Skip to main content

RESEPI KUIH LOPES SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...

pagi2 dah keluar entry resepi..
saje je nak menguji sejauh mana tahap kekenyangan kawan2 ..
kalau masih terliur sah2 la sarapan pagi tadi tu masih belum cukup..
maka kena la diisi dengan sebiji kuih lopes yang sedap dan mudah je nak membuat nya nih..
Nak buat jugak ke??resepi saya ni mudah je..
ikut kemampuan sendiri je nak membuatnya..Jom tengok resepi kuih lopes mudah dan sedap


2 cawan Beras pulut 
(cawan periuk nasi  elektrik tu ye..)
1 cawan santan pekat + 1/2 cawan air
garam
kelapa parut
pewarna hijau
daun pandai kalau suka la..
saya tak suka bau pandan jadi tak letak pun.\
2 sudu besar Gula merah 
1 cawan air

cara-caranya..
 basuh beras pulut kemudian rendam dengan air .titik kan pewarna hijau..
rendam selama setengah jam-1 jam lepas tu tos kan..


1-masuk kan beras pulut dalam loyang.Masuk kan sedikit garam ke dalam santan  lepas tu 
bubuh dalam beras pulut tadi.Kukus selama 20 minit.saya guna periuk nasik je untuk kukus.lebih cepat.tak payah panaskan periuk pun.kalau awak guna pengukus atas dapur tu panas kan dulu pengukus sebelum masak.yang nak letak daun pandan boleh masuk kan sehelai daun pandan dalam beras pulut sebelum di kukus.

2-Bila pulut dah masak sejuk kan .Bila dah suam2 tu balut dalam daun pisang.saya tak balut dalam daun pisang sebab tak de daun pisang.saya guna kertas bungkus makanan ni je.gulung kan lepas tu ikat dengan getah hujung nya..



Sejuk kan..saya letak dalam peti sejuk je sebab suka kuih ni sejuk2..
sementara tunggu sejuk boleh la buat air gula.

cara buat air gula

masuk kan gula merah  dan air dalam periuk dan masak sampai mendidih.jangan sampai kering pulak .lepas tu angkat dan sejuk kan.
boleh masuk kan daun pandan kalau nak bagi air gula ni wangi ..

cara nak hidangkan dia..
 Buka daun pisang yang ada pulut tadi..
lepas tu potong2 la ikut tebal mana awak suka..
jangan potong guna pisau..tak cantik..
guna benang je ..lebih mudah..

Bila dah potong tabur2 kan kelapa parut yang dah digaul dengan sedikit garam
ke atas pulut kasi lekat2 kelapa parut tu bagi kena pulut ye..
letak dalam pinggan ..siram dengan air gula tu..siram 1-2 sudu dah la..
lepas tu makan..sedappppp!!heheheh

 Nampak macam susah tapi senang sangat...pejam mata pun boleh buat..
selamat mencuba...

sekian..

Comments

  1. Aishh feveret ni, tringin plak nak mmbuatnya

    ReplyDelete
  2. Tadi masa beli sarapan, nampak kuih ni...tapi tak terasa nak beli..sekarang nampak kuih ni...rasa menyesal plak tak beli....haha...mengada tak?

    singgah blogwalking :)



    Nak tahu ade diabetes ke tak?Jom cek kat sini:
    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/tanda-tanda-diabetes-yang-anda-mesti.html

    ReplyDelete
  3. Kakcik suka makan kuih lopes ni tapi tak pernah buat sendiri. Tengok resepi yang Diana kongsi ni macam senang je... :)

    ReplyDelete
  4. Terliur... Pepagi dh nmpk lopes.. Nyumsss

    ReplyDelete
  5. My favourite kuih nih. Selalu beli bulan puasa. Tapi kadang2 frust sebab tak sedap. Resepi dah ada nih boleh la try buat nanti. Tq.

    ReplyDelete
  6. Mummy pun bungkus camni gak, sng kot..... Klu beli sllunye kuah dia Manis sngt LA......;-(

    ReplyDelete
  7. sedapnya..lama tak makan ni..jrg juga org jual.. pose t bykla.

    ReplyDelete
  8. kuih favourite ni..boleh cuba nanti

    ReplyDelete
  9. Senang rupanya nak buat kuih lopes ni ye...julia ingat susah...sedap sungguh tgk diana.buat....yummmmm

    ReplyDelete
  10. Salam, wahhh kuih lopessssss my favourite! boleh lah cuba buat nanti..haha :D

    ReplyDelete
  11. heee macam rumit jr nak buat nyee
    nanti kalau ayu buat ayu rujuk sini je snng
    heheheh tapi ni fav ayu ni
    ayu bace waktu tghari
    mmg tgk pon lapo la kak

    ReplyDelete
  12. minat sangat kat kuih lopes ni

    ReplyDelete
  13. Saya suka kuih lopes ni tapi sampai dah terlupa namanya sebab dah lama tak makan! Maklumlah, kalau nak makan kena beli. Nak cari kuih lopes ni, memang kena rajinlah.

    Senang bedo'oh aje rupanya. Ingatkan susah bangatlah sampai takda hati nak buat katanya... Hehehe!

    ReplyDelete
  14. kuih fav ... ok bulan posa ni nak buat la ... cunn !!

    ReplyDelete
  15. k lily langsung tak reti buat tau... huahauhaua

    ReplyDelete
  16. Dah lama tak makan kuih lopes ni. Kuih ini ingatkan saya pada aruah mak yg suka membuatnya terutama di bulan posa...

    ReplyDelete
  17. mcm yummy la pulak. hikhik

    ReplyDelete
  18. Wah...daun pandai...hehehe...

    My feveret. Tau makan tapi tak pernah buat. Simple jer resepi nya yerp. Boleh lah nak try buat nanti.

    ReplyDelete
  19. tggu bulan posa t sruh mak buatkan

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …