Skip to main content

BANCUH KOPI KE BANCUH ARANG??

Assalamualaikum...


Viral jugak tips letak kopi dalam kereta untuk wangikan kereta tu..kan??
Ada buat ke??ke share saja?benda yang baik apa salah nya kita share dan buat.
Lagipun modal kecik je.

Memang banyak kelebihan kopi ni..
Agaknya sebab tu la kopi ni mahal..
Nak membuat serbuk kopi pun bukan benda mudah.
Saya pernah cuba satu kopi ni..
Tapi rasa arang je.tak sedap..
Bila bancuh naik keledak arang tu.


Arang memang ada dalam sesetangah pembuatan serbuk kopi.
tapi agak melampau la kalau kopi tu rasa arang saja..
Bukan saja arang tapi ada macam2 lagi bahan yang
dimasuk kan dalam serbuk kopi..
Antaranya habbatus sauda dan gula batu....
yang letak mentega pun ada tau..
Kalau letak benda2 gini dalam kopi ok la..kan?/
ni letak arang..banyak pulak tu.melampau la..
Ingat saya ni nujum pak belalang ke?hahahha


Nak bancuh kopi pun ada juga cara2 nak sedapkan dia.
macam saya,saya suka masuk kan gula merah ke dalam kopi.
Kalau suami saya pulak dia suka masuk kan milo.
Sebenarnya ada macam2 cara lagi nak
dapatkan kopi yang sedap ni.
Kopi  tak macam teh..
Kopi ni kita boleh variasikan .sebab tu ramai penggemar kopi ni..




sekian...

Comments

  1. haiii....yayac singgah sini blogwalking dari BW UZU.... NO.5 - www.yayacendana.com ^_^ done follow

    ReplyDelete
  2. kopi rasa arang apabila pemanggang kopi "terlebih panggang"... jika menggunakan kopi mahal, mesin yg tidak dicuci dengan betul pun boleh menyebabkan rasa arang tu timbul (hangit). tapi tak tahulah kalau memang betul2 arang yang diorang letakkan dalam kopi tu... wallahualam.

    ReplyDelete
  3. ha ha ha yang taunya, kopi ni nak neutralkan bau bila beli perfume jer...

    ReplyDelete
  4. haii..datang follow n blogwalking dr blog uzu..jom singgah blog kite Izzati Suhaide :)

    ReplyDelete
  5. PC jarang minum air kopi..tapi kalau sekali sekala minum tu memang hayati betul betul..heeheehehe..

    ReplyDelete
  6. sedapnya bau aroma kopi apalagi kalau dpt minumnya...tapi terpksa pantang minum kopi le pulak...

    ReplyDelete
  7. Baru tahu kopi blh letak milo..blh cuba ini..hehe

    ReplyDelete
  8. haha teringat cerita nujum pak belalang,.hai kak di..irra singgah sini...

    ReplyDelete
  9. ooo..baru taw dalam kopi pun ada arang..hee

    ReplyDelete
  10. Salam Diana, lama tak jln sini. Bau kopi mmg harum tapi takde kopi dlm rumah kakpb. Kecik2 dulu suka kopi, skrg tak boleh pula, ntah kenapa.

    ReplyDelete
  11. ade letak arang ke kak?bkn ke arang bahaya..blh sebabkan kanser..
    nauzubillah min zalik..
    tapi sy pun mmg suke kopi..

    ReplyDelete
  12. sedapnya kopi!! ALja kopi lover gitewww. hehe and tips best letak gula merah? milo? wah nanti nak try lah! hehe sbb selama ni buat kopi letak gula biasa tuh je :D

    Blogwalking dari Blog Kak Uzu (EmasPutih) :D

    Alja no 28 (www.cahayapermata.my)

    ReplyDelete
  13. Waaaa... saya pun minat kopi juga.. rupanya boleh variasikan kopi ni ye.. bagus info ni.. hehe.. nanti nak try lah.

    ReplyDelete
  14. Kopi letak milo sedap jadi neslo kan diana hehehe, tp julia bukan peminat kopi sebab alami masalah sakit kepala kuat kalau minum, otak jenis alah kafein alahaiiiii hilang nikmat ni

    ReplyDelete
  15. Saya suka kopi pahit tanpa gula dan susu baru terasa keasliannya...

    ReplyDelete
  16. tak berapa suka kopi ... hmmmm

    ReplyDelete
  17. hehehe. kopi arang. macam citer p ramlee.

    Salam kenal. singgah blogwalking dari blog emas putih.

    http://ceritaejoy.blogspot.my/

    ReplyDelete
  18. Saya suka minum kopi tp syg pulak nk letak kopi dlm kereta. Ada bau kopi x klu on aircond ek? Ternya2 sgt..

    ReplyDelete
  19. saya suka juga minum kopi
    tapi kalau dah rasa arang, tak lalu wei

    ReplyDelete
  20. tak pernah lagi buat kopi campur milo. bese buat kat neskepe je. blh try ni

    ReplyDelete
  21. deno jarang minum kopi.. tapi neskape minum heee

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …