Skip to main content

10 MAKANAN YANG MAMPU MEMBUAT PERUT KENYANG LEBIH LAMA DI BULAN PUASA

Assalamualaiakum..

Tak lama je lagi kita nak menyambut bulan ramadahan..
Bagaimana dengan persediaan kawan2 nak menghadapi Ramadhan kali ni..
bagi yang mengalami masalah kesihatan mungkin
sedikit risau bagaimana kalau tak mampu nak menjalan kan ibadah puasa nanti..kan??
Begitu juga dengan yang mempunyai anak2 yang
perlu diajar tentang berpuasa..Risau2 kalau2 anak berpuasa sekerat jalan.
hari ini saya nak kongsikan dengan kawan2 antara makanan
yang mampu untuk membuatkan perut kita kenyang dengan lebih lama..
jadi makanan yang saya senaraikan ni memang sesuai kalau diambil
ketika bersahur.


1- telur


protein memang sangat penting untuk tubuh badan.Cara paling mudah untuk mendapatkan protein ialah dengan pengambilan telur.Makan telur juga mampu membuatkan perut kenyang lebih lama.



2-Hummus

ada yang menyebutnya humus, humous, dan juga hummos. Makanan yang biasa digunakan sebagai jem pada roti  ini berasaskan kacang soya yang dihaluskan, Lentini, tahini, juga minyak olive, air limau, garam dan juga bawang putih. Sebab itulah baunya agak harum dan ianya sedap di makan.


3-oatmeal

Quaker Oat Segera Organik (jenis unflavored) mempunyai empat gram serat setiap paket. Sebagai bonus tambahan, oat mengandungi serat larut, yang menyumbang kepada pengawalan  tahap kolesterol, dan serat tidak larut, yang membantu anda merasa kenyang dengan lebih lama.

4-Avocado


Tahukah anda avokado mempunyai kendungan besar lemak monotaktepu, tetapi avocado  juga mempunyai kandungan serat yang tinggit, sebiji avacado mempunyai kira-kira 13.5 gram nutrisi.

5-Brokoli

Brokoli adalah sebahagian daripada keluarga cruciferous sayur-sayuran, yang kesemuanya penuh dengan nutrien. Ia mempunyai banyak antioksidan, yang mempunyai manfaat melawan kanser, dan ia boleh meningkatkan pengambilan serat anda,  satu cawan brokoli rebus mempunyai 5.1 gram nutrisi

6-Brussels Sprouts


Brussels sprouts adalah satu lagi ahli keluarga cruciferous, dan setiap cawan yang dimasak mempunyai 4,1 gram serat. Kecil tapi sedap ,tambahan pulak cara memasak nya sangat mudah dan tak memerlukan masa yang lama.

7-Pears

Buah yang sangat sesuai di ambil ketika hujung2 waktu bersahur.Dengan 5.5 gram serat dalam hanya satu biji pears bersaiz sederhana,ianya bagaikan satu hidanan wajib untuk anda..Ia nya lebih baik jika digandingankan bersama dengan sebiji epal.Lebih sedap dijadikan jus.

8-barli



Jadikan jus barli sebagai pelengkap sahur anda.Barli mempunyai kandungan serat yang sangt tinggi.ia juga baik untuk kesihatan dalaman .


9-Almond

Kacang almond adalah sumber protein, lemak, serat dan semua dalam satu, 1/4 cawan almond mempunyai 4,5 gram serat. jadi ada baiknya anda ambil makanan yang mempunyai almond untuk puasa anda kali ini.kekacang lain juga sesuai untuk mengekalkan tenaga di bulan puasa.


10-Lobak

Lobak mempunya kandungan beta karoten .Sesuai dijadikan jus dan boleh dicampurkan kedalam sup kerana sup lobak memang membuatkan perut kenyang lebih lama.


Semoga entry ini dapat sedikit sebanyak membantu kawan-kawan menjalani iadah puasa dengan lebih lancar.

**kurangkan makanan yang berempah ketika sahur kerana ianya membuatkan anda cepat berasa haus di siang hari.

sekian..

Comments

  1. tq berguna utk anak2 MV time puasa nnt

    ReplyDelete
  2. take note kak..
    boleh dah plan untuk menu sahur nanti.

    ReplyDelete
  3. bagusnya kalau saya lalu sahur dgn oat..mudah dan kenyang.

    ReplyDelete
  4. jangan lupa makan nasi n kurma juga masa sahur gerenti tahn berpuasa.

    ReplyDelete
  5. Bagus info ni diana, tq...errr tips tak nak kasi dahaga ada tak? Ngeheeee

    ReplyDelete
  6. tak kenal hak yang no 2 ngan 6 tu =)

    ReplyDelete
  7. selalu sahur minum susu atau barli ngan makan kurma.. insyallah kenyang sampai ke waktu berbuka! tiap kali puasa memang ini je yang diamalkan..

    ReplyDelete
  8. wahhh..bolehlah amalan masa puasa nanti :D

    ReplyDelete
  9. wahhh..bolehlah amalan masa puasa nanti :D

    ReplyDelete
  10. Yang kami selalu makan lobak merah, brokoli dan .....eh.. tu je.. telur pun tak selalu.. yang kacang2 tu, ai..

    ReplyDelete
  11. waktu sahur, biasanya makan 3 biji kurma n segelas vico. Alhamdulillah kenyang smpai berbuka :)

    ReplyDelete
  12. Salam, haa tu dia..info menarik smpena Ramadhan yg dh nak tiba ni haa..tq kak! hari2 nk makan telur lah! hahah

    ReplyDelete
  13. paling sedap almond,brokoli n barli ;)

    ReplyDelete
  14. 2 thn lps penah try mkn oat...tp bla tghari mak aiiiii bkn takat berkeroncong....dangdut raggae hip hop semua ada perut ni ;-)

    ReplyDelete
  15. makan kurma waktu sahur paling best ^^

    ReplyDelete
  16. Tq sis ats info ni ye?

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …