Thursday, 6 August 2015

BISKUT CORNFLAKES COKLAT SEDAP

Assalamualaikum....

Saya buat biskut raya ni malam tadi..
Buat lebih untuk bawa balik untuk mak saya.
Dia kata kat kampung biskut raya dah habis.
Dari raya pertama dah habis dah..
Hebat sungguh depa beraya..hahahah..


Saya guna bahan2 lebih masa buat biskut raya hari tu..
Beli banyak bahan nya.jadi kena habiskan segera la takut 
Barang2 ni  dah sampai tarikh luput langsung tak boleh guna..
Cuma cornflakes tu je baru beli kemarin untuk sarapan anak2..

Biskut ni sedap walau saya main campak2 je bahan dia..
Sekali rasa macam biskut famous amous pulak..hahahha..
Betul..tak tipu..nanti try ye..
Jom saya ajar cara buat nya..sukatan guna cawan awak minum kopi tu je..heehe

Bahan-bahan:

2 cawan mentega
2 biji telur
1 cawan gula
2 cawan tepung gandung
1 cawan tepung jagung
1/2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil esen vanila
2 sudu besar serbuk coklat
2 genggam badam (panggang dan hancurkan kasar2)
2 cawan cornflakes (ramas2 bagi hancur)
1 genggam ckklat chip

Cara-caranya

Ayak tepung gandum, tepung jagung dan serbuk coklat.
Masuk kan cornflake ,coklat chip dan badam yang dah dihancurkan tadi..
Ketepi kan..

Dalam bekas lain 
Pukul mentega dan gula ccuster sampai kembang.
Masuk kan telur dan esen vanila.pukul lagi sampai kembang..

Kemudian masuk kan capuran tepung dan serbuk coklat tadi..
Adun sebati..

Bentuk kan ikut citarasa sendiri.
Boleh jugak bentukkan dan  tekan  guna garfu je kalau nak,  kemudian bakar.
Saya buat bulat je..lepas tu kepal2 kan dengan lebihan cornflakes..
Lepas tu letak dalam papercup dan bakar.
Suhu 170 ,20 minit.
Unyuk adunan ni awak boleh dapat dalam 100 biji biskut..

Selamat mencuba...


Sekian..


12 comments:

  1. biskut buat sendiri memang cepat laku agaknya kan...hehehe

    ReplyDelete
  2. macam mudah ....nk try buat la .....

    ReplyDelete
  3. salam singgah sini sis...sedapnya biskut...InsyAllah raya aji nak try buat ni...

    selamat hari raya dan maaf zahir batin sis...

    ReplyDelete
  4. bdk2 suke la..sy pun suke klu biskut coklat2 cmni..

    ReplyDelete
  5. Rajinnya Diana. Dah nak habis raya pun masih buat biskut raya lagi. Rumah saya biskut raya yang tak banyak mana tu, tak habis-habis lagi. Tak laratlah saya nak jadi DBKL. Kalau kat rumah kakak di kampung tu, berderet kuih raya, lepas sehari raya memang dah licin. Memang hebatlah mereka terima tetamu, tak macam saya di KL ni ^_^

    ReplyDelete
  6. senang nak buat ni. sedap pun sedap sebab ade add coklat tu :)

    ReplyDelete
  7. Bestnyer.. Mesti sedap ni..

    ReplyDelete
  8. waaa... save utk raya haji pulak,,hehe

    ReplyDelete
  9. Wah... Sedap tuh.. Tggu hari minggu la nak membaking juga ni..

    ReplyDelete
  10. boleh buat utk raya haji nanti nie
    heheheh sedap gak cornflake cmni
    ada rasa rangup2 kan

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();