SELALUNYA TIME MAKAN NASIK TAK PAYAH KUIH-MUIH PUN...

Assalamualaikum...



Tadi saya ada baca satu artikel yang tulis tentang pembaziran
Kira-kira 1,000 tan atau 1 juta kilogram (kg) makanan
dibuang rakyat Malaysia sehari sepanjang Ramadan,
jumlah itu boleh menampung bekalan makanan kepada lebih 7 juta penduduk.

Ha..tu dia..1000 tan ..banyak tu..
berbuka puasa untuk diri sendiri lepas tu jamu setan..hahhaha

Tapi kan..bila di tanya "kau berbuka makan apa..?"
mesti dia jawab.."yang biasa je..nasik je.."
padahal..Nasik ,lauk sambal ikan keli,ayam bakar,
sayur kailan, sup ketam..
erm..lepas tu ada hidangan sampingan ,kuih lepat pisang..
air ada 3 jenis,panas,sejuk dan air kosong

banyak tu..
makan nasik hari2 ada tak cari lepat pisang?
tak de kan??tapi bulan puasa nak jugak lengkap kan.
Ada kuih ,nasik, sayur,ikan buah..
padahal hari biasa yang bukan bulan puasa
tak de pun buah dengan kuih tu..
Makan nasik hari2 dengan ikan sayur ..lepas tu air kosong je..
tapi bulan puasa wajib ada 3 jenis air..

ha..yang tu la yang buat membazir nya..
Ada banyak makanan tapi makan nya tidak..
Larat pulak tu petang2 pi berjalan tawaf habis satu bazar ramadhan..
Yang memask kat rumah pun sanggup 3-4 jam dok kat dapur...

"Eh!saya makan la semua tu...tak buang pun.."
ye la..kau makan macam esok kau nak mati...kan??

Cuba lepas ni masak tu macam masak hari2 je..
Tak lama je lagi nak masuk bulan ramadhan ni..
saya nasihat kan awal-awal ..
masak nasik dan lauk biasa je,,
mesti poket jimat,badan pun sihat..

sekian..

Previous
Next Post »

14 komen disini

Click here for komen disini
Lea IsNawi
admin
17 June 2015 at 13:02 ×

time berbuka tu nk pulun abes
dr sarapan, minum pagi, makan tgh hari, minum ptg dan makan malam
tu yang semua ade
hehe

Reply
avatar
Cikna
admin
17 June 2015 at 13:27 ×

Kat rmh ni wajib de teh o, nasi & 2 jnis lauk... Klu kuih beli singgit dua je tu pun mkn lps terawih... Time puasa ni kn knew jga nafsu jgnla melantak tuk cover 3,4 hari

Reply
avatar
17 June 2015 at 13:43 ×

saya memang buka puasa makan biasa je macam hari2. tak masak banyak2 atau beli banyak2. Saya lagi suka masak dari beli kat bazar sebab yelah.. bulan puasa kan. kadang2 rasa dia hilang selera nak makan.

Reply
avatar
17 June 2015 at 13:47 ×

kuih kuih tu ganti kuih masa minum pagi tak makan.. hehehe..

saya jenis makan nasi bila buka puasa.. tapi mmg ada orang yang makan kuih2 dulu.. solat.. lepas terawikh ke baru makan nasik.. kalau saya mmg tak tahan macam tu.. terawikh siap dalam pukul 10 lebih.. baru nak makan nasik.. pukul berapa nak tido kan... hehehe...

Reply
avatar
Mummydearie
admin
17 June 2015 at 14:42 ×

Yalah, Kak Diana! Kita ikut cakap Kak Diana ~_^

Patutnya bulan puasa makin jimatkan, makan sekali sehari. Sahur tak payah kiralah bukan beria-ia pun makannya. Tapi saya rasa kebanyakan rakyat Malaysia, masa bulan puasa nilah perbelanjaan meningkat mendadak. Yalah, semua pun tekak teringin bila tengah berpuasa. Masuk aje waktu berbuka, teguk air berjug-jug, lepas tu kenyang. Manalah tak banyak makanan terbuang!

Reply
avatar
17 June 2015 at 15:11 ×

Alhamdulillah.. Azam setiap kali Ramadhan ialah x nak membazir.. Semoga tahun nie lebih baik dari tahun lepas..

Reply
avatar
eima
admin
17 June 2015 at 16:15 ×

kami bulan puasa mmg tak makan nasi kecuali time bersahur so memasak 1 jenis kuih dan 1 jenis mee'an

Reply
avatar
Maria Firdz
admin
17 June 2015 at 16:21 ×

Mmg xde mmbeli sgt..mula berjimat dan makan sedrhana skrg ni...

Reply
avatar
hainom OKje
admin
18 June 2015 at 07:11 ×

Tp betullah DR, kalau pose mesti nak ada kuih gak tau. Itu mak ler hihi....nafsu ek....

Reply
avatar
dalila
admin
18 June 2015 at 11:08 ×

kali ni dh niat xnk membazir..nk masak sendiri je..no bazar ramadhan..klu bli pun membazir je nnt..dh ckp ngan hsnd awal2..

Reply
avatar
deno
admin
18 June 2015 at 15:03 ×

aah.. biasa kalau tak puasa xde kuih pun... Deno biasa, just amik seketul dua kuih, then makan nasik.. kalau rasa nak makan murtabak, tak makan nasik, habiskan sekeping murtabak keyang juga.. :) **ruginya yg lebih2 kuih tu kalau disedekahkan pada fkir misin kan ada faedahnya

Reply
avatar
Yun Sing
admin
18 June 2015 at 22:06 ×

Ek.. ha'ah lah.. Ok taknak membazir dah :)

Reply
avatar
17 March 2017 at 13:35 ×

baiklah, jangan membazirkan

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment