Tuesday, 18 August 2015

KENAPA MEREKA TAKUT DAN GELI PADA KUCING?

Assalamualaikum...

kucing saya ni..cici dan caca..comel..kan?saya memang minat kucing kaler hitam putih..
rumah saya lebih ceria dengan adanya kucing2 ni.. walau ada yang kata rumah akan jadi busuk..Ada kucing buat kita lebih menjaga kebersihan..

Ada yang tak suka kucing??
ramai jugak yang tak suka kucing..
Ada yang tak suka sebab geli..ada yang tak suka sebab takut.

kebanyakan mereka yang takut ni 
dia tak pernah cuba mendekati kucing.
Tak pernah cuba nak belai2..
ye la..pernah la belai2 usap2 sikit..
tapi tak sempat nak mesra2.setakat kuis2 dengan jari je,
lepas tu "malas aku nak layan kau.."..

Ada juga yang teringin nak belai2 kucing,nak peluk dukung,
tapi baru je nak dukung terus kena cakar..
hehehe..sebenarnya  kalau awak tak pernah dukung2 kucing mulakan la
dengan dengan kucing yang kecik je.
Ni tak agak2 nak dukung kucing yang berat 10kg.
dia pulak tak pernah jumpa kita..memang mendapat la..
Lepas tu serik nak pegang kucing..


Kucing ni masih menyusu jadi mak saya tak bagi ambik lagi..tunggu dah besar sikit baru ambil..
sabar ye Tomei..nanti dah besar kami balik ambik hang!

Satu sikap mereka2 yang tak suka kucing ni.
bila kucing tu datang nak manja2 dengan dia ,dia mengelak..
bila kucing tu tak layan dia,dia pulak sibuk nak pi sentuh kucing tu..
mana boleh gitu..bila dia datang gesel2 kat kaki kita
masa tu la kita gunakan kesempatan tu untuk dekati dia..
nak pikir pasal mood kita je mana boleh..
iNgat kucing tak de perasaan ke,tak de rasa stress dan bad mood?

Untuk yang geli pada kucing sebenarnya ni lebih kepada didikan la..
Kalau masa anak kita kecik2 kita dah cakap kat anak kita
"hei..jangan pegang..dia kotor.."
"jangan..bulu dia gugur tu.."
"eiii..jangan sentuh dia..kucing berak tak basuh punggung.."
dan macam2 lagi la...
Ada besar kemungkinan anak kita akan geli nak pegang kucing.
Setengah mak ayah bagi alasan kotor itu ini ,
sebab takut anak cekik kucing,
budak2 kan..mana dia tau ..kalau geram dia picit je..
tapi tu la..cara kita tu salah..tu yang jadi bila besar tengok kucing macam tengok taik .

Apa alasan awak takut kucing??meh citer sikit..
mana la tau kot2 ada pengalaman buruk dengan kucing.
Contohnya:bangun pagi tengok2 kaki tinggal sebelah sebab kucing dah makan kaki kita....


sekian..

22 comments:

  1. Kakak memang geli kucing Dee
    Walau belakang rumah kakak banyak kucing (org buang) kakak kesian dan bagi makan tu yg org ingat kakak suka tapi sebenarnya kakak kesian. Walau kakak geli tapi tiap bulan kakak/abang belikan friskies tau. Entahlah kakak dah cuba nak lawan geli tapi meremang aje kat tengkok mesti terjerit jadinya..

    ReplyDelete
  2. bukan takur kucing..tapi tak suka dengan kucing...berak merata.hhehehe

    ReplyDelete
  3. dulu tak suka kucing walaupon kat rumah kampung ada lebih 10 ekor kucing.. tp jadi penyayang kucing since duduk dengan hosmate (suami) yg sukakan kucing.. kami belalah sekor.. sebab asben selalu keje malam, jadilah kucing bernama putih ni peneman tidur.. tp dah xbela,..dah hantar rumah mil.sebab mil x kasi bela anak kecik lg rumah plak rumah flat terkurung je kan.. heeh..rindu kat putih

    ReplyDelete
  4. Saya memang suka kucing. Tapi tak der sampai nak membela...tak reti. Lagi pon anak dara tu takut kucing ☺

    ReplyDelete
  5. lin suka tp malas nak jaga.. uhhuhu lg pun tkut anak asma... sbb yg besar memang ada... uhuhh

    ReplyDelete
  6. Suka kucing, tapi skrg ni alah sgt dengan kucing... Tgk dr jauh je la...

    ReplyDelete
  7. Ermmm..ruby xleh ngan cat..geli dan takuttt..allah xtau La nale..dr dulu lagi

    ReplyDelete
  8. Lya pencinta kucing..kat kg byk byk kucing lya tpi mak yg jaga..kat tmpt tgl lya ni sukar cuit nak pelihara kucing yela kita orang bukan slalu da kat umah

    ReplyDelete
  9. setuju sangat DR, didikan awal dari kanak2, kak ana ni memang keturunan suka kucing tak leh nak elak dah hihi :)

    ReplyDelete
  10. Sayangilah kucing, baik untuk kesihatan & rezeki.. just nk share link tajuk tersebut..^___^

    http://www.azstory311.com/2012/09/sayangilah-kucing-baik-untuk-kesihatan.html

    ReplyDelete
  11. I suka kucing, nak kata suka giler tu tak la.. my doter ni lagi sukaaaaaaa sangat kucing, tapi belum ada rezeki untuk bela lagi.

    ReplyDelete
  12. Saya suka ape..suka sgt..dr kecik smpai skrg..rugi tau..nabi dgn sahabat suka sgt kucing. Sunnah tau. Bila buat sunnah nabi dptla pahala...kan sng2 je collect pahala..

    ReplyDelete
  13. sy mmg suka kucing. kalu bleh nk peluk selalu ;-)

    ReplyDelete
  14. kawan saya rata-rata tak suka kucing sebab ada pengalaman pahit dengan kucing.. kena cakar, kena gigit, kena berak... hahahahaa.. kesiaaannn..

    tapi saya suka kucing..!!
    kucing ni terapi minda kot... :)


    Salam.. haii.. jemput join giveaway saya ye.. ParodyMe : 1st Giveaway By DRAMATIC UNIC dengan hadiah wang tunai keseluruhan bernilai RM350 untuk direbut..!! Jom ajak ramai-ramai join.. jomm.. jommm..!! tQ so much... :)

    ReplyDelete
  15. saya suka dan sayang kucing walaupun selalu kena cakar dengan kucinhg..hehe

    ReplyDelete
  16. saya dulu sgt geli kucing.. lagi kalau selet2 dekat kaki..

    now dah bole belai2 dah.. hehehe

    ReplyDelete
  17. Saya geli, takut dgn kucing..betullah diana ckp, saya xpernah cuba dekat dgn kucing..huhuhu

    ReplyDelete
  18. setakat ni xtakut kucing :) dan belum ada pengalaman buruk dengan kucing..setakat cakar je pernah kot..tupun sikit je la

    ReplyDelete
  19. Suka sangat ngan entri ni rasa terbela pendapat saya yg sygkan kucing ni.Alhamdulillah anak saya yang setahun tu pun sukakan kucing yang kitorang jaga.

    ReplyDelete
  20. Saya geli. Saya ni binatang berbulu, berdarah sejuk pendekata semualah saya geli. Naik meremang bulu roma yang tak seberapa ni kalau nampak kucing. Bila tergesel bulu kucing tu tetiba rasa geli geleman menjelma tau.

    Sebab saya tak bela kucing dan tak pernah merapatkan diri untuk mengenali si kucing, anak-anak saya pun tak minat haiwan. Abang ajelah ada bela ikan tapi malas nak jaga makan minum. Adik Cute nampak kucing dari jauh dia dah lari marathon 100m!

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();