Skip to main content

Posts

Showing posts from July, 2015

YANG MANA SATU ANAK ANDA PERNAH BUAT?

Assalamualaikum..
Saya memang tabik la pada sesiap yang kata jaga anak kecil ni senang.. Sebab bagi saya kalau jaga anak2 kecil ni memang kita kena fokus pada diaorang je.. Terleka sekejap je memang ada je la yang boleh buat kita menangis.. hahahha...
Tengok ga,bar2 kat bawah ni.. yang mana satu yang anak awak pernah buat?? atau pun yang mana satu awak pernah buat masa kecil??hahhaha









anak saya si Mikhail pernah buat no 2,3 dan 5.. hehhe
<<<...orang korea pun sayang malaysia dan cakap Melayu.... apa bukti kita sayang negara kita?
sekian..

STATISTIK BLOG BULAN JULY

Assalamualaikum..
Bulan julai ni memang panjang betul cuti saya .. tak update blog seminggu.. entry pun suam2 je semua..heheh tapi Alhamdulillah..pageview maintan 300k.. Ingatkan turun mendadak..

Uv dan Pv untuk semalam 
Untuk statistik blog saya dah tak tengok nuffnang dah.. saya perasan minggu ni semua yang tanya pasal review  mesti nak tengok statistik melalui google analytic.. Jadi kita abaikan je lah nuffnang tu ye.. dah la duit pun ciput je dalam tu..hahaha

Jadi ada tak yang nak buat tempahan untuk review??meh Pm cepat.. untuk 2 minggu pertama bulan ogos dah penuh ye.. sebab tu kena cepat..tak la berbaris panjang nanti.. kalau berminat klik kat bahagian ads di tab menu kat atas tu.. senarai harga semua ada kat situ.


sekian..

KEDAI BUKU INI HANYA UNTUK ORANG YANG JUJUR

Assalamualaikum...
Kedai buku ini terletak di Xinjiekou Street, Baixia, Nanjing,China. Ianya hanya kedai yang kecil dan mempunyai hanya 4 rak buku. dan terdapat 1500 buah buku di sini. Uniknya kedai ini tidak dijaga oleh sesiapa malah tidak mempunyai juruwang di bahagian kaunter bayaran.
Maknanya buku ni percuma ke???
Tak la..cuma pada sesiapa yang ingin membeli buku2 dikedai ini perlu memasuk kan wang bayaran ke dalam  kotak yang disediakan.
Ada ke orang yang jujur??
Sesuai la dengan nama kedai buku ini iaitu "Honesty Bookshop".. Menurut pemilik kedai buku ini, hari pertama kedai ini dibuka mereka mendapati  300 buah buku berjaya di jual dan  wang yang terdapat didalam kotak juga jumlah nya tepat dengan harga jualan buku2 tersebut. Ini bermakna tiada unsur2 penipuan dari pembeli.

Kedai2 buku macam ni memang sesuai  untuk pencinta2 buku dan kedudukan nya di tepi jalan juga mudah menarik  pejalan kaki disekitarnya..
Kalau kat Malaysia buat macam ni agak2 berjaya tak kedai bu…

RUGINYA KALAU PRODUK TIADA LABEL

Assalamualaikum...

Kelmarin kawan suami saya ada bagi sebungkus serunding.
katanya dia ke Terengganu baru2 ni dan
beli banyak produk makanan dari sana..

Serunding yang saya makan tu memang sedap.
Mikhail sampai ratah macam tu je..

Tapi sayang nya bungkusan serunding tu tak de label.
tak de maklumat produk,tak ada no tel atau nama pengeluar.
sayang nya...

Zaman sekarang ni kalau nak berniaga
kena la ada label pada produk jualan tu..
Lagi2 sekarang ni ramai yang suka berkongsi
sesuatu yang sedap dan bagus di laman sosial.
sekali gus dapat mempromosikan produk tersebut..
Untung2 jadi viral..kan??



Siapa ada buat label atau stickers untuk produk
meh tinggalkan link page/laman web di bawah ni..

<<<<..agak-agak la nak kongsi pun..ada benda yang awak perlu sembunyikan...

sekian...

FACEBOOK- CARA BARU MENILIK NASIB

Assalamualaikum...

Saya nak cerita tentang menilik nasib ni..
dulu orang nak tilik nasib dia pi kat tabib2 cina tu..
jumpa bomoh la , ada yang teka2 kertas la..
tapi sekarang dah ramai yang tau cara tu haram..
Tak boleh tilik2 apa nasib kita pada masa depan..
apa yang terjadi dimasa depan adalah Rahsia Allah..
hanya Allah sahaja yang mengetahui.
Kita orang islam kena percaya pada ketentuan Allah dan redha dengan apa yang jadi.

Tapi tak boleh cara tu depa guna pulak cara lain..
tilik nasib guna facebook.

Boleh tau anak berapa orang..
ada duit berapa juta dalam akaun..

"eh..benda tu suka2 je kak..
kita pun tau benda tu main2 je..
bukan kita percaya pun..."

main2 pun tak boleh la adik kakak..
untuk suka2 pun tak boleh...
Baca zodiak kat majalah pun tak boleh ni kan pulak
menilik nasib kita dengan cara letak tarikh lahir..
ada juga yang kena letak gambar..
tak boleh tu..

saya tengok hari ni kat facebook pun masih ramai yang guna
aplikasi menilik nasib tu..
Padahal sebelum ni ya…

NORA DANISH RAYU JANGAN GANGGU IBUNYA

Assalamualaikum...
Bagi seorang  ibu, hatinya tentu akan berasa sedih bila anak yang disayang dihina dan dicerca orang.. tak cukup dengan tu si ibu pulak disalahkan bila anak jadi liar . Dituduh tak pandai mendidik, tak nasihatkan anak malah ada yang sanggup menyamakan anak kita dengan orang2 yang tiada moral.
Itu lah yang terjadi kepada ibu Nora Danish, Sally Talib  apabila instgram nya di hujani dengan caci maki oleh netizen yang tidak berpuas hati dengan cara hidup anak2 nya..


Baru2 ini tersebar gambar kakak kepada Nora Danish bersama teman lelakinya disebuah kelab malam membuatkan ramai yang mempertikaikan cara hidup keluarga pelakon cantk ini. malah hubungan Nora Danish dan Nedim Nazri juga dikritik kerana Nora dikatakan terlalu kerap bersama Nedim tanpa ikatan yang sah.


Nora turut kecewa dengan komen2 yang menyalahkan ibunya dan meminta  mereka tidak mengganggu ibunya lagi.



Kesian..kan?? Rasanya tak payah la sampai nak maki hamun dan menyalahkan ibu Nora Danish ni. Adik beradik…

PENGACARA WANITA MHI PULAK DI TEGUR AZWAN ALI

Asslamualaikum...
Siapa tengok MHI pagi tadi.. Saya ingatkan saya sorang je yang geli geleman dengan aksi pengacara wanita tu. rupanya  ramai yang perasan dia dok berhingus tu..hehehe mujur la bukan waktu saya dok ngadap sarapan pagi.. kalau idak memang tertutup terus selera..







Tak ketinggalan Azwan Ali yang menonton rancangan tersebut  meluahkan kekesalah dan tidak puasa hati terhadap pengacara wanita tersebut..



Agaknya pengacara ni terlupa kot yang dia sedang mengacarakan rancangan MHI.. mungkin dia ingt dia kat rumah dan selsema nya tu di tahap yang kritikal.. tu yang selamba je tarik  hingus..heheh

<<<<..Air Asia buat promo la..jangan terlepas sebab promo ni seminggu je...
sekian..

PESANAN UNTUK PENDUDUK NEGERI KELANTAN

Assalamualaikum...

Masalah kebersihan longkang ni bukan nya ada di 1,2 negeri je..
saya rasa semua negeri dalam malaysia ni ada masalah dengan longkang.
longkang kotar, longkang tersumbat sampai bau busuk la..

Saya pernah tinggal di Johor Baharu,
saya pernah jugak ke Ipoh,ke Kuala Lumpur..
kat pulau Pinang ni sendiri..
Tak semua tempat2 ni bersih..
ada je yang kotor..Memang sakit mata,sakit hati,hidung apa tah lagi..

Saya ada terbaca di facebook tentang luahan perasaan seorang wanita ni..
Dia sebagai rakyat kelantan agak kecewa dengan
tahap kebersihan di kelantan..
Jom baca..

Kota bharu bandaraya Islam

Ntah di mana Islam,
Kotor,
Antara punca anak sulung tak suka balik bercuti ke kelantan

Pantai2 cantik tapi penuh dgn sampah, 
Lalat ribuan,
Peniaga leka berniaga, 
Untung di kaut, 
Lesen murah di bayar,
Sampah buang merata,
Asyik harap kan bandaran,
Tidak ada self awareness,
Atau self responsibility,
CLEAN UP AFTER YOURSELF,
Jgn harapkan duit royalti untuk mula berubah,
Miskin tak semestinya perlu jad…

SELEPAS RAYA INI YANG TERJADI KEPADA KEBANYAKAN ORANG

Assalamualaikum...



Sejak lepas puasa ni saya memang lewat sikit update blog
sebab pagi2 aktiviti dah padat semula..
Bulan puasa dulu pagi2 rilek je santai2
tengok tv la apa..sekarang tak boleh dah la..
nak kena tengok pokok2..nak kena pi kedai,masak lagi..
Memang kalut la pagi2 ni..
kena siap semua kerja sebelum jam 1 sebab jam 1 lebih anak dah balik sekolah.
suami nak balik makan..

bagi yang bekerja mungkin waktu bekerja kembali ke 9-5
kalau dulu masuk awal balik awal..
ada jugak yang petang2 dah ada kat rumah..
tapi sekarang dah senja masih dalam kereta.
Waktu malam tidur pun lewat sikit dari bulan puasa..kan??



Tu baru rutin harian..
poket lak cemana??hahahha...
anak2 punya poket kembung2 semuanya..
mak ayah ni je yang kejap2 dah congak bajet duit yang dok ada ni
sempat ke nak sampai ke gaji..
Kalau sebelum ni duit gaji boleh lagi simpan2,3  ratus ke akaun ASB ke ape
Tapi bulan ni boleh 50 ringgit je ke akaun simpanan..
ada setengah tu 10 ringgit pun tak simpan dah bulan ni..tunggu…

TAK PAYAH NAK JADI BATU API TO ME AND CHE TA - FAZURA

Assalamualaikum...

kalau di negara lain kita selalu dengar cara bangsa lain bercakap
macam agak kasar dan tak sesuai nak diamalkan dinegara kita.
Walaupun negara kita ni macam berbilang bangsa
tapi saya rasa kebanyakan dari kita tak suka dengan bahasa kesat dan kasar..kan??

Tapi masih ada juga yang amalkan
penggunaan kata2 dan perkataan yang macam tu..
Bagi orang yang tak biasa dan faham makna
perkataan tersebut memang agak janggal dan tak sedap untuk diamalkan..


Baru2 ni Anak pelakon jelita Rozita Che Wan iaitu Aniq
ada memuat naik gambar beserta caption yang mengundang
tanda tanya ramai pengikut pelakon Jelita ni..
Gambar tersebut dimuatnaik kembali (repost) di IG Che Ta..



Namun penggunaan perkataan "N" tersebut
membuat pelakon cantik Norfazura menegur Che Ta
supaya tidak menggunakan  perkataan tersebut.
walaupun teguran Fazura tu ada benarnya masih ada
yang merasakan ianya satu perkara kecil dan tak perlu nak dipertikaikan..



Saya setuju dengan Fazura ni..
benda macam ni …

RESEPI CONGO BARS SUKATAN CAWAN YANG MUDAH TAPI SEDAP

Assalamualaikum...
sempena dengan kehabisan biskut raya kat rumah ni  maka terpaksa lah saya memanas kan oven hari ni.. Anak2 pun dah tanya tak de kuih raya ke.. Saya pun buat la congo Bars.. risau jugak kalau orang datang ke ,tak de kuih nak jamu..setakat keropok ikan  nampak tak raya langsung..heheheh


Bagi saya congo bars lah benda paling senang nak buat. Lepas tu ikut suka kita nak masuk kan apa.. kacang ke,coklat ke,conflakes ke,kismis sekalipun.. memang boleh..
Jadi meh la kita tengok resepi congo bars yang mudah dan sedap ni..
Resepi Congo bars paling mudah tapi sedap.
Bahan-bahan.
250g Mentega 2 1/2 cawan tepung gandung 3 biji telur  1 cawan gula perang secubit garam 1 sudu kecil baking powder  1/2 sudu kecil esen vanila 3 sudu serbuk coklat
*sekeping Coklat bar *segenggam kacang badam *coklat chip *conflakes
Bahan bertanda * adalah mengikut citarasa awak..
Cara-cara nya
- Panas kan oven
- masuk kan tepung gandung , serbuk coklat ,baking powder dan secubit garam dalam satu bekas..…

GAMBAR THROWBACK PALING COMEL

Assalamualaikum....

Hahahhaha... memang ras nak pijak2 je...


sekian..

DULU DOK DALAM TANDAS MAMPU BELEK LABEL SYAMPU JE..

Assalamualaikum...



Saya tersenyum manja bila tengok gambr kat atas ni..
hahah..Siapa pernah buat macam ni dulu??
Tapi sekarang dah lain...
Buang air besar sampai setengah jam..
Bukan belek botol  dah..
sekarang dok layan smartphone..
kalau yang tak tahu tu mesti tertanya-tanya
"si Mamat ni berak batu ke apa tak tahu la.punya la lama kat dalam tandas tu..".


Lgi2 kalau ada wifi percuma..
memang indah sungguh suasana dalam jamban tu..bagaikan syurga,,
hahahhaha..semua kerja tak menjadi..

Bayang kan kalau kita ni semua dapat internet percuma setiap hari??
Yang saya gambarkan kat atas tu ,kalau kita dok dalam jamban..
bayangkan kalau kat luar..kat kedai kat dapur...
nak tau apa yang jadi kalau ada internet percuma kat malaysia ni??
meh baca kat sini..(klik)
baru kau tahu erti penyesalan..heheheh


sekian..

ADIK PELAKON ALMY NADIA JADI MANGSA BULI

KERETA TERPAKAI UNTUK EMPAT BERANAK BERMOTOSIKAL BALIK KAMPUNG

Assalamualaikum...


Sejak seminggu yang lepas ramai yang tersentuh dengan gambar seorang ayah yang  membawa 3 orang anaknya menaiki motosikal untuk pulang beraya di Penang. Gambar tersebut membuatkan  ramai yang bersyukur dengan apa yang mereka ada sekarang.. 

 Selama ni asyik merungut saja..
Itu tak cukup ini tak cukup rupa-rupa masih ada
yang lebih susah dari kita..
sekurang2 nya kita balik kampung naik kereta,naik bas,naik kapal terbang..
Tapi bagi  4 beranak ni mereka hanya menaiki motorsikal
untuk perjalanan beratus kilometer.



 Tapi kan..bagus nya rakyat Malaysia ni tak kedekut kalau setakat nak menderma
dan membantu orang yang kurang berkemampuan..
tak banyak sikit pun,nak jugak hulurkan bantuan..
macam baru2 ni saya terbaca kat facebook sorang abang ni tahan motorsikal bapa 3 anak ni
sebab nak bagi duit raya pada anak2 ini

 kemudian ada beberapa individu dikatakan berniat nak memberi
kereta terpakai yang sudah tidak digunakan lagi tapi masih berfungsi dengan baik..
Alhamdulilll…

GAMBAR RAYA LISA SURIHANI YANG COMEL.

Assalamualaikum..
Makin cantik berseri tengok Lisa Surihani yang  sekarang sedang sarat hamil . Dijangka bulan 9 nanti dia akan bersalin..kan?? Pipinya dah naik sikit tu yang nampak berseri dan comel. Dah la muka tu memang sedia comel.. Jom le tengok gambar Lisa Surihani dan keluarga nya beraya...






semoga Lisa selamat melahirkan dan dipermudahkan segalanya..
ramai yang taksabar nak tengok
anak pasangan sama cantik dan kacak ni..kan??

<<<..mak ayah korang kalau spoting boleh la korang buat tema kawen cam gini..

sekian...