Friday, 13 November 2015

BERNIAGA TUDUNG TAPI TAK TAHU JENIS KAIN

Assalamualaikum..




9 dari 10 rezeki adalah dari perniagaan.
Sebab tu sekarang ramai yang memilih untuk berniaga.
Saya pun pernah berniaga tapi
sebab kekangan masa terpaksa lupakan pasal berniaga..
Berniaga review dah la..hahAha

Nak berniaga bukan senang.
kena tahu la apa barang yang kita nak niagakan tu.
Tahu yang saya maksud kan ni ialah
awak tahu tentang barang yang awak jual.

Pernah tengok tak satu temuramah sorang artis kat rancangan HLive
yang baru berjinak2 dalam pernigaan tudung dan jubah.
Bila wartawan tu tanya tentang jenis kain
yang digunakan untuk buat tudung tu,
boleh pulak artis tu kata dia tak tahu, masih belajar,
dan paling lawak yang dia tahu cuma kain tu bila pakai jenis jatuh..





Saya punya gelak la sampai hari ni
bila ingat memang boleh ketawa sorang2.
macam mana la dia boleh
buat tudung kalau dia sendiri tak tahu jenis kain nya.

Nampak sangat dia cuma bayar je..
yang uruskan semua tu orang lain.heheheh
Bahaya berniaga macam ni.
Nanti kalau kena tipu baru nak saman la apa.
Padahal salah diri sendiri.


Apa jenis perniagaan pun
kita kena tahu juga semuanya dari A sampai Z.
Kalau buka restoran sekurang2 nya kita tahu
bahan2 dan cara2 masak yang tukang masak kita buat.

Bukan setakat tahu yang duit dah masuk akaun je..



sekian..


13 comments:

  1. aduhai.. tp artis tu mesti konfiden je kan masa jawab tu.

    ReplyDelete
  2. Alahai..hehe..paling tidak pun kena ambil tahu yang asas..

    ReplyDelete
  3. biase la dik artis2 sekarang meniaga pon sebab diorang glemer...kalau barang cantik kompom la meletop letop jualan....kalau gebang cam hape hujung2 hape pon tak tahu....kikiki

    ReplyDelete
  4. Nampak sangat keluar duit ja utk org urus, dia tahu tayang muka wat promo saja..

    ReplyDelete
  5. Hehehe..lawaks..org jawab jela kain apa2 pun..bkn org tau kan..memalukam kot jawab gitu

    ReplyDelete
  6. nak berniaga tp x de ilmu...mmmm susah laa cmniii

    ReplyDelete
  7. setuju tu...nak meniaga bukan senang...

    ReplyDelete
  8. saya setuju kak. nak meniaga kena arif apa yang nak kita niagakan tu smile emoticon tapi saya tak tgk plak rancangan tu huhu

    alamak saya salah petak komen plak :P *noob

    ReplyDelete
  9. boleh pulak dia sendiri meniaga, dia tak tahu
    sedih tu

    ReplyDelete
  10. hahaha...itu mcm asal cntik pakai n jual je tu
    bukan buat sendiri step by step .

    ReplyDelete
  11. tu komen menampkakkannkebodohan diri sendiri kan..tp memang ada orang camtu..klu ye pun org yg uruskan perniagaan dia kena la ambik tahu material semua..klu nk berniaga untung tp minat takde tak kemanalah kan

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();