Skip to main content

RUPANYA RAMAI YANG TAK TAHU ASAL USUL NAMA KAMPUNG SENDIRI

Asslamualaikum...

gambar dari khasiatherba.com


Bulan lepas kot saya terbaca kat blog kak Paridah
dia ada muat naik gambar pokok Berus..
Beruas tu nama kampung saya la...
Rupanya Beruas tu nama pokok..
lepas 35 tahun baru tahu Berus tu nama pokok..heheh..

Rasanya ramai yang macam saya ni..
bukan tahu pun asal usul nama kampung sendiri..

Pernah dengar nama tempat Menggatal kat sabah nun?
siapa tau asal usul nama tempat tu??
mesti tak tahu..kan??

Kisahnya nama tempat tu diberi kerana kat situ ada pokok mangga
yang bila di makan akan menyebabkan kita jadi gatal..
sebab tu la tempat tu namanya Menggatal..

Nama tempat yang lain..??
kalau nak tahu boleh baca kat sini..
semua nya cerita tentang asal usul nama tempat.
mana tau kot2 tempat atau kapung 
korang ada dalam senari..

sekian..

Comments

  1. tu la.. kadang2 dongeng jer.. tp ade kene mengena jugak..

    ReplyDelete
  2. ada kebetulan jugak. macam kg saya, Alor Star. Sebab ada pokok Star di sepanjang terusan Wan Mat Saman

    ReplyDelete
  3. Salam, haha nama kampung saya Pasir Raja...xtau apesal, mungkinkah suatu ketika dulu Pasir tersebut pernah diangkat menjadi raja?? hahaha okay just kidding :p

    ReplyDelete
  4. Kalau dah nama Batu Pahat tentu ada kaitan dengan batu dan pahatkan? Hahaha... Senang aje saya buat kesimpulan tapi yang sebenarnya saya sendiri pun tak tahu asal-usul BP tu macamana ceritanya.

    Tapi, sorry yerk... pernah dengar nama Batang Berjuntai di Selangor?

    Nangislah dulu-dulu masa mula-mula tahu nama tempat ni. Nak mengaku pun serius terkedu nak mengaku ^_^

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …