Skip to main content

PERTANDINGAN SIAPA PALING MISKIN

Assalamualaikum...



Zaman dulu kalau dah namanya dok kampung2 ni  mesti bukan orang senang,Lagi2 kampung terpencil nun.Walaupun time tu dia tak la susah mana pun tapi bila dah tua2 ni nak cerita kat anak cucu,dia akan kata " ayah dulu orang susah..."hehehh...

Malam2 waktu menonton Tv dengan anak2,saya dan suami biasanya akan bercerita macam2 kat anak.Biasanya pengalaman2 masa kecil dulu.Dan selalunya cerita pasal miskin la.Dah tentu2 ibu dengan ayah depa ni bukan anak orang kaya pun.jadi itu lah cerita yang diulang2 cuma isinya berbeza.



Tapi tu la..bila dah ibu bercakap,ayah pun tak mau kalah.nak Jugak cerita hal dia pada anak2.
kalau ibu kata , "ibu dulu kalau sarapan pagi ni,tak de la ayam ka,daging ka..makan je la nasi goreng kosong.kadang2 makan dengan kopok ikan je.."Bila ayah dengar,ayah pulak tambah.."ayah dulu lagi susah..kadang2 nasi tu makan dengan minyak ikan je.."

Dok berlawan cakap masing2 tak mau kalah nak tunjuk kat anak yang ibu ayah ni miskin.Dengan harapan anak2 lebih menghargai kehidupan..hahahha...Buruk betul perangai laki bini nih.



Pernah sekali ayah bercerita masa sekolah dulu dia tak pergi rombongan sekolah hanya sebab dia mabuk kenderaan."kalau tak sebab mabuk mesti ayah ikut ja rombongan sekolah tu.." Ibu dengar,ibu pulak mencelah.."untung la..tak pi sebab mabuk keta ja..kalau ibu dulu tak merasa la rombongan2 ni.nak pi bukan ada duit pun..""'hahhha..nampak??cerita paling miskin akan menang.

Belum masuk lagi bab permainan, bab pakaian, bab alatan sekolah..kalau orang lain dengar macam kami berdua ja la yang pernah hidup susah..hehehhe


sekian...


Comments

  1. bila kak bercerita tentang kemiskinan hidup yg dilalui...selambanya anak2 cakap nasib maklah nak hidup zaman susah...

    ReplyDelete
  2. hahahha. bila ibu dengan ayah dua dua nak bercerita masing masing takmo kalah :D

    ReplyDelete
  3. betul.. supaya diorang menghargai kesenangan yg diorang ada sekarang

    ReplyDelete
  4. ok la.. maybe buleh jd motivasi utk anak2 lebih appreciate ape yg diorg ade skang.

    ReplyDelete
  5. Hahaha, okey faham sangat akan 'perbalahan' laki bini tu untuk menjuarai tajuk perbualan :)

    Saya dengan HD pun macam tu juga gayanya. Selalu jerk masing-masing nak menang bila bercerita kisah silam dengan anak-anak. Kalau boleh, naklah anak-anak tahu yang antara kami ni siapa yang lagi best cerita kisah silam!

    ReplyDelete
  6. biar mereka hargai apa yg mereka ada sekarang

    ReplyDelete
  7. hehehe lucu je, berlawan cete sape paling miskin ye....ekeke

    ReplyDelete
  8. hahaha saya biasa buat ni. ni semua nak buktikan yang kami dulu susah..tak macam bebudak sekarang, mewah :D

    ReplyDelete
  9. Singgah pagi....
    Ayah n mak selalu cerita mcm tu jugak...
    sbb zaman mereka ngan kita memang agak jauh berbeza...
    Alhamdulillah bila dah dewasa..kahwin...baru mengerti apa ertinya berjimat dan hargai segalanya :)

    ReplyDelete
  10. Kelakar plak ya Kak..tpi memg btl la cara tu la nak bgi ank2 tahu betapa susahnya kehidupan dulu brbnding kehidupan skrg kan

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum,
    kakak selalu cerita bab paling miskin tak boleh buat banyak benda kat anak2 dia. tiap kali anak2 tak habiskan nasi di pinggan dia akan kata "umi dulu dapat makan ayam setahun sekali je...telur sebiji kongsi 6 orang" tetapi anaknya akan menjawab "umi ni banyak dramalah...mana ada orang kongsi makan sebiji telur sampai 6 orang".

    Banjir 2014 lepas, mereka terperangkap dlm banjir seminggu dan perlu catu makanan. barulah mereka sedar cerita umi dulu tu betul huhuhuhu

    ReplyDelete
  12. hahhaha bleh plak ye lawan citer spa paling miskin akn menang ;)

    ReplyDelete
  13. hahaha sama lah dgn parents gua, suka cerita bab susah sbb nk bg anak2 sedar diri sket ;)

    ReplyDelete
  14. kehkehkehh..masing2 nak jadi juara 'aku paling miskin susah'. Lebih kurang le kita Diana. Bezanya xde anak nak cerita, tapi borak2 berdua je kami.

    ReplyDelete
  15. hahahaha..sangat betul..situasi nya sama macam mana ayah & emak saya nak bercerita tentang susahnya hidup mereka dulu..

    ReplyDelete
  16. Hahah. Sampai bila tu tak habis.

    ReplyDelete
  17. Salam, hahahaha mak ayah saya pun salu cerita2 camtu, kak..tp yg salu win ayah saye lah, paling miskin..hahaha sebab mak saye anak ketua kampung, hot lah konon~ haha..tp bagus lah kak citer camtu kat anak2, biar diorg tahu dulu susah..hehe

    ReplyDelete
  18. ayah saya kalau saya nak bawak mesti tak bagi . sebab katanya takut duk belakang hahaaa . tapi kalau dia bawak tu , nak tercampak orang duk blkang ni . hahaa . klau saya bwak pon , mesti duk tepuk2 badan ni suh slow sikit . huhuuu

    ReplyDelete
  19. Hahahaha.. kena pula dengan cerita saya yg selalu ulang cerita susahnya hidup saya masa kecik kat anak2. Malangnya hanya saya yg bercerita tentang kesusahan, isteri tak ada cerita itu, maklumlah ayahnya kerja dengan kerajaan, susah2 pun tak sesusah hidup saya anak seorang petani, pernah pagi cuma makan ubi rebus cicah kelapa parut, tengahari dan malam makan nasi dengan ikan masin....

    Tapi yg sakit hatinya bila saya bercerita tentang kesusahan hidup yg kadang2 extreme tu, anak2 macam tak percaya: "Eh.. ayah tokok tambah cerita ya? Saja nak bagi nampak susah..tak kan hidup susah sampai macam tu??"

    Tengok tu..depa tak percaya ayah depa memang hidup susah masa kecik..

    ReplyDelete
  20. lebih kurang pula catatan perjalanan silam kita DR :)

    ReplyDelete
  21. Saya pun suka jugak bercerita kesusahan pd ank2...tp x pernah la sampai lawan bercerita dgn suami...hahaha...kelakar la korang ni!

    ReplyDelete
  22. betul.. ceritakan kepayahan kita agar mereka lebih menghargai apa yang doia ada sekarang. agar mereka faham erti kesusahan dan tahu bersyukur :)

    ReplyDelete
  23. ai pernah cakap dengan en. suami kesusahan masa ai kecik dulu tapi dia tak percaya.. bila ajak balik kampung buat pertama kali.. nah amik.. baru dia percaya.. hehehe..

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…