Skip to main content

GAMBAR PERAYAAN DEOPOKHARI YANG KEJAM DI NEPAL

Assalamualaikum...

Kalau dulu memang banyak amalan2 tradisi dan perayaan tradisi masyarat yang pelbagai di luar negara.mana yang baik memang dikekalkan sampai sekarang.Mana yang tak elok dan memudaratkan akan ditinggalkan seiring dengan peredaran masa.


Tapi di Nepal ada satu perayaan tradisi yang masih diraikan oleh masyarakat setempat.Perayaan  Deopokhari diraikan sejak 900 tahun dahulu diadakan setiap bulan Ogos.Apa yang menyedihkan perayaan ini diraikan dengan amalan seolah-olah  menganiaya seekor kambing betina sehingga mati.Kambing tersebut akan di tarik,di cekik dan digigit oleh beberapa lelaki .


Perayaan ini diadakan di kampung Khokana di Lembah Kathmandu, nepal.Walaupun mendapat tentangan dari aktivis pencinta haiwan namun perayaan ini masih diamalkan hingga sekarang.Mereka menggesa kerajaan Nepal segera mengharamkan perayaan ini.




 kambing yang berusia 5 bulan akan dilemparkan ke dalam kolam suci yang berhampiran dengan kuil Rudrayani .Kemudian sekumpulan lelaki akan turut terjun dan merebut kambing tersebut lalu,menarik,mengoyak dan mencekiknya.lelaki yang berjaya membunuhnya (tanpa alatan senjata) akan
diberikan tugas sebagai ketua untuk memimpin perarakan yang akan berlangsung.





Dipetik dari Dailymail , ramai melahirkan rasa tidak puas hati terhadap apa yang dilakukan oleh penduduk kampung ini.Rata-ratanya melihat perayaan ini tidak ada faedahnya kepada sesiapa pun.



Tiada siapa yang dapat menjelaskan mengapa amalan ini dijalankan tahun demi tahun.Ia hanya semata-mata kerana tradisi, "kata Geoff Knight, yang melancarkan petisyen asal untuk mengharamkan perayaan ini.



Entah apa yang difikirkan kanak-kanak ini..tak nampak pun keseronokan diwajah anak-anak kecil ini..kan??

sekian...

Comments

  1. Kejamnya smpai ati diorg buat binatang sebegitu..x smpai ati Lya nak tgk

    ReplyDelete
  2. tak nampak pun apa kebaikan buat macam tuuu

    ReplyDelete
  3. YaAllah kejamnya dia orang ni,...
    Budak2 yg tengok tu pun takut sebenarnya ..

    ReplyDelete
  4. Bila dah kafir ni..mcm2 amalan xlojik diorang amalkan..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,
    Kejam! Sesiapa pun yang ada sifat perikemanusiaan takkan bersetuju dengan perbuatan tak bertamadun ini.
    #Tunggulah, esok-esok kambing tu pulok siat-siat diorang!

    ReplyDelete
  6. ish.. tak sanggup tengok,.. kejam sangat..

    Jemput singgahmuda sentiasa?

    ReplyDelete
  7. kejamnye..ngeri tgk..
    kesian tgk bdk2 tu..kecik2 dh tgk kekejaman kt binatang..

    ReplyDelete
  8. Kejam dan zalim amalan syaitan
    Masih tak bertamadun walaupun ia dikatakan sebagai tradisi mereka.
    Tak ada rasa belas langsung. Kesian tengok kambing yg jadi mangsa kan..

    ReplyDelete
  9. Salam, adoilahh yg ini kambing pulak...ada kat mana entah, sama lah cmni perayaannya..tp mangsa kucing, lagi satu anjing...kejam gila!! xsggup nak tgk...wuwu..sian kambing tu :'(

    ReplyDelete
  10. Ya Allah seksa nye kambing tu...nape la buat lagu ni...menjawab le korang kene sumpah dengan kambing2 tu...

    ReplyDelete
  11. Entah apa-apa punya tradisi. Tak ke mereka rasa kejam buat macam tu. Kesian kat kambing yang tak bersalah tu. Sia-sia aje bela lepas tu lepas masuk sungai bagi mati nak buat apa. Tak thrill langsung pun!

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. ya Allah !!! kejam sungguh !!!
    patut diharamkan :(

    ReplyDelete
  14. Masyaallah...mestri trauma tu seluruh kambing kat Nepal haha...
    Kesian pulak nengoknya. Tengok mata kambeng tu terpancar mintak simpati

    ReplyDelete
  15. kesian dengan kambing tu..memang kejam kot

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …