Skip to main content

TAK PAYAH NAK JADI BATU API TO ME AND CHE TA - FAZURA

Assalamualaikum...

kalau di negara lain kita selalu dengar cara bangsa lain bercakap
macam agak kasar dan tak sesuai nak diamalkan dinegara kita.
Walaupun negara kita ni macam berbilang bangsa
tapi saya rasa kebanyakan dari kita tak suka dengan bahasa kesat dan kasar..kan??

Tapi masih ada juga yang amalkan
penggunaan kata2 dan perkataan yang macam tu..
Bagi orang yang tak biasa dan faham makna
perkataan tersebut memang agak janggal dan tak sedap untuk diamalkan..


Baru2 ni Anak pelakon jelita Rozita Che Wan iaitu Aniq
ada memuat naik gambar beserta caption yang mengundang
tanda tanya ramai pengikut pelakon Jelita ni..
Gambar tersebut dimuatnaik kembali (repost) di IG Che Ta..



Namun penggunaan perkataan "N" tersebut
membuat pelakon cantik Norfazura menegur Che Ta
supaya tidak menggunakan  perkataan tersebut.
walaupun teguran Fazura tu ada benarnya masih ada
yang merasakan ianya satu perkara kecil dan tak perlu nak dipertikaikan..



Saya setuju dengan Fazura ni..
benda macam ni kita jangan lah anggap ianya biasa,
sebab takut dimasa depan perkataan2 macam ni asyik duduk di 'bibir anak2 je..

Saya teringat dulu masa kecik saya
saja2 je cakap dengan adik saya dengan membahasakan diri sebagai
"wa dan lu.."
tapi opah saya punya la marah sampai sekarang saya jadi takut nak guna perkataan tu..
Tapi,hakikat nya perkataan tu dah digunakan dalam
percakapan seharian anak2 muda sekarang..
sampaikan dah jadi macam biasa je..
padahal dulu kalau cakap "gua lu" ni agak kurang sopan
lagi2 untuk seorang wanita..

  <<<Ada plan nak bercuti ..Promo Air Asia . untuk minggu ni sahaja..cepat2 rebut!!

sekian.

Comments

  1. Ermmm tegur itu tanda sayang..sayang sebangsa seagama..

    ReplyDelete
  2. xphm la..kes ape ni? ape maksud perkataan N tu?

    ReplyDelete
  3. bila dah namanya artis. Tersilap sikit terus jadi isu kan..
    Apapun tak salah rasanya kita saking menegur untuk ke arah yg lebih baik..

    ReplyDelete
  4. bila dah namanya artis. Tersilap sikit terus jadi isu kan..
    Apapun tak salah rasanya kita saking menegur untuk ke arah yg lebih baik..

    ReplyDelete
  5. Betul juga tu, guna ganti nama yg sesuai...kadang2 julia bahasakan diri aku dan ko, atau kau dalam blog bukan bermaksud julia berkasar, tapi lebih mesra dan dekat dihati...mungkin kena ubah kot hehehhe

    ReplyDelete
  6. Sifat batu api ni adalah lebih baik dielakkan.

    ReplyDelete
  7. eemm.. bukan semua boleh terima, tengok pada tempat dan orang kot.. kita tengok/dengar pun pelik..

    ReplyDelete
  8. Hehehe.. ada² je kan?

    ReplyDelete
  9. ermmm..ape ni..xtau citer pun..ae yg N?hukhuk
    sian kite..ketinggalan

    ReplyDelete
  10. anak che ta tulis ape ...aku bab retiss ni lambat pickup sikit

    ReplyDelete
  11. hmmm x berapa paham kak. tp selamber je fazura sound balik.padan muka!

    ReplyDelete
  12. hahhaa..perkataan gua lu dulu nad pun guna..

    ReplyDelete
  13. Kalau salah diperbetulkan apa salahnya. Supaya tak menjadi tabiat. Perkataan tu memang tak elok disebut. Sebutlah depan mereka kalau berani. Memang betul kata pengomen tu ada yang kena smacked tak memasal nanti. Macam kita juga, kalau orang perlekehkan bangsa Melayu, kan kita pun panas hati rasa nak smacked down jerk orang tu ~_^

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …