Skip to main content

JEMAAH HAJI PAKAI SEGWAY..ULAMAK PERLU BERSEDIA DENGAN PERUBAHAN TEKNOLOGI.

Assalamualaikum...



Hari ni ramai juga ustaz2 dan ustazah2 di facebook yang membicarakan soal
jemaah haji yang menggunakan segway untuk  tawaf di mekah.
yang dipersoalkan adalah bolehkah segway digunakan  dalam ibadah haji?
Ada yang kata boleh,ada yang kata tak boleh..
berdebat2 sampai bergaduh.orang tu bodoh orang ni bodoh
depa je la yang pandai..eheheheh..

Bagi yg nak tahu apa hukum nya guna segway ni ketika tawaf boleh tengok sini

Salah seorang pengguna facebook mengatakan
jika kakinya masih kuat,tak cacat wajib untuk dia
menggunakan kakinya..bukan segway..
Ada jugak yang kata..boleh..asal kan bahu nya tak terkalih..

Bagi yang tak tahu, alat yang digukan lelaki tersebut namanya segway..
menggunakan kuasa elektruk untuk digerak kan..
ianya berfungsi untuk memudahkan perjalanan.
kitra nya macam motor la..cuma kita kena berdiri..
saya pun tau benda ni sebab follow IG Hairul Azreen tu..
dia ada menatang ni...
selalu la tengok dia menunjuk2 kat IG dia..hahahah..

Bila berlaku benda2 macam ni
saya terfikir yang sudah tiba masanya
ulamak2 di malaysia dan dunia  ni bersedia dengan perubahan2 teknologi
kita pada masa akan datang.
kalau tidak ,memang terkulat-kulat nak menjawab
kalau soaalan2 macam ni keluar dari orang ramai..

Takut nanti ulamak menyorok
bila orang ramai bagi soalan bertalu-talu.
terus mati idea nak menjawab.betul tak??

Ustaz A cakap macam ni,Ustaz B pulak bantah..
Ustaz C pulak pi tokok tambah..
lama2 umat islam mula keliru..
buat ibadat mula la sambil lewa ja..
asal buat dah la..sah tak sah belakang cerita..
alasan nya sebab 'tak tahu.."


sekian..

Comments

  1. nanti kalau ada latest info pasal hukum guna benda ni bleh update..
    betoi jugak kan skrang da canggih.. kita positif je la.. dia sakit kaki..

    ReplyDelete
  2. Ooo ada juga benda ini kat mekah..majlis fatwa nanti akan brth kot..hehhe

    ReplyDelete
  3. Perasan juga bnda ni smlm da kat fb..dunia da canggih..elok juga da alat ni bahi kmudahan pd yg memrlukn

    ReplyDelete
  4. islam itu xmenyusahkan sentiasa ada kelonggaran yg menyenangkan umat kita harapkan fatwa yg xmengelirukan diberi.

    ReplyDelete
  5. Kena ikut jugak peredaran zaman... zaman beribu tahun dulu takde teknologi... hopefully ulama2 malaysia ni peka... sebab umat islam akhir zaman ni depa punya keliru... boleh sampai tanggal akidah :)

    ReplyDelete
  6. oo..jd isu ye..xtau citer pape pun ni..teknologi makin canggih..btl tu akak ckp ulama kene fikirkan sebelum disoal..kang lain2 pulak pendapat..

    ReplyDelete
  7. Ohhh segway ke nama benda tu. Hahah. Peenah tengok tapi tak tahu nama

    ReplyDelete
  8. Ohhh segway ke nama benda tu. Hahah. Peenah tengok tapi tak tahu nama

    ReplyDelete
  9. ada aida baca semlm isu ni.
    hmmmm aida x arif, x dpt nak komen.
    but kalau nak diikutkan, selagi boleh berdiri atas segway tu, aida umpamakan masih berdaya utk melangkahkan kaki.

    ReplyDelete
  10. adui ... hahaha
    aku rasa boleh ...ikut faham ...sbb wheelchair boleh kan ...janji ikut syarat yg ditetapkan la ...

    ari tu aku ade nampak sape tah inah tu ...kemain muka ek dok tayang die naik natang tu ...tolak anak die dlm stroller kat tepi kedai hahahahha
    bajet org heran la tu ...hahahhaha

    ReplyDelete
  11. Bila berlaku isu begini, ulama kena cepat tangani.. Kalau tak ulamak teknologi buat fatwa sendiri...

    ReplyDelete
  12. OKje pun baru tau DR....Terima kasih menyebarkan ilmu hihi...Kalau elok baik ajelah pakai kaki sendiri yek puasa hati....barulah rasa kehambaan gitu.
    Tapi betul gak awak ckp tu, ulamak kena cepat cepat bersidang dan keluarkan fatwa, kalau tak payah jugak tu

    ReplyDelete
  13. Baru terbaca tentang penggunaan segway untuk buat ibadah haji ni. Teknologi sekarang ni memang boleh pening ulamak nak kena berdebat.

    Kalau setakat sakit kaki sikit-sikit tu lebih eloklah guna kaki sendirikan. Kalau memang tak terdaya mungkin ada pelepasan hukumnya kot. Entahlah, tak berani nak komen hukum hakam agama ni, bukan bertauliah pun.

    ReplyDelete
  14. Setahu saya ustaz yg bw kami ziarah sekitar mekah dulu ada kata nabi muhammad pernah tawaf dan sai berkenderaan (guna unta). Sbb tu kat tingkat atas ada kerea mcm golf tu(apa ntah nama dia) ada utk disewa bkn saja utk org uzur tp utk org ada ank kecil bg memudahkan. Tak tau la pulak psl benda ni. Kita tgu apa kata ulama dan ahli agama yg lain.

    ReplyDelete
  15. memudahkan mereka yang uzur untuk beribadah.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …