Skip to main content

SELALUNYA TIME MAKAN NASIK TAK PAYAH KUIH-MUIH PUN...

Assalamualaikum...



Tadi saya ada baca satu artikel yang tulis tentang pembaziran
Kira-kira 1,000 tan atau 1 juta kilogram (kg) makanan
dibuang rakyat Malaysia sehari sepanjang Ramadan,
jumlah itu boleh menampung bekalan makanan kepada lebih 7 juta penduduk.

Ha..tu dia..1000 tan ..banyak tu..
berbuka puasa untuk diri sendiri lepas tu jamu setan..hahhaha

Tapi kan..bila di tanya "kau berbuka makan apa..?"
mesti dia jawab.."yang biasa je..nasik je.."
padahal..Nasik ,lauk sambal ikan keli,ayam bakar,
sayur kailan, sup ketam..
erm..lepas tu ada hidangan sampingan ,kuih lepat pisang..
air ada 3 jenis,panas,sejuk dan air kosong

banyak tu..
makan nasik hari2 ada tak cari lepat pisang?
tak de kan??tapi bulan puasa nak jugak lengkap kan.
Ada kuih ,nasik, sayur,ikan buah..
padahal hari biasa yang bukan bulan puasa
tak de pun buah dengan kuih tu..
Makan nasik hari2 dengan ikan sayur ..lepas tu air kosong je..
tapi bulan puasa wajib ada 3 jenis air..

ha..yang tu la yang buat membazir nya..
Ada banyak makanan tapi makan nya tidak..
Larat pulak tu petang2 pi berjalan tawaf habis satu bazar ramadhan..
Yang memask kat rumah pun sanggup 3-4 jam dok kat dapur...

"Eh!saya makan la semua tu...tak buang pun.."
ye la..kau makan macam esok kau nak mati...kan??

Cuba lepas ni masak tu macam masak hari2 je..
Tak lama je lagi nak masuk bulan ramadhan ni..
saya nasihat kan awal-awal ..
masak nasik dan lauk biasa je,,
mesti poket jimat,badan pun sihat..

sekian..

Comments

  1. time berbuka tu nk pulun abes
    dr sarapan, minum pagi, makan tgh hari, minum ptg dan makan malam
    tu yang semua ade
    hehe

    ReplyDelete
  2. Kat rmh ni wajib de teh o, nasi & 2 jnis lauk... Klu kuih beli singgit dua je tu pun mkn lps terawih... Time puasa ni kn knew jga nafsu jgnla melantak tuk cover 3,4 hari

    ReplyDelete
  3. saya memang buka puasa makan biasa je macam hari2. tak masak banyak2 atau beli banyak2. Saya lagi suka masak dari beli kat bazar sebab yelah.. bulan puasa kan. kadang2 rasa dia hilang selera nak makan.

    ReplyDelete
  4. kuih kuih tu ganti kuih masa minum pagi tak makan.. hehehe..

    saya jenis makan nasi bila buka puasa.. tapi mmg ada orang yang makan kuih2 dulu.. solat.. lepas terawikh ke baru makan nasik.. kalau saya mmg tak tahan macam tu.. terawikh siap dalam pukul 10 lebih.. baru nak makan nasik.. pukul berapa nak tido kan... hehehe...

    ReplyDelete
  5. Yalah, Kak Diana! Kita ikut cakap Kak Diana ~_^

    Patutnya bulan puasa makin jimatkan, makan sekali sehari. Sahur tak payah kiralah bukan beria-ia pun makannya. Tapi saya rasa kebanyakan rakyat Malaysia, masa bulan puasa nilah perbelanjaan meningkat mendadak. Yalah, semua pun tekak teringin bila tengah berpuasa. Masuk aje waktu berbuka, teguk air berjug-jug, lepas tu kenyang. Manalah tak banyak makanan terbuang!

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah.. Azam setiap kali Ramadhan ialah x nak membazir.. Semoga tahun nie lebih baik dari tahun lepas..

    ReplyDelete
  7. kami bulan puasa mmg tak makan nasi kecuali time bersahur so memasak 1 jenis kuih dan 1 jenis mee'an

    ReplyDelete
  8. Mmg xde mmbeli sgt..mula berjimat dan makan sedrhana skrg ni...

    ReplyDelete
  9. Tp betullah DR, kalau pose mesti nak ada kuih gak tau. Itu mak ler hihi....nafsu ek....

    ReplyDelete
  10. kali ni dh niat xnk membazir..nk masak sendiri je..no bazar ramadhan..klu bli pun membazir je nnt..dh ckp ngan hsnd awal2..

    ReplyDelete
  11. aah.. biasa kalau tak puasa xde kuih pun... Deno biasa, just amik seketul dua kuih, then makan nasik.. kalau rasa nak makan murtabak, tak makan nasik, habiskan sekeping murtabak keyang juga.. :) **ruginya yg lebih2 kuih tu kalau disedekahkan pada fkir misin kan ada faedahnya

    ReplyDelete
  12. Ek.. ha'ah lah.. Ok taknak membazir dah :)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …