Skip to main content

DI FITNAH! APA YANG PATUT ANDA LAKUKAN..

Assalamualaikum...

Takut betul bila difikir2kan yang zaman sekarang memang zaman fitnah berleluasa.
Saya pun pernah  jadi mangsa fitnah..
nak kata kebal tu tak jugak la..
Tapi bila dah pernah melalui nya sedikit sebanyak
tau dah cara nak mengawal diri dari menghadapi fitnah.


Orang yang menfitnah ni biasanya dia cuma
nak menyakitkan mintal kita sahaja..
kalau kita layan memang dia senyum lebar..
Sebab tu saya biasa nya ambil langkah untuk diamkan diri
dan jauhkan diri dari  orang yang menfitnah saya..
Maaf??Oh..tidak sekali-kali..
berdoa je la moga di akhirat nanti kita boleh bersua
untuk awak minta maaf..
Tapi buat masa sekarang belum terbuka pintu hati ni nak bersua muka dengan
mereka2 yang menfitnah saya...

Bila kita jauhkan diri dari orang2 yang suka menfitnah ni
sekurang2 nya kita tak terganggu dengan cerita2 dia.
Biar dia sorang2 kat sana merana sebab mulut tu tak sabar2
nak bagi kita dengar tuduhan2 bodoh dia tu.
last2 dia jugak yang sakit mental..

Cara lain nak menghadapi fitnah ialah banyak kan berdoa..
Doa orang yang teraniyaa adalah doa yang makbul.
jadi banyak kan berdoa..
Mengadulah pada Allah...

Saya tak rasa dengan memberi pengajaran pada dia,
conohnya macam kita lawan cakap ke,bergaduh sampai lebam2,
akan buat penfitnah ni akan insaf..
Sebab mereka ni macam ada satu penyakit dalam hati.
ianya tak boleh dirawat guna kekasaran.
hanya doa saja lah senjata yang kita ada..

Selain tu kita juga boleh dapatkan nasihat2 dari kawan-kawan.
Kadang2 stress juga bila apa yang tersimpan di hati ni asyik terbuku..
jadi cari kawan untuk luahkan perasaan sedih..
Jangan marah kalau kawan tak dapat bantu..
sebab tak sepatutnya kita mengharapkan kawan kita
terheret sama dalam masalah kita..Jadi pendengar pun dah cukup baik tu..

>>>...Promo Air Asia..!!3 milion seat hanya dengan harga serendah rm3..rebut sekarang sebelum 16 Ogos 2015!!!

sekian...


Comments

  1. Minta jauhla drp difitnah atau bergaul dgn orang yg bermulut longkang supaya kita tak terjebak sama..

    ReplyDelete
  2. sama kes dengan jiran sebelah rumah saya ni.. saya buat tak tau je dia nak jaja cerita pasal saya 10tahun dia dok bawak mulut. lantak la malas nak layan.. kalau dia rasa boring pandai2 la dia berhenti sendiri. terbaru gaduh pulak dengan jiran baru depan rumah. jiran baru depan rumah ni mengadu pasal mulut dia.. saya cuma nasihat, buat macam saya.. 10 tahun saya tak layan apa dia nak cakap. dia nak cerita bukan2 pasal saya pun cerita la.. orang kalau kenal dia, orang pun sekadar dengar tak ambil pot melainkan org baru kenal. orang macam tu just ignore je.. sebab dia takkan berubah sebab dia sendiri tak nak berubah. maybe mulut dia senyap bila dia dah mati je.. so tunggu je la. hahha

    ReplyDelete
  3. Ayuni pun pernah kena fitnah oleh orang yang dengki. Yang paling kelakar si pemfitnah itu boleh pula rasa cerita palsunya itu betul. Setiap kali kalau ada peluang mesti dia akan cuba sakitkan hati Ayuni dengan kata-kata yang agak bodoh dan mengaibkan dirinya sendiri. Ayuni kini tak layan dan biar saja apa yang dia hendak kata, sebab orang-orang macamnya memang tak memberi faedah apa-apa jika dilayan.

    ReplyDelete
  4. Diam dan terus berdoa...hindarkan diri..kalau jumpa pun buat baik..in sya Allah..

    ReplyDelete
  5. kena banyak sabar bila berhadapan dengan orang cam ni

    ReplyDelete
  6. Salam, wuwu betul tu kak...tp sedih, ramai org skang bila difitnah, lawan guna kekasaran so nmpk mcm xde beza antara yg fitnah dia dgn dia sendiri..hmm..moga kita terlindung dpd fitnah akhir zaman ni..aminn..

    ReplyDelete
  7. susah bila di fitnah ni..kekadang terfikir jugak walau tak nak fikir..tapi xpelah, itu hari dia..yang penting setiap perbuatan tu ada pembalasan dia.

    ReplyDelete
  8. Dahsyat sebenarnya akibat fitnah sebab itu ia menjadi dosa yg hanya terampun jika memohon maaf pada org yg difitnah itu.

    Mudah amalkan Bismillahillazi la ya dhurru... baca sampai habis Dee. jadikan zikir harian.

    ReplyDelete
  9. penabur fitnah ni ramai musuhnya hidup pun xtenang...

    ReplyDelete
  10. Memang takut dengan fitnah ni, kalau boleh elak, kena elakkan..Kalau bab baca2 kat fb ke mana2 ke atau apa yang orang hantar semua saya takkan percaya bulat2..Susahlah sebab takut jadik fitnah kan..

    ReplyDelete
  11. Diam dan doa.. lwan pun takde maknanya..

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah setakat ni belum pernah lagi difitnah. Cukup takut kalau terjadi pada diri sendiri tapi pemfitnah ni selagi kita menjawab, melawan atau menunjukkan rasa gusar difitnah, memang lagi rancak dia memfitnah orang. Baca komen kat atas-atas tu macam kenal benar pulak dengan satu kes ni ~_^

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …