Tuesday, 28 July 2015

TAK PAYAH NAK JADI BATU API TO ME AND CHE TA - FAZURA

Assalamualaikum...

kalau di negara lain kita selalu dengar cara bangsa lain bercakap
macam agak kasar dan tak sesuai nak diamalkan dinegara kita.
Walaupun negara kita ni macam berbilang bangsa
tapi saya rasa kebanyakan dari kita tak suka dengan bahasa kesat dan kasar..kan??

Tapi masih ada juga yang amalkan
penggunaan kata2 dan perkataan yang macam tu..
Bagi orang yang tak biasa dan faham makna
perkataan tersebut memang agak janggal dan tak sedap untuk diamalkan..


Baru2 ni Anak pelakon jelita Rozita Che Wan iaitu Aniq
ada memuat naik gambar beserta caption yang mengundang
tanda tanya ramai pengikut pelakon Jelita ni..
Gambar tersebut dimuatnaik kembali (repost) di IG Che Ta..



Namun penggunaan perkataan "N" tersebut
membuat pelakon cantik Norfazura menegur Che Ta
supaya tidak menggunakan  perkataan tersebut.
walaupun teguran Fazura tu ada benarnya masih ada
yang merasakan ianya satu perkara kecil dan tak perlu nak dipertikaikan..



Saya setuju dengan Fazura ni..
benda macam ni kita jangan lah anggap ianya biasa,
sebab takut dimasa depan perkataan2 macam ni asyik duduk di 'bibir anak2 je..

Saya teringat dulu masa kecik saya
saja2 je cakap dengan adik saya dengan membahasakan diri sebagai
"wa dan lu.."
tapi opah saya punya la marah sampai sekarang saya jadi takut nak guna perkataan tu..
Tapi,hakikat nya perkataan tu dah digunakan dalam
percakapan seharian anak2 muda sekarang..
sampaikan dah jadi macam biasa je..
padahal dulu kalau cakap "gua lu" ni agak kurang sopan
lagi2 untuk seorang wanita..

  <<<Ada plan nak bercuti ..Promo Air Asia . untuk minggu ni sahaja..cepat2 rebut!!

sekian.

14 comments:

  1. Ermmm tegur itu tanda sayang..sayang sebangsa seagama..

    ReplyDelete
  2. xphm la..kes ape ni? ape maksud perkataan N tu?

    ReplyDelete
  3. bila dah namanya artis. Tersilap sikit terus jadi isu kan..
    Apapun tak salah rasanya kita saking menegur untuk ke arah yg lebih baik..

    ReplyDelete
  4. bila dah namanya artis. Tersilap sikit terus jadi isu kan..
    Apapun tak salah rasanya kita saking menegur untuk ke arah yg lebih baik..

    ReplyDelete
  5. Betul juga tu, guna ganti nama yg sesuai...kadang2 julia bahasakan diri aku dan ko, atau kau dalam blog bukan bermaksud julia berkasar, tapi lebih mesra dan dekat dihati...mungkin kena ubah kot hehehhe

    ReplyDelete
  6. Sifat batu api ni adalah lebih baik dielakkan.

    ReplyDelete
  7. eemm.. bukan semua boleh terima, tengok pada tempat dan orang kot.. kita tengok/dengar pun pelik..

    ReplyDelete
  8. Hehehe.. ada² je kan?

    ReplyDelete
  9. ermmm..ape ni..xtau citer pun..ae yg N?hukhuk
    sian kite..ketinggalan

    ReplyDelete
  10. anak che ta tulis ape ...aku bab retiss ni lambat pickup sikit

    ReplyDelete
  11. hmmm x berapa paham kak. tp selamber je fazura sound balik.padan muka!

    ReplyDelete
  12. hahhaa..perkataan gua lu dulu nad pun guna..

    ReplyDelete
  13. Kalau salah diperbetulkan apa salahnya. Supaya tak menjadi tabiat. Perkataan tu memang tak elok disebut. Sebutlah depan mereka kalau berani. Memang betul kata pengomen tu ada yang kena smacked tak memasal nanti. Macam kita juga, kalau orang perlekehkan bangsa Melayu, kan kita pun panas hati rasa nak smacked down jerk orang tu ~_^

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();