Skip to main content

DIA PAKAI SELENDANG, ADAKAH ITU TIDAK CUKUP BAIK - TUNKU IDRIS

Assalamualaikum...





Saya dapat bayangkan perasanan sebenar Tunku Idris apabila Tunku Tun Aminah di kritik kerana tidak berhijab . Sebagai seorang abang dah tentu beliau akan tampil membela adiknya.


>

tunku_idris When I see comments about my sister not wearing a tudong it does tick me off. I know that she prays more than some of those that covers their heads, she wears 'selendang' at all religious events. Is that not good enough? Isn't it between her and Allah? Do we have to call her out on social media and make her look bad? Isn't that a sinful thing to do to her? Why don't we turn our heads and not look if it's such a sin? Some people tend to forget about culture as well, we are Malays and not Arabs. Dressing up like an Arab doesn't make us any more religious. Burkas, yea it's to cover the 'aurat' but it's also cultural attire and not just religious, it also protects those wearing it from the elements such as sand storms and also the heat. Or as one orang alim told me once, you cover your face if you're really beautiful or really ugly and could cause distraction to others. I know TTA doesn't care about what people think of her but as a brother I do. Remind those who are around you first before reminding someone who you don't even know personally.


Dari komen Tunku Idris  sendiri kita boleh agak Tunku Tun Aminah ada didikan agama dan rasanya dia sendiri pun tahu tentang aurat dia.Memang kerap juga saya terbaca komen2 yang pertikaikan tentang dia tak berhijab..Yang menegur tu harap2 sertakan juga dengan doa semoga Tunku Tun Aminah diberikan hidayah untuk berhijab.



Saya pun tak setuju dengan teguran2 bab aurat ni sampai memalukan tuan punya badan.Memang wajib untuk kita berpesan2 tapi kalau dalam cara yang sampai mengguris hati tuan punya badan dan sampai memalukan dia rasanya kita sendiri kena cermin balik diri kita samaada kita cukup bermoral hingga sanggup mengguris perasaan orang lain.Fikir balik teguran kita tu untuk sedarkan dia atau untuk tunjuk kita bagus.

Menurup aurat itu wajib.Macam solat juga la.ia wajib sama ada hati jahat kita nak buat atau tidak.Tapi kalau tuan badan tak mahu buat kita sebagai manusia rasanya tak layak nak jatuh kan hukuman pada dia..kan??

Sekian..

sekian..


Comments

  1. setuju dengan Diana.. ramai sgt sekarang ni nak buat kerja allah kan... nak menghukum orang

    ReplyDelete
  2. Tak berani nak komen kerabat. Cuma nak kata, kalau berhijab pasti sangat lawa. Sangat repect dengan personaliti TPP yg sekarang... ;)

    ReplyDelete
  3. Ramai spesis mcm ni. Kita doa yg baik2 sudah lah.

    ReplyDelete
  4. hmmm entah la ... jgn la sampai jd hinaan .... ada adab nye nk menegur tu kan

    ReplyDelete
  5. Salam, sy ni org johor, sgt2 berharap 'wanita-wanita' kerabat diraja Johor bertudung dan menutup auratnya masing2, sbb syg kat diorang..atleast boleh menjadi contoh kpd rakyat jelata...chewah..hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …