Skip to main content

BUKAN SEMUA MAKANAN YANG DIJUAL TU TAK BERKHASIAT

Assalamualaikum...



yeayyy..hari ni Pulau Pinang cuti...
Boleh le ajak suami pi beli barang2 nak buat kuih raya nih..
erm.tak tahu lagi nak buat kuih apa..
saya nak senarai kan dulu apa
kuih yang nak dibuat lepas tu baru tahu apa barang nak dibeli..

Saya nak buat biskut yang boleh anak saya makan..
yang pasti kurang manis dan ada kekacang..
yang coklat2 ni tak mau la..
Sebab anak2 saya kalau jumpa coklat memang tak dapat nak kawal.

sebab tu nak buat sendiri je..
Lebih sehat sebab bahan2 tu kita yang kawal..

lagipun kita sendiri tau anak2 kita
suka biskut yang macam mana..
tak de la jadi macam tahun lepas..beli 2,3 balang tengok2 anak tak suka biskut tu..
rupa je cantik tapi rasa tak sedap..

Bukan setakat sedap tak sedap je yang kita kena ambil kesah..
tapi bab khasiat nya juga perlu
dititik berat kan.



Bukan semua makanan yang dijual kat luar tu
tak berkhasiat..
ada yang berkhasiat dan
memang patut kita cuba..
contohnya macam yang dalam senari di sini..
(klik)ramai yang tak tahu tentang ni..Rugi nya....

sekian...

Comments

  1. Byk je yg berkhasiat, kita la kena bijak memilih.

    ReplyDelete
  2. kena tahu memilih kan sis?

    ReplyDelete
  3. kena buat sendiri br laa sedap wpn org ckp x sedap ;-)

    ReplyDelete
  4. betul tu...buat sendiri lagi best

    ReplyDelete
  5. buat sendiri kita boleh kawal apa yang kita nak makan... malah lebih jimat.. hehehe..

    ReplyDelete
  6. Setuju.. Bkn smua tak sihat. Tapi nak jimat dan menepati citarasa baik buat sendiri kalau reti

    ReplyDelete
  7. untung anak2.. mak pandai buat cookies...

    ReplyDelete
  8. senang buat sendiri je kan..ikut citarasa sendiri :)

    ReplyDelete
  9. wahh akak nak buat biskut raya. jangan lupa pos kan untuk nani sikit. hahaha

    ReplyDelete
  10. betul tu..cuma kita kna bijak tgk kndungan bhan tu..

    dh lama x buat sdri kuih raya..

    ReplyDelete
  11. Nama makanan "Salmon Khan'! Tengok nama pun dah teruja nak beli. Hehehe...

    Saya memang tak pernah buat kuih raya, main tunjuk aje. Dah lama saya pencen buat kuih raya. Sejak bujang lagi. Maklumlah memang kaki pemalas pun nak ke dapur ~_^ Saya kalau beli kuih ikut tekak saya sebab saya yang kena habiskan kalau tak habis. Anak-anak saya kurang sikit bab kuih raya ni, dipandang sepi setiap tahun!

    ReplyDelete
  12. aida x dpt la nak buat biskut sendiri, diana.
    skang masa amat mencemburui aida.
    ada masa skit, aida lepak golek2 dgn anak2...
    concentrate utk diorang :)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …