Skip to main content

BERSUKAN TANPA MENEPATI SYARIAT- DAIE MILENIA DIKRITIK

Assalamualaikum...

Rancangan Daie dah masuk musim yang ke tiga..
Memang antara salah satu rancangan realiti yang ditunggu-tunggu.
Musim pertama dan kedua dulu rancangan ni memang dapat sambutan..

Masa tu tak de siapa yang mengkritik apa2..
Tapi masuk musim ke tiga ni,
baru episod pertama orang dah kecam.


Ramai yang bersetuju dengan pendapat PRof Madya Dr Rafidah ni..
aktiviti2 peserta Daie kali ni nampak
lain macam sikit..Lelaki dan perempuan melakukan aktiviti luar bersama..
Main ikat2 kaki ..nampak pelik sikit..




Masa musim pertama dulu ada juga yang kata perlu ke peserta perempuan tu?
Sebab rancangan ni akan melibatkan aktiviti dengan kaum lelaki
jadi tak manis la..kemudian senyap je benda tu sebab
orang tengok ianya masih ok..
Last2 masuk musim ke tiga ,apa yang orang ramai risaukan tu
memang betul2 jadi kenyataan..



Tapi masih ada yang kata teguran2 macam ni menjatuh kan islam..
Teguran2 macam ni tak perlu sebab memalukan peserta2 .
Alahai..disebabkan tak boleh tegur la benda2 macam ni terjadi..
Kita cuma di suruh diam je bila tengok benda2 macma ni.?
Ni rancangan TV..anak2 kita pun ikut menonton..
jadi kita ada hak untuk mempertikai kalau ada yang tak kena.

 <<<..nak nampak cantik dalam gambar tak??ini mungkin sesuai untuk awak dan saya..:p

sekian..



Comments

  1. teguran untuk membina..bukan untuk menjatuhkan..
    seharusnya terima dengan hati terbuka,perbetulkan apa yang silap dan kurang..confused pulak anak2 muda tengok rancangan camni..harap2 pihak yg berkenaan perbetulkan jangan sampai ramai yg mengata..sayang juga kerana rancangan ini sebenarnya baik untuk umum..:)

    ReplyDelete
  2. APA YG PATUT DITEGUR KENALAH TEGUR...KAN.

    ReplyDelete
  3. Ohh patutlah kecoh pasal ni, baru tahu.

    ReplyDelete
  4. baru tau .. xtgok pun hihi

    *singgah sini zianaeunos.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. teguran sama ada baik atau buruk kena terima.. dalam AQ juga ada sebut tentang berpesan-pesan sesama kamu..

    ReplyDelete
  6. saya pun baca kat fb je pg tadi. Tak tengok rancangan sbnr.

    Dah tugas sesama islam utk mengajak ke arah kebenaran, dan mencegah kemungkaran. Yg salah kita tegur, bkn nak menjatuhkan tapi memperbaiki.

    ReplyDelete
  7. Tagline..daie milenia..seiringkan setiap tindakan dengan gelaran yang digalas..banyak mata yang memandang..dan mungkin bakal menjadi idola..perbetulkan mana yang kurang..in sya Allah. .

    ReplyDelete
  8. Kdg2 teguran tu perlu bg mendapatkan hasil yg lbh baik dan berkualiti . Nak2 dlm bab ni, rancangan ni perlu lah ditekankan adab dan batas dlm agama. Dah la drama2 dihidang smua yg sweet kononnya. Menegur bkn bermakna mahu menjatuhkan. Klu semua org tutup mata payah la ..

    ReplyDelete
  9. Tak tgk pon. Tapi kalau nak menegur tu, biarlah secara berhemah dan betul.

    ReplyDelete
  10. Btl kak..kite tgk..ank2 tgk..xkan xleh tegur kan..teguran membina ape salahnya..

    ReplyDelete
  11. Tak tengok pun DM ni makanya tak tahu apa cerita. Tapi dari gambar yang ada, nampak pelik pulak bila perempuan dan lelaki melakukan aktiviti bersama. Malam pulak tu kan.

    Kalau nampak sesuatu tu salah, elok ditegur cumanya biarlah teguran itu lembut dan menusuk kalbu dengan cara yang elok. Kalau kita maki hamun, tengking-tengking dan mengutuk, siapa pun tak sanggup terima. Even diri kita sendiri kalau orang menegur dengan cara kasar walaupun kita salah, tak boleh terima. Berbuku je dalam hatikan!

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …