Skip to main content

MESIN INI BOLEH MENCUCI RAMBUT DALAM MASA HANYA 5 MINIT

Assalamualaikum...


Selalu kalau pi saloon paling best sekali bila cuci rambut..
wah...enak bangat ..hehehhe..Tapi kalau saloon yang pemalas tu dia tekan2 sikit je kulit kepala kita..
Tak syok la..Saya suka yang siap urut2 bagai..
Mesti minggu depan saya datang lagi..

Di China seorang lelaki mereka cipta sebuah alat untuk mencuci rambut dalam masa 5 minit saja..
Kreatif sangat nih..
Bukan satu rekaan yang mudah saya rasa sebab selama ni orang cuci rambut guna tangan 
tapi yang ni guna mesin.


Ini lah mesin yang direka oleh Chen Gongke, 38 tahun dari bandar China barat daya Leshan, Sichuan, 
Chen mendapat idea untuk mereka mesin ini apabila nenek nya lumpuh dan tidak dapat membersihkan 
rambutnya sendiri.


Untuk menghasilkan mesin ini Chen mengambil masa selama 16 tahun untuk menyiapkan nya.
Kompenan paling penting dalam mereka cipta mesin ini ialah topi keledar.
Sepanjang pembuatan mesin ini Chen telah menggunakan 18 buah topi keledar.


Ciptaan nya ini menggunakan topi keledar motosikal, dua tangki air dan panel kawalan berkuasa, yang mengawal fungsi seperti air panas, mencuci, mengurut dan pengeringan.


Agaknya macam mana lah rasanya diurut mesin..kan??best ke macam urut dengan tangan..
kalau setakat rasa geli2 je baik saya cuci guna tangan sendiri je la.
hahahah..
Saya ke saloon memang nak rasa diurut2 tu..


sekian..



Comments

  1. Mesti syok..tapi kena hati hati..takut renjatan..

    ReplyDelete
  2. China ni memang kreatif, macam-macam rekaan mereka tu... he he he...D nak cuba ke?

    ReplyDelete
  3. china ni mmg banyak ideas kan ... inovatif betui .... sampai semua mende diorg boleh buat dah tiru ....s

    ReplyDelete
  4. bagus betul dye, gigih cipta mesin untuk nenek yg lumpuh

    ReplyDelete
  5. Semua boleh direka kalau dah kreatif tapi silap2 kena renjatan pulak..

    ReplyDelete
  6. Kreatif... Kuasa Allah mencipta akal manusia yg pelbagai...

    ReplyDelete
  7. ni letak kat opis pon ohsem ni. jimat pon jimat hahaha mesti kengkawan lain rasa iri hati dan suruh saya buat satu utk derang :D

    ReplyDelete
  8. layan je.. kretip btol depa
    Salam kenal dari blog uzu, kisah emas putih

    ReplyDelete
  9. Salam kenal dari blog uzu, kisah emas putih
    Jom singgah blog : Nurfuzie.com

    ReplyDelete
  10. saw blog awak at BW Emas Putih :) aww nampak best nye! nak cuba pun ^^

    ada masa do visit my blog too :) thanks :D

    www.marcsjy.com

    ReplyDelete
  11. salam, BW here :)
    kreatif sgt, mesti best ni klu dpt melegakan kepala

    ReplyDelete
  12. Kreatifnya dia.. tapi perlu berhati2 juga bila guna peralatan letrik, apa lagi bercampur air, takut cuci bertukar jadi mati...

    ReplyDelete
  13. Secara juga ni kot2 kena renjatan hhaha

    ReplyDelete
  14. adeh nak basuh rambut sampai macam tu sekali..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …