Skip to main content

BUAT PRODUK YANG MURAH DAN BERKUALITI TAK BOLEH KE??

Assalamualaikum...



Hari ni saya terbaca tentang boikot.
Ada banyak barang yang disarankan kita untuk boikot.
Tapi saya rasa ada sebab2 tertentu kenapa
orang tak boikot sama.

Kita diajak untuk menggunakan
produk tempatan.
Tapi perasan tak yang kebanyakan produk tempatan ni
harga nya Ampun..mahalnya...

Dalam keadaan ekonomi kita sekarang ni
awak rasa mampu tak kita nak boikot barang2
yang kita gunakan sehari-hari.
Lepas tu nak laburkan duit untuk barang yang harganya
dua kali ganda.

Contohnya macam milo..
Ada yang kata 'jom la boikot..tak payah guna milo dah.."
Ok..kita gantikan dengan serbuk koko macam milo tapi keluaran tempatan.
Keluaran bumiputra..

Ada tak yang murah??
Memang tak de..alasan nya ..

".yang ni berkhasiat sebab ada habatus sauda, bla..bla..bla..."
" yang ni untuk minda..bla..bla..bla..
"yang ni ada kolegen..."


Awak rasa selama ni orang beli milo sebab khasiat dia ke?
tak de nya..orang beli sebab ianya sedap
orang beli sebab ianya murah..

"mahal2 pun kena la sokong produk tempatan..
sokong orang kita sendiri.."

ha ah..ye la tu..
Ingat kita ni cop duit ka nak sokong dia..
awak tu buat la produk yang orang mampu beli..
sokong sama rakyat malaysia yang gaji ciput ni..

Tengok harga tuala wanita..
yang biasa2 ni tak nak pulak orang tempatan buat..
nak ada yang berubat la..berherba la..
lepas tu letak harga sampai berbelas ringgit untuk sekotak.
Lepas tu bila orang guna jenama yang banyak kat kedai tu'
kata kita tak sokong produk tempatan..
sokong israel..Pulak dah!!

lepas ni cuba buat tuala wanita yang biasa tak de berubat2 punya..
yang kualaiti sama macam kotex
letak harga sama macam jenama kotex tu.
boleh buat..??
kalau tak boleh buat jangan cakap banyak kalau orang
tak beli produk tempatan awak tu.

P/s Lucu nya bila kebetulan ada perkara2 macam ni berlaku..
kebetulan je...Tapi lucu..kan??

sekian..

Comments

  1. hehe..pandangan kita sama bab ni
    diorang letak extra ingredient yang mungkin faktor benda tu mahal
    cuba buat sama atau mungkin hampir sama
    harga yang tak jauh beza, mesti orang cari

    ReplyDelete
  2. betui sangat-sangat .....aku mmg tak boikot ..lantak la ... org nk kate sokong israel ke ape ... tesco rega murah aku pergi .... tak de boikotnye ..aku tak mampu klu org yg mampu boleh la berckp nak boikot bagai ni

    ReplyDelete
  3. berniaga cara orang kita gitulah kualiti barangan kurang pentingkan kuantiti nak kaut untung saja...mcmana nk sokong sdg kitapun xkuat fiskal sbg penyokong.

    ReplyDelete
  4. betul tu..kita patut cuba buat produk yang sama standard mcm produk luar yg harganya murah. InsyaAllah laku dan dalam masa yg sama bantu ekonomi negara.

    ReplyDelete
  5. Salam singgah hari ni bila masa sikit ni. Sebagai pengguna gunakan hak kita utk memilih yang terbaik kan !

    ReplyDelete
  6. mmg betul pun...pegi kedai halal center tapi masyaallah...rega dia pulak aku tak tahan...mcm mana nak support...adoi la...

    ReplyDelete
  7. Milo pun mahal skrg.. Nk beli yg jenama org suh beli kami yg ank 4 smua dh pandai mkn minum ni lg lah parah. Mulut satu dua takpelah nk guna brg mahal pun

    ReplyDelete
  8. Betol tu dik akak pon selalu terpikir camtu...lain la kalau rakyat malaysia ni semua kaya2 kan...

    ReplyDelete
  9. banyak pilihan lain... tepuk dada tnya iman.. ada je yg murah... just pendapat sendiri la kan..

    ReplyDelete
  10. hehehe... tersenyum sengsorang baca entry ni sebab... memang betul... itu la hakikatnya... barang tempatan payah nak dapat yg murah yg harga standard kita mampu beli... alasannya, produk diorg special.. ade tu la ade ni la... barang2 tu nak pakai hari2 kot... kann...

    ReplyDelete
  11. sgt betul la diana.
    ada satu produk ni aida tgh marah. and geram.
    nak suruh kita sokong dia. tapi di naik kan harga.
    katanya, khasiat byk, harga naik camne pun org beli.
    adududuhai... camne kita nak sokong produk tempatan?
    yes pasal tuala wanita tu pun betul.
    nak buat tapi mahal.
    apa la diorang ni ekk... ada la skit elemen sedekah.
    bila murah, jualan lebih byk, untung jugak.
    bila mahal, jualan skit la sebab org x beli = rugi besar!

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …