Skip to main content

BUKAN SAJA SAYANG TAPI JUGA HORMAT

Assalamualaikum...




Saya akui saya memang garang dengan anak-anak.
Suami saya tak garang dengan diaorang jadi
Saya pun tak boleh la terlampau mengikut sangat.
Mak ayah ni kena saling mengimbangi..
Kalau mak garang ayah tak perlu garang sangat..
Kalau ibu tak garang ayah seselali kena tegas.

Kalau dua2 nak garang kat mana la
Anak2 nak mengadu sesetengah perkara??
Takut dia lebih percaya orang luar dari mak ayah sendiri.

Tapi ada juga yang kata mak ayah dua2 nya tak perlu garang.
Dan dua-dua tak perlu berlembut sentiasa..
Yang tu pun saya setuju..
Sebab saya pun bukan 24 jam garang..
Ada masa saya manjakan jugak anak2 ni.
Orang kata bertindak mengikut keadaan je la..kan??

Kita ada cara sendiri dalam mendidik anak kita.
Asalkan ianya tak melampau dan sampai
Buat emosi dan fizikal anak terjejas.
Kawan2 boleh tengok kat sini juga
Kalau nak tips2 cara bercakap dengan anak2.

Tengok cara macam mana nak cakap supaya
anak kawal pemakanan nya..
Atau nak anak kita bercerita tentang
perasaan dia..
Semua dia ada terangkan di sini..
Jemput la baca supaya  kita sama2 boleh jadi
Ibu bapa yang anak2 hormati selain di sayangi..


Sekian...



Comments

  1. kalau dah dua2 tak garang nanti anak tak hormat plak.. tak pe la kite garang pon utk anak2 kite juge kan.. =D

    ReplyDelete
  2. Hormat dengan penuh kasih sayang..

    ReplyDelete
  3. ok la tu balance. kalo dua dua garang nanti takda pulak tempat anak nak mengadu last last cari solusi luar. minta dijauhkan. thank you for the link menarik info dia.

    Lelaki pun suka kulit putih melepak?

    ReplyDelete
  4. betul tu..kene seimbangkan..kang budak-budak jadi lain kalau garang selalu

    ReplyDelete
  5. Saya sangat garang dengan anak. Sangat tegas jugak..Suami saya sangat la baik dengan anak.Tapi anak-anak nak manja dengan saya jugak..=P

    ReplyDelete
  6. saya ngan suami dua2 garang..sy lebih pd tegas..suami garang tp slalu manjakan anak..sy ikut ms..tp klu ape yg ank buat xbtl, wlupun br 2thn sy akan marah..dr kecik la kite nk melentur dorg kan..

    ReplyDelete
  7. sy pn mcm sis..sy x garang dgn anak...suami pn xdelah garang sangat cume dia mudah baran bila pujuk2 x mkn saman..hehe..kalau suami marah anak, mmg sy mrh suami balik..ekekeke... x sanggup tgk anak kena marah..

    ReplyDelete
  8. astaghfirullahaladzim +lobo lobo
    kamu ni manusia ke apa. saya nak komen benda lain terkomen
    lain sebab baca komen kamu...ishh..pepagi dah bawa aura negatif!
    tak molek bercakap camni dengan orang la
    berani cakap depan lah...cakap belakang pasal apa!

    ReplyDelete
  9. Jangan tak percaya, saya ni garang tau. Suami saya tak garang dengan anak-anak, naik tangan pun very rare occasion orang putih cakap. Kalau saya yang bertempik macam bini tarzan, memang anak-anak lari peluk Daddy merekalah. Time saya tak meroyan, semua datang peluk cium sayang Mommy mereka!

    Pssstt... siapa pulak si +lobo lobo yang YY tulis tu ekkkk.... serius nak baca komennya ^_^

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …