Skip to main content

KENAPA PERLU BERKHATAN DAN CARA-CARA BERKHATAN

Assalamualaikum...



Cuti sekolah hampir tiba.Ada yang dah merancang nak buat majlis khatan untuk anak.tapi rasa was2 nak buat ke tidak?ada juga yang tertanya2 kat mana nak buat? ada tak khatan yang tak menyakit kan.Macam2 soalan yang berlegar2 dikepala sampaikan dok fikir cemana kalau dia lari sebelum khatan...hahahah..

jadi meh saya nak kongsikan satu artikel dari DrRich DrRahim.. Dr ni dari Penang jadi loghat Penang tu dok ada la.Jangan risau ayat 2 dia mudah ja nak paham.sebab tu saya kongsikan di blog ni..

ILMU KESIHATAN: Artikel 254 : " DAH SUNAT ke belum? He he he. KENAPA PERLU BERKHATAN? "

Kejap je doc rasa;Musim cuti sekolah dah nak mula,ramai mai BOOKING di Klinik doc untuk khatan/sunat anak mereka. Ada group nak sunat anak2 mereka dlm Majlis Berkhatan ramai2. Sebelum booking khatan; doc kena cek "burung" itu tiada masaalah "buta" / phimosis ke? atau "belalai je ada" tpi "burung hilang ke mana pula?" dan kesihatan kanak2 dulu. Klu OK....boleh pilih sendiri hari bila nak "disembelihkan burung" tersebut.

Ramai yg mai jumpa doc.. burung anaknya "buta". Doc tolong locehkan...he he he.. baru "kepala burung" tu nampak DUNIA!!

Tau tak Kenapa kita perlu berkhatan atau bersunat?

1.Dlm Islam, berkhatan bermakna memotong lebihan kulit kemaluan bagi mengelakkan ia menutupi keseluruhan kemaluan. Bagi memastikan kemaluan itu bersih drp kekotoran/najis di bawah lebihan kulit ...baru sah ibadat kita.

2.Dlm perubatan , khatan maksud buang lapisan kulit yg balut bahagian depan alat kelamin lelaki krn lapisan ini ada najis & ia adalah lebihan alat kelamin lelaki.
Kekotoran itu menyebabkan seseorang alami keradangan alat kelamin & penyakit berjangkit drp hubungan seks.

3.Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dapati berkhatan mengurangkan risiko jangkitan virus HIV.

4. Tiada sel kulit yg mati terkumpul lalu bentuk kekotoran bila dah sunat.

5. Tiada penyakit kulit kulup kemaluan ni yg menjadi punca jangkitan saluran kencing hingga rosak buah pinggang.

6. Kemaluan mudah dibersihkan & jarang kena infeksi kemaluan & penyakit sexual..Aids; Syphilis; Gonorrhea;Herpex..

7. Tenaga Batin ada Uhmmm & Gahnya!!

Cara2 sunat/khatan :

A. Operasi pembedahan kecil secara tradisional. Ingat lagi doc kecik2 dulu. Mereka gempak doc kena pilih potong dgn pisau ke, kapak ke atau gaji ke... Doc tengok Tok Mudin bermisai dah takut. Dok redam dlm sungai sampai sejuk kecut dgn gang satu norstalgia yg indah. Doc Di bawa kokok atas bahu bapa best sekali. Potong atas batang pisang...tak nangis pun.. Hebat jadi hero kampung waktu tu & dpt RM 10 amat besar nilai masa tu. Yang syok dah rasa jadi DEWASA dah masa tu...he he he.

B. Cara Moden pakai LASER, DIATHERMY dan ada guna Klamp. Jadi khatan semakin mudah & kurang menyakitkan. Sembuh cepat sekali..7 ke 10 hari je.
KHATAN MEMANG TERBAIK UNTUK KESIHATAN.

La ni doc banyak SEMBELIH burung kanak2 & Org Dewasa yg BUKAN ISLAM... Doa suatu hari mereka dpt hidayah peluk agama Islam. Insyallah.

Ada soalan.. Doc jawapkan bila lapang.

Drp: Dr. Abdul Rahim
Klinik Abdul Rahim
Bayan Lepas. Penang.
04-6444181

Kalau ada soalan pi la tanya Dr  ye.ada no tel siap semua tu.
Facebook Dr Rich DrRahim..(klik)

sekian..

Comments

  1. berkhatan utk kesihatan

    cara2 tu boleh shortcut dgn hantar p klinik je ..hihi

    ReplyDelete
  2. Anak bongsu kakak pun nak berkhatan cuti sek ni...dah tak sabar2 ...
    Zaman dulu guna cara tradisional ,kira berani lah budak2 nya kan ,mna ada bius pun ...skg ni smua dah ada alatan canggih.

    ReplyDelete
  3. kalau tak silap disunnatkan berkhatan selepas 7 hari kelahiran..

    ReplyDelete
  4. cuti sekolah dah nak mai , ramai nak bersunat termasuk lah anak akak...suspen je dok tunggu hari

    ReplyDelete
  5. dah banyak iklan-iklan yang di tampal....sekitar rumah pun ada di adakan acara berkhatan beramai-ramai

    ReplyDelete
  6. ank sy aiman dh p check dh burung dia..Insyaallah 2hb12 ni nk p potong burung.hahaha...

    ReplyDelete
  7. semua lelaki perlu berkhatan..x kira agama krna ia baik utk kesihatan.

    ReplyDelete
  8. TIBA MASANYA ANAK2 LELAKI WAJIB DIKHATANKAN TU...BERSUNAT YG WAJIB.

    ReplyDelete
  9. 'Burung buta', 'loceh'.. hahaha, dah lama tak dengaq istilah-istilah klasik tu!

    Walaupun namanya bersunat tapi berkhatan dah jadi seperti kewajipan untuk semua orang Islam, juga orang Yahudi... Lelaki yang bukan Islam juga sekarang ni dah ramai yang bersunat atas sebab-sebab kesihatan dan seks...

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …