Skip to main content

BISKUT CORNFLAKES COKLAT SEDAP

Assalamualaikum....

Saya buat biskut raya ni malam tadi..
Buat lebih untuk bawa balik untuk mak saya.
Dia kata kat kampung biskut raya dah habis.
Dari raya pertama dah habis dah..
Hebat sungguh depa beraya..hahahah..


Saya guna bahan2 lebih masa buat biskut raya hari tu..
Beli banyak bahan nya.jadi kena habiskan segera la takut 
Barang2 ni  dah sampai tarikh luput langsung tak boleh guna..
Cuma cornflakes tu je baru beli kemarin untuk sarapan anak2..

Biskut ni sedap walau saya main campak2 je bahan dia..
Sekali rasa macam biskut famous amous pulak..hahahha..
Betul..tak tipu..nanti try ye..
Jom saya ajar cara buat nya..sukatan guna cawan awak minum kopi tu je..heehe

Bahan-bahan:

2 cawan mentega
2 biji telur
1 cawan gula
2 cawan tepung gandung
1 cawan tepung jagung
1/2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil esen vanila
2 sudu besar serbuk coklat
2 genggam badam (panggang dan hancurkan kasar2)
2 cawan cornflakes (ramas2 bagi hancur)
1 genggam ckklat chip

Cara-caranya

Ayak tepung gandum, tepung jagung dan serbuk coklat.
Masuk kan cornflake ,coklat chip dan badam yang dah dihancurkan tadi..
Ketepi kan..

Dalam bekas lain 
Pukul mentega dan gula ccuster sampai kembang.
Masuk kan telur dan esen vanila.pukul lagi sampai kembang..

Kemudian masuk kan capuran tepung dan serbuk coklat tadi..
Adun sebati..

Bentuk kan ikut citarasa sendiri.
Boleh jugak bentukkan dan  tekan  guna garfu je kalau nak,  kemudian bakar.
Saya buat bulat je..lepas tu kepal2 kan dengan lebihan cornflakes..
Lepas tu letak dalam papercup dan bakar.
Suhu 170 ,20 minit.
Unyuk adunan ni awak boleh dapat dalam 100 biji biskut..

Selamat mencuba...


Sekian..


Comments

  1. biskut buat sendiri memang cepat laku agaknya kan...hehehe

    ReplyDelete
  2. macam mudah ....nk try buat la .....

    ReplyDelete
  3. salam singgah sini sis...sedapnya biskut...InsyAllah raya aji nak try buat ni...

    selamat hari raya dan maaf zahir batin sis...

    ReplyDelete
  4. bdk2 suke la..sy pun suke klu biskut coklat2 cmni..

    ReplyDelete
  5. Rajinnya Diana. Dah nak habis raya pun masih buat biskut raya lagi. Rumah saya biskut raya yang tak banyak mana tu, tak habis-habis lagi. Tak laratlah saya nak jadi DBKL. Kalau kat rumah kakak di kampung tu, berderet kuih raya, lepas sehari raya memang dah licin. Memang hebatlah mereka terima tetamu, tak macam saya di KL ni ^_^

    ReplyDelete
  6. senang nak buat ni. sedap pun sedap sebab ade add coklat tu :)

    ReplyDelete
  7. Bestnyer.. Mesti sedap ni..

    ReplyDelete
  8. waaa... save utk raya haji pulak,,hehe

    ReplyDelete
  9. Wah... Sedap tuh.. Tggu hari minggu la nak membaking juga ni..

    ReplyDelete
  10. boleh buat utk raya haji nanti nie
    heheheh sedap gak cornflake cmni
    ada rasa rangup2 kan

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …