Skip to main content

KENAPA RAMAI YANG SUKA DRAMA MAK CUN?

Assalamualaikum...




Drama mak Cun adalah drama kegemaran anak perempuan saya, Maisara.
Kalau bukan hari rabu dan khamis pun
dia akan kata.."malam ni nak tengok citer Mak Cun ye.."
padahal hari tu bukan ada pun drama Mak Cun..
Jadi saya tertanya2 jugak kenapa dia suka drama Mak Cun..

"sebab kawan2 kat sekolah tengok.."

Saya fikir ianya cuma pengaruh kawan2 kat sekolah..

"Mak ayah diaorang pun tengok..
sampai gelak keluar air mata tau ibu.."

Selalu nya waktu dia tonton drama Mak Cun
saya sibuk depan komputer.sesekali saya jeling2 juga
dan keluar juga tawa2 kecil saya bila dengar logaht2 kedah dalam drama ni..

Semalam suami saya turut menonton drama ni..
Terkejut saya dengar suami saya ketawa.
Suami saya ni susah nak ketawa bila tengok drama melayu.
Bagi saya drama ni memang kelakar
dengan aksi kepoh Mak Cun dan anak nya Atol.

Dulu saya teringin tengok drama ni sebab ada Nora Danish je.
hehehe..tapi bila dah tetiap episod layan rasanya
tak de Nora Danish pun drama ni memang seronok di tonton seisi keluarga.
Cukup ada Mak Cun dan anak nya Atol  dah boleh buat pecah perut ketawa.
Budak2 nak tengok pun kita tak risau
Lagipun ada banyak pengajaran dalam drama ni..
cara kita nak menhadapi fitnah manusia..
cara kita nak majukan diri sendiri.
cara kita bila berhadapan dengan orang yang obses pada kita.
dan tengok saja bagaimana Atol melayan mak dia 'yang suka membebel.
dia tetap sayang mak dia walau pun kena marah dan kena tengking hari2..

Bagi saya ini lah drama komedi yang bagus.Tahniah Erma Fatima
satu lagi drama tv3 yang saya dan anak2 suka..WADI...


Sekian.

Comments

  1. Drama Mak Cun memang seronok :-)

    ReplyDelete
  2. salam singgah sini sis....suka juga nnton drama mak cun ni...

    ReplyDelete
  3. Plus sbb gn loghat utara kot kak ;-)

    ReplyDelete
  4. kedua2 drama yang di sebut kak diana dalam entri ni memang peberet saya & asben. lala pun macam suka tapi lagu la.. asyik dok nyanyi mokcun.. l

    ReplyDelete
  5. X pernh lgi Lya tgk, nnt Lya try tgk..

    ReplyDelete
  6. Saya pun suka
    Lagu dia pun best...

    ReplyDelete
  7. Hehe maisara suka ye? Sy pun suka. Sbb santai dan kelakar. Letih asik tgk drama berat2 .. Sesekali santai gitu sambil dgr loghat kedah mmg syok.

    Dulu suka tgk sbb nk tgk nora kat spain. Tak tau lak ada sambungan smpi buat cerita tu bersiri. Best!!

    ReplyDelete
  8. saya suka jgk.. kelakar sgt

    ReplyDelete
  9. Klakar giler cerita ni...hehehe..Mak cik Mimie pun layan..suka tang lagu2 hindustan.. :)

    ReplyDelete
  10. Sambil baca sambil tersenyum sebab memang jebak dah tgk citer ni. Anak2 pon sama jugak. Memang lawak ☺

    ReplyDelete
  11. Tak tengok pun cite Mak Cun ni sedap ka? Hari tu masa Raya ada gak tertengok tapi macam awak jugaklah sabil menjeling sekali sekal hihia

    ReplyDelete
  12. Tak tahu pun Diana ada drama Melayu nama Mak Cun ni. Saya memang jarang tengok TV kecuali pukul 9-10 malam sebab tengok drama Korea (maklumlah ada darah 'Koya' sikit dalam badan Huhuhu...) Dulu-dulu lepas pukul 10 malam turn saya. Tengoklah cerita apa yang saya minat :)

    ReplyDelete
  13. Suka sangat tengok drama mak cun, pelakon dia kalau nyanyi lagu, mereka nyayi & menari betul2 itu yg best, mereka hidupkan angan2 dalam lagu hindustan tu. Syok lah, hehehehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …