Advertisement

TIPS UNTUK BUAT MEE SEGERA LEBIH SIHAT

Assalamualaikum..



Bila sebut makan mee segera mesti ada yang kata "makan makanan tak sihat.."
tapi kalau sebut mee kari ke,mee sup ke tak de pulak nak cop makanan tu tak sihat..kan?
Sedangkan apa2 jenis mee sekali pun dia dah tantu ada bahaan pengawet yang tak elok diambil dengan kerap.Jom tengok tips dan cara untuk membuat mee segera anda lebih sihat .

*kurangkan penggunaan rencah mee segera.
Ada baiknya kalau kita buat rencah sendiri..
tumbuk bawang  putih,bawang merah dan nak pedas masuk kan cili..
kalau nak masuk kan jugak rencah mee segera tu masuk kan la hujung2 sudu je.
Lagi2 kalau nak buat untuk anak2..
rencah mee segera tu jangan pakai terus la..


*masuk kan pelbagai sayur-sayuran 
Boleh letak sayur hijau, lobak,tomato
jus2 dari sayuran tu menambahkan lagi rasa sedap mee segera kita.

*Jangan makan mee segera dengan makanan segera yang lain.
Ada orang dia masak mee seegra dia bubuh sosej.
bubuh nuget,lepas tu nak makan nanti siap dengan sos .
ada hidangan sampingan ,keropok ikan.
semuanya tinggi kandungan garam nya..habis la..umur 30 dan \macam2 penyakit dapat.
Ada jugak yang suka makan nasik dengan mee.
Jangan amalkan kerana ianya buat kita makan berlebihan,.

*Hidangan lengkap
Sama sepeti kita makan nasik.dah tentu kita nak ianya lengkap
dengan ikan sayur kemudian ada buah dan sebagainya.
Itu hidangan yang sihat bagi kita.masuk kan bahan2 yang
berzat ini ke dalam hidangan mee segera anda dan ianya menjadi
makanan sihat yang sesuai juga untuk anak-anak.


*kurangkan makan mee
mee segera memang sedap..
tapi kena ingat yang benda sedap ni bukan boleh diamalkan selalu.
makan la mee seminggu sekali atau 2 kali.
jangan amalkan setiap hari.dah ramai yang bercerita kesan tak elok kalau
amalkan makan mee segera nih.Bukan mee segera je..mee kuning,mee sanggul,
pasta.kurangkan pengambilan nya.kerana terdapat bahan pengawet dan asid borik

Catat Komen

16 Ulasan

  1. Tips yang jangan makan dengan makanan lain tu saya baru tahu ni.. betul jugakan.. ai. Kena ubah ni.. kononnya tak lalu makan nasi, mulalah fikir nk makan benda lain dan adakalanya memilih mi segera ni...

    BalasPadam
  2. PC kalau teringin sangat nak makan mee segera..memang buang perencahnya..buat perencah sendiri..dan wajib lebihkan sayuran..

    BalasPadam
  3. Makanan segera termasuk mee segera memang bagus, segalanya akan jadi segera lepas itu: segera dapat penyakit kronik, segera mati dan segera isteri jadi janda dan suami jadi duda, segera anak-anak jadi yatim piatu, hehehehe...

    BalasPadam
  4. ida kalau wt mgei kari mesti letak telur,kentang ngn keropok...sedap..

    BalasPadam
  5. mee segera...saya suka mee kari ja...xpon perisa ori atau perisa ayam.. perisa lain saya xsuka

    BalasPadam
  6. saya pernah dgr.. sebwlum masak kita rebua dulu mee tu..then tos kn dia..buang air rebusan tu..pas2 baru masak

    BalasPadam
  7. Kurang suka makan mee segera. Klu tekak dah teringin baru makan. Mgkin masa kat asrama dulu puas makan mee segera kot. Tu yang muak sampai sekarang. Hehehehehe.

    BalasPadam
  8. Haah.. dari dulu buat mee segera tak letah kesemua perencahnya... agak tawar,tambah garam...

    BalasPadam
  9. alamak, kene kat kite. hehe. kite suke makan maggie tambah sosej. tahu tak elok selalu makan. tapiiiii... hee

    BalasPadam
  10. Lya suka mix dgn sayur sayuran brtmbh sdp

    BalasPadam
  11. Sy takut nk beli.. Klu beli sah2 ank2 xmo mkn nasik nak mkn tu je smpi kenyang. Ayah dorang rajin angkut bw balik.. Bibik paling suka. Rajin beno msk megi

    BalasPadam
  12. sesekali je makan meggi ni..memang biasa kurangkan perencah, kekadang tu kalau goreng buat rencah sendiri :)

    BalasPadam
  13. Salam, ha'ah kan..time kasih utk info ni..haa lagi stu yg saya tahu, kalau makan mee scara rendam dgn air panas tu, better buang dulu air rendaman tu, then tuang air baru dan masukkan perencah...sbb air rendaman pertama tu ada lilin yg digunakan utk keraskan meggi tu..rasa mcm logik gak benda tu..

    BalasPadam
  14. ayu kalau makan bile rasa teringin je
    kadang tu mmg buat rencah sendiri
    beli mee kring yang xde perencah tu
    senang and murh sikit

    BalasPadam
  15. Dulu-dulu punya cerita, saya suka makan nasi dengan mi goreng tau. Itu dua kombinasi aje, tak bubuh apa-apa. Rasa sedap rencah mi goreng tu bila gaul dengan nasi.

    Sekarang ni dah lama tak goreng mi dan simpan stok mi segera. Sejak nak suruh Abang kecilkan saiz pinggang dan dada katanya :)

    BalasPadam
  16. Memang jarang makan. Kalau saya buat, saya rebus dulu megi tu bagi lembut. Pastu perencah memang letak separuh jer.

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)