Skip to main content

LELAKI INI MENGURUSKAN RUMAH HANYA MENGGUNAKAN KAKI

Assalamualaikum...

 Kisah mengharukan seorang lelaki yang kehilangan kedua-dua belah tangan nya akibat kemalangan ketika dia berusia 7 tahun. Chen Xingyin ,yang sekarang berusia 48 tahun berasal dari Chongqin,mempunyai seorang ibu yang berusia 91 tahun.



Dalam keadaan ibu nya yang uzur,Chen la tempat ibunya bergantung.Walaupun tidak mempunyai tangan Chen menjaga malah menguruskan segala keperluan ibu nya.



"Saya mempunyai kaki yang baik walaupun saya tidak mempunyai tangan," Kata Chen.
 Pernah juga ada orang yeng menyarankan supaya dia menjadi pengemis kerana dengan cara itu dia boleh mendapat beribu ringgit dengan  keadaan diri nya yang kurang upaya.


Selain mengerjakan ladang Chen juga memelihara babi dan ayam.Dia menjelaskan tidak boleh meninggalkan ibunya sendirian dirumah kerana keadaan ibunya yang  sudah tua.


Chen mempunyai saudara perempuan namun mereka sudah berkahwin ketika usianya 14 tahun.Ayah dan abangnya juga sudah meninggal dunia sebelum dia berusia 22 tahun..Sejak itulah Chen memegang tanggungjawab besar untuk menjaga ibunya.Dia belajar bagaimana untuk memasak dan menguruskan kerja2 rumah hanya dengan menggunakan kaki nya.


Dia dengan mudah boleh memotong makanan dan  menyalakan api  menggunakan kaki.Walaupun kakaknya ingin membantu namun Chen menjelaskan itu semua adalah tanggungjawab nya dan ianya bukan lah satu bebanan..


 Sekian..

Comments

  1. Kasihnya Anak, walaupun OKU tetapi dia laksanakan tanggungjawab pada ibunya dengan baik sekali...Allah, pengajaran baik

    ReplyDelete
  2. anak yg sgt bertanggungjawab dn kasih terhadap ibunya walau oku teladan yg patut dicontohi.

    ReplyDelete
  3. Salam...isk3 sedih tgk pic yg dia sayang mak dia tu..bagus betul dia, tahu tanggungjawab dia..semoga dia dimudahkan jalani hidup dia camtu, amin~

    ReplyDelete
  4. Memang terharu saya baca kisah ni...
    Rasa diri ni teruk sangat dlm aspek berbakti kepada mak ayah, kalau nak banding dgn usaha yg lelaki ni lakukan....huhuhuh

    ReplyDelete
  5. Masyaallah .....tabahnya dia melangsungkan hidup dengan keadaan cenggitu. Kagum sangat....

    ReplyDelete
  6. sedihnya walaupun dia sendiri hilang upaya namun masih mampu menjaga orang tuanya kan :(

    ReplyDelete
  7. Kalaulah dia seorg muslim..................

    ReplyDelete
  8. yang kita ni selalu merungut :(

    ReplyDelete
  9. kagum dgn dia..wlupun oku masih boleh jaga mak yang dh tua..

    ReplyDelete
  10. Anak yg baik. Langsung dia tak rasa terbeban walau hanya guna kaki

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …