Skip to main content

TIPS UNTUK BUAT MEE SEGERA LEBIH SIHAT

Assalamualaikum..



Bila sebut makan mee segera mesti ada yang kata "makan makanan tak sihat.."
tapi kalau sebut mee kari ke,mee sup ke tak de pulak nak cop makanan tu tak sihat..kan?
Sedangkan apa2 jenis mee sekali pun dia dah tantu ada bahaan pengawet yang tak elok diambil dengan kerap.Jom tengok tips dan cara untuk membuat mee segera anda lebih sihat .

*kurangkan penggunaan rencah mee segera.
Ada baiknya kalau kita buat rencah sendiri..
tumbuk bawang  putih,bawang merah dan nak pedas masuk kan cili..
kalau nak masuk kan jugak rencah mee segera tu masuk kan la hujung2 sudu je.
Lagi2 kalau nak buat untuk anak2..
rencah mee segera tu jangan pakai terus la..


*masuk kan pelbagai sayur-sayuran 
Boleh letak sayur hijau, lobak,tomato
jus2 dari sayuran tu menambahkan lagi rasa sedap mee segera kita.

*Jangan makan mee segera dengan makanan segera yang lain.
Ada orang dia masak mee seegra dia bubuh sosej.
bubuh nuget,lepas tu nak makan nanti siap dengan sos .
ada hidangan sampingan ,keropok ikan.
semuanya tinggi kandungan garam nya..habis la..umur 30 dan \macam2 penyakit dapat.
Ada jugak yang suka makan nasik dengan mee.
Jangan amalkan kerana ianya buat kita makan berlebihan,.

*Hidangan lengkap
Sama sepeti kita makan nasik.dah tentu kita nak ianya lengkap
dengan ikan sayur kemudian ada buah dan sebagainya.
Itu hidangan yang sihat bagi kita.masuk kan bahan2 yang
berzat ini ke dalam hidangan mee segera anda dan ianya menjadi
makanan sihat yang sesuai juga untuk anak-anak.


*kurangkan makan mee
mee segera memang sedap..
tapi kena ingat yang benda sedap ni bukan boleh diamalkan selalu.
makan la mee seminggu sekali atau 2 kali.
jangan amalkan setiap hari.dah ramai yang bercerita kesan tak elok kalau
amalkan makan mee segera nih.Bukan mee segera je..mee kuning,mee sanggul,
pasta.kurangkan pengambilan nya.kerana terdapat bahan pengawet dan asid borik

Comments

  1. Tips yang jangan makan dengan makanan lain tu saya baru tahu ni.. betul jugakan.. ai. Kena ubah ni.. kononnya tak lalu makan nasi, mulalah fikir nk makan benda lain dan adakalanya memilih mi segera ni...

    ReplyDelete
  2. PC kalau teringin sangat nak makan mee segera..memang buang perencahnya..buat perencah sendiri..dan wajib lebihkan sayuran..

    ReplyDelete
  3. Makanan segera termasuk mee segera memang bagus, segalanya akan jadi segera lepas itu: segera dapat penyakit kronik, segera mati dan segera isteri jadi janda dan suami jadi duda, segera anak-anak jadi yatim piatu, hehehehe...

    ReplyDelete
  4. ida kalau wt mgei kari mesti letak telur,kentang ngn keropok...sedap..

    ReplyDelete
  5. mee segera...saya suka mee kari ja...xpon perisa ori atau perisa ayam.. perisa lain saya xsuka

    ReplyDelete
  6. saya pernah dgr.. sebwlum masak kita rebua dulu mee tu..then tos kn dia..buang air rebusan tu..pas2 baru masak

    ReplyDelete
  7. Kurang suka makan mee segera. Klu tekak dah teringin baru makan. Mgkin masa kat asrama dulu puas makan mee segera kot. Tu yang muak sampai sekarang. Hehehehehe.

    ReplyDelete
  8. Haah.. dari dulu buat mee segera tak letah kesemua perencahnya... agak tawar,tambah garam...

    ReplyDelete
  9. alamak, kene kat kite. hehe. kite suke makan maggie tambah sosej. tahu tak elok selalu makan. tapiiiii... hee

    ReplyDelete
  10. Lya suka mix dgn sayur sayuran brtmbh sdp

    ReplyDelete
  11. Sy takut nk beli.. Klu beli sah2 ank2 xmo mkn nasik nak mkn tu je smpi kenyang. Ayah dorang rajin angkut bw balik.. Bibik paling suka. Rajin beno msk megi

    ReplyDelete
  12. sesekali je makan meggi ni..memang biasa kurangkan perencah, kekadang tu kalau goreng buat rencah sendiri :)

    ReplyDelete
  13. Salam, ha'ah kan..time kasih utk info ni..haa lagi stu yg saya tahu, kalau makan mee scara rendam dgn air panas tu, better buang dulu air rendaman tu, then tuang air baru dan masukkan perencah...sbb air rendaman pertama tu ada lilin yg digunakan utk keraskan meggi tu..rasa mcm logik gak benda tu..

    ReplyDelete
  14. ayu kalau makan bile rasa teringin je
    kadang tu mmg buat rencah sendiri
    beli mee kring yang xde perencah tu
    senang and murh sikit

    ReplyDelete
  15. Dulu-dulu punya cerita, saya suka makan nasi dengan mi goreng tau. Itu dua kombinasi aje, tak bubuh apa-apa. Rasa sedap rencah mi goreng tu bila gaul dengan nasi.

    Sekarang ni dah lama tak goreng mi dan simpan stok mi segera. Sejak nak suruh Abang kecilkan saiz pinggang dan dada katanya :)

    ReplyDelete
  16. Memang jarang makan. Kalau saya buat, saya rebus dulu megi tu bagi lembut. Pastu perencah memang letak separuh jer.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …