Skip to main content

OK LA DARI TAK DE...

Assalamualaikum...



Kesian kat laptop saya..dah uzur..usia nya dah masuk 5 tahun .
memang patut la dia uzur pun..dah jadi slow kalau kita buka..
Jadi mulai dari hari ni kena la guna komputer suami..Ok la.kan??
Tapi tu la bila guna barang orang ni tak berapa best..

Nak kena tukar mouse, mouse pad, keyboard,headphone..
semua nak guna yang sendiri punya.
hahahah...

Cakap pasal guna barang orang ni..
pernah tak alami perkara yang lebih kurang dengan apa yang saya citer kat atas ni.
Orang tu bagi je guna barang dia
tapi kita yang rasa tak selesa..Tak selesa bukan sebab malu
tapi sebab barang yang dia nak pinjam kan tu tak best.
tak menepati dengan apa yang selama ni kita suka.




Contohnya dia nak pinjam kan buku..
tapi buku tu..Mak aih..dengan koyak rabak..
dengan ada calit2 sambal la,minyak la.

Atau pun  dia nak pinjam kan kita helmet tapi
helmet macam jumpa tepi jalan..heheheh

Kalau korang la,korang ambik pinjam tak??

Nak buat cemana dah terpaksa..
Mujur ada dari tak de..kan??
Mungkin itu je yang dia mampu bagi..
 Tapi memang diakui la..
ada orang yang jenis tak menghargai ni..

"ala..tak mau la helmet tu..
buruk..malu la pakai.."

"ini buku ke belacan?"

ha!hati2 ye..
dari orang nak tolong terus kita tak dapat apa..
Niat kita mungkin bergurau je tapi
hati dia yang dah terkecik,tersentot ke dalam tu
kita tak tau..

sekian..





Comments

  1. disebabkan net book farah dah rosak dikerjakan skrinnya oleh Ash, sekarang ni memang berblog sepenuhnya dari semakphone ataupun tablet sahaja, kalau kerja-kerja yang melibatkan perkara-perkara yang memerlukan pc selalunya Farah melekat dekat cc jer lah...

    ReplyDelete
  2. kalau dah meminjam tu buat cara meminjam.. sabo je laa.. dari takde apa kan.. hehe

    ReplyDelete
  3. kalau nak pinjam harta org tu pandai2lh berbudi bahasa kan...

    ReplyDelete
  4. kak D bab helmet tu memang dah pernah kena, terdesak sangat sebab nak kejar bas x de transport pinjam helmet org, sekali helmet yang x de span dah, helmet tu lak buat tempat ayam bertelur tu yg di berinya.. adoi fikir sebab terdesak sauk juga la.. tapi klu fikir balik apa la kejamnya org tu, padahal hok molek ada.. risau kepalo den berbau agaknye huhu....

    ReplyDelete
  5. ahak malu jugak..walaupun suami sendiri..takut rosak pulak dia punya

    ReplyDelete
  6. Susah nak pinjam barang org... Segan sgn. Takut pun ada... Rela je tgk atau usaha sndiri sampai ada..

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum,
    ambo paling segan nak pinjam.bterdesak sangat tadak pilihan baru pinjam

    ReplyDelete
  8. NIAT :

    kalau nak bagi, bagi yg terbaik ada pada kita dan, kalau nk terima pemberian orang..terima dgn baik tanpa banyak bunyik di belakang2 dia..haha .

    Ok lah tuu..

    ReplyDelete
  9. pernah jugak alami situasi macam tu jadi serba salah.. nak tolak takut orang kecik hati.. nak guna kita lak tak tergamak hahaha

    ReplyDelete
  10. Kalau terdesak tu pinjam gak la. Kalau tak nak pun, kena laa cari jln ckp elok elok kang org terasa plak kan

    ReplyDelete
  11. pernah gak guna laptop hb tp x bez sgt sbb dah terbiasa dgn saiz ukuran laptop lama kita..kurang syok sikit la nak pakai
    tapi ok la ada..drpd xde kan..

    ReplyDelete
  12. helmet buruk kat luar ok lg jgn hapak kat dalam boleh pening silap jatuh moto... tapi tu la kadang tu kite kena la terima kite yg nk pinjam kan

    ReplyDelete
  13. helmet buruk kat luar ok lg jgn hapak kat dalam boleh pening silap jatuh moto... tapi tu la kadang tu kite kena la terima kite yg nk pinjam kan

    ReplyDelete
  14. helmet buruk kat luar ok lg jgn hapak kat dalam boleh pening silap jatuh moto... tapi tu la kadang tu kite kena la terima kite yg nk pinjam kan

    ReplyDelete
  15. pd sy perbuatan ni nmpk sgt laa mcm tak ikhlas...

    ReplyDelete
  16. kot iye pun nk tolak kena ckp elok2 kot..jgn la ckp buruk ke ape..kecik pulak hati yg nk bg pinjam tu..

    ReplyDelete
  17. Saya kalau orang bagi pinjam, saya terima aje walaupun tak mencapai spesifikasi saya ^_^ Tak sampai hati pulak nak komplen banyak-banyak, dahlah orang bagi pinjam free. Atau kalau saya rasa memang teruk sangat, saya ucap terima kasih aje 'No, but thank you!'

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …