Skip to main content

PENGALAMAN KAK AYA DENGAN IBU SAUDARA YANG MENGALAMI PENYAKIT BUAH PINGGANG

Assalamualaikum....

Selamat bercuti semua...
dalam pada seronok bercuti tu jangan dilupakan juga
untuk memastikan makanan yang diambil adalah
yang berkhasiat dan berzat..
kuantiti nya jugak perlu la dikawal..
jangan main bedal je...
ikut macam kak Aya ni..
kabarnya dia dalam proses nak menurunkan berat badan..





kak Aya ni masa muda badan nya tak gemuk pun....
sebab dia rajin aerobik masa zaman muda mudi..
tapi bila dah berkahwin beranak ..
erm...naik berganda2 la berat nya..
tu la masalah ibu2 yang baru melahirkan anak ni..
nak bersenam itu ini tak de masa...anak masih kecil..
gaya hidup pun berubah ,makin lama makin terbiasa
dengan gaya hidup masa anak kecil tu..
sudah nya tak sedar anak dah umur masuk darjah
satu berat dah makin naik..betul tak kak Aya?

Tujuan Kak Aya nak turun kan berat badan jugak mungkin
disebabkan pengalaman yang dialami oleh
ibu saudara Kak Aya sendiri yang mengidap penyakit buah pinggang.
Sedikit sebanyak perkara ni memberi pengajaran kepada
Kak Aya dan keluarga supaya mengamalkan gaya hidup sihat.

Kisah Ibu saudara Kak Aya yang
lebih mesra dipanggil Ucu ni boleh kawan2 baca di sini.
Ucu masih mendapatkan rawatan untuk penyakit buah pinggang nya.
Pada kawan2 yang ada masalah yang sama dengan Ucu boleh la
bertukar2 cerita dan pandangan dengan Kak Aya..


nak kenal Kak Aya dengan lebih dekat?
jom terjah www.jendelahidup.com

Nak beli produk Shaklee,
nak beli produk Seqy Beauty,
nak beli bedung baby??

call/SMS/Whatsapp/Telegram 017-3416762 (kak Aya)


sekian..


Comments

  1. Lya bllm da pglmn mgndung, branak..rasanya blh naik ke nnt bdn Lya sbb still gini2 ja mcm ni kurus hihi

    ReplyDelete
  2. dah terjah blog kak aya hari tu
    ralit baca kisah hidupnya :)

    ReplyDelete
  3. Assalamulaimum... salam kenal kak diana hihihi... baru sempat terjah blog kak

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …