUNAT ke belum? He he he. KENAPA PERLU BERKHATAN? "

Kejap je doc rasa;Musim cuti sekolah dah nak mula,ramai mai BOOKING di Klinik doc untuk khatan/sunat anak mereka. Ada group nak sunat anak2 mereka dlm Majlis Berkhatan ramai2. Sebelum booking khatan; doc kena cek "burung" itu tiada masaalah "buta" / phimosis ke? atau "belalai je ada" tpi "burung hilang ke mana pula?" dan kesihatan kanak2 dulu. Klu OK....boleh pilih sendiri hari bila nak "disembelihkan burung" tersebut.

Ramai yg mai jumpa doc.. burung anaknya "buta". Doc tolong locehkan...he he he.. baru "kepala burung" tu nampak DUNIA!!

Tau tak Kenapa kita perlu berkhatan atau bersunat?

1.Dlm Islam, berkhatan bermakna memotong lebihan kulit kemaluan bagi mengelakkan ia menutupi keseluruhan kemaluan. Bagi memastikan kemaluan itu bersih drp kekotoran/najis di bawah lebihan kulit ...baru sah ibadat kita.

2.Dlm perubatan , khatan maksud buang lapisan kulit yg balut bahagian depan alat kelamin lelaki krn lapisan ini ada najis & ia adalah lebihan alat kelamin lelaki.
Kekotoran itu menyebabkan seseorang alami keradangan alat kelamin & penyakit berjangkit drp hubungan seks.

3.Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dapati berkhatan mengurangkan risiko jangkitan virus HIV.

4. Tiada sel kulit yg mati terkumpul lalu bentuk kekotoran bila dah sunat.

5. Tiada penyakit kulit kulup kemaluan ni yg menjadi punca jangkitan saluran kencing hingga rosak buah pinggang.

6. Kemaluan mudah dibersihkan & jarang kena infeksi kemaluan & penyakit sexual..Aids; Syphilis; Gonorrhea;Herpex..

7. Tenaga Batin ada Uhmmm & Gahnya!!

Cara2 sunat/khatan :

A. Operasi pembedahan kecil secara tradisional. Ingat lagi doc kecik2 dulu. Mereka gempak doc kena pilih potong dgn pisau ke, kapak ke atau gaji ke... Doc tengok Tok Mudin bermisai dah takut. Dok redam dlm sungai sampai sejuk kecut dgn gang satu norstalgia yg indah. Doc Di bawa kokok atas bahu bapa best sekali. Potong atas batang pisang...tak nangis pun.. Hebat jadi hero kampung waktu tu & dpt RM 10 amat besar nilai masa tu. Yang syok dah rasa jadi DEWASA dah masa tu...he he he.

B. Cara Moden pakai LASER, DIATHERMY dan ada guna Klamp. Jadi khatan semakin mudah & kurang menyakitkan. Sembuh cepat sekali..7 ke 10 hari je.
KHATAN MEMANG TERBAIK UNTUK KESIHATAN.

La ni doc banyak SEMBELIH burung kanak2 & Org Dewasa yg BUKAN ISLAM... Doa suatu hari mereka dpt hidayah peluk agama Islam. Insyallah.

Ada soalan.. Doc jawapkan bila lapang.

Drp: Dr. Abdul Rahim
Klinik Abdul Rahim
Bayan Lepas. Penang.
04-6444181

Kalau ada soalan pi la tanya Dr  ye.ada no tel siap semua tu.
Facebook Dr Rich DrRahim..(klik)

sekian..

10 comments:

  1. berkhatan utk kesihatan

    cara2 tu boleh shortcut dgn hantar p klinik je ..hihi

    ReplyDelete
  2. Anak bongsu kakak pun nak berkhatan cuti sek ni...dah tak sabar2 ...
    Zaman dulu guna cara tradisional ,kira berani lah budak2 nya kan ,mna ada bius pun ...skg ni smua dah ada alatan canggih.

    ReplyDelete
  3. kalau tak silap disunnatkan berkhatan selepas 7 hari kelahiran..

    ReplyDelete
  4. cuti sekolah dah nak mai , ramai nak bersunat termasuk lah anak akak...suspen je dok tunggu hari

    ReplyDelete
  5. dah banyak iklan-iklan yang di tampal....sekitar rumah pun ada di adakan acara berkhatan beramai-ramai

    ReplyDelete
  6. ank sy aiman dh p check dh burung dia..Insyaallah 2hb12 ni nk p potong burung.hahaha...

    ReplyDelete
  7. semua lelaki perlu berkhatan..x kira agama krna ia baik utk kesihatan.

    ReplyDelete
  8. TIBA MASANYA ANAK2 LELAKI WAJIB DIKHATANKAN TU...BERSUNAT YG WAJIB.

    ReplyDelete
  9. 'Burung buta', 'loceh'.. hahaha, dah lama tak dengaq istilah-istilah klasik tu!

    Walaupun namanya bersunat tapi berkhatan dah jadi seperti kewajipan untuk semua orang Islam, juga orang Yahudi... Lelaki yang bukan Islam juga sekarang ni dah ramai yang bersunat atas sebab-sebab kesihatan dan seks...

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();