ORANG TUA-TUA KATA TAK ELOK BIARKAN KAIN BAJU BEREMBUN DILUAR

Assalamualaikum...



Sebagai surirumah yang berjaya dan cemerlang(ececeh...)
perkara pertama yang dibuat bila anak dan suami dah pergi sekolah dan kerja ialah menguruskan kain baju..
kain baju ni kena diuruskan pagi2..
cuci waktu pagi..lepas tu jemur..
sebab kalau nak tunggu tengahari memang tak kering la kain baju tu..
terpaksa angkat bawak masuk umah keringkan dalam bilik belakang..

Tapi tu dulu..kat kampung2..
bila baju tak kering kena angkat dan jemur dalam umah.pagi esok keluarkan sidai Semula.

Kata orang tua, tak elok biarkan kain baju berembun kat luar.
sebab tu kena angkat bawak masuk umah walaupun baju tak kering supaya tak kena embun.
Ianya untuk mengelak kan ada unsur2 jahat..
Dulu benda2 gini memang banyak..
malam2 ada orang curi baju dan kenakan sihir pada pemilik baju tu..
benda2 macam tu la yang mereka nak elak kan..

Bila dah dok bandar,rumah berpagar,ada awning apa nak risau..
malam2 pun boleh jemur baju kat luar.
lagi2 bila bekerja..mana la sempat nak jemur baju pagi2..
Ada juga yang sempat tapi kebanyakan kita tak sempat pun..heheheh


sekian..


ORANG TUA-TUA KATA TAK ELOK BIARKAN KAIN BAJU BEREMBUN DILUAR ORANG TUA-TUA KATA TAK ELOK BIARKAN KAIN BAJU BEREMBUN DILUAR Reviewed by Diana Rashid on May 20, 2015 Rating: 5

15 comments:

  1. kalau ikut orang² tua dlu memang macam tu..bahkan baju baby pun tak dibenarkan dibiarkan berembun atau bermalam..kena bawak masuk rumah..sampai sekarang pun klu bab baju baby memang bawak masuk rumah..hehe

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum
    singgah pagi.. sory hr nie bz skit baru masuk keja
    hehe

    ReplyDelete
  3. Mcm akk skang ni musim hujan.asikla xkering kain baju.sidai kat garaj umh jela.hujan xhujan.embun xembun.hahahahah

    ReplyDelete
  4. itulah saya biasa basuh baju waktu malam..memang berembun lah

    ReplyDelete
  5. skg ni kekadang seminggu kain dekat ampaian..nak jemur yang lain br angkat.. biasalah jemur kain kat bolkani kan

    ReplyDelete
  6. Diana, molek sungguh entry ni, mak dulu selalu pesan julia angkat baju xelok berimbun, nanti orang curi baju buat benda tak elok susah nanti...betul kata2 org tua...tp dok bandar ni semua dh berubah...semua sidai dalam rumah bertutup...hanya benarkan udara je lalu kt celah2 gerigi...julia cuci baju seminggu sekali...mendobi jemaah heheh

    ReplyDelete
  7. yup.. memang tak elok.. mak selalu pesan gak.. even hidup kat bandar skang pun jarang nak sidai baju memalam.. selalu sidai pagi sebelum g keje...

    ReplyDelete
  8. sy jemur baju dlm umah je..so xkena embun.. kekeke

    ReplyDelete
  9. Saya lah orang yg biar baju berembun...hehehe...Tak sempat lah. Tapi baju ngan sluar kecik tak sidai kat luar. Sidai dalam umah jer. Tak elok baju² kecik ni sidai kat luar.

    ReplyDelete
  10. gulp!
    sy memang sidai mlm kak..
    esoknye balik keje br angkat..
    pg memang xsempat..kelam kabut..cittt..alasan je kan..klu bangun awal blh je..hurmmm

    ReplyDelete
  11. kalau sy sidai tghari pastu ujan trn sy mmg x angkat laa berembun smpi esok ;-)

    ReplyDelete
  12. Saya memang pantang baju berembun di luar rumah. Saya memang tak akan biarkan baju berjemur di luar pada waktu malam. Selalunya pepagi sebelum pergi kerja dah jemur baju. Balik kerja petang terus angkat. Kalau cuaca mendung, memang saya angkat masuk bakul. Lepas tu jemur semula esok hari. Tambahlah dari sebakul jadi dua bakul. Sepupu saya lagi teruk. Baju berjemur bila angkat terus lipat. Mesti berside bagai. Kalau baju jemur bawa masuk rumah campak atas katil, memang dia basuh semula! Kira kita orang ni memang ada masalah sawan pakaianlah senang cerita!

    ReplyDelete
  13. Kathy basuh malam sidai pagi. Orang tua plg pantang biarkan baju masih bersidai sampai ke maghrib.

    ReplyDelete
  14. kalau kaya, beli je dryer.. senang x payah jemur2 jemuran hehehhe

    ReplyDelete
  15. Bab ni payah nak cakap..tapinya masa untuk isteri2 bekerjaya lah sgt ni mana la byk sgt..ikut dan jela nak sidai baju asal bersidai kan?

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

Powered by Blogger.