DIAM!!!

Assalamualaikum...


Orang kata diam tu bagus..
Lagi2 kalau tak dak apa nak cakap baik diam ja..
tok sah dok bercakap sangat takut jadi merapu ja..

tapi sebenarnya dalam keadaan tertentu
diam tu akan jadi masalah pada orang lain..

Diam dalam kelas..
mesti cikgu2 ramai yang tak berapa suka anak murid
dia diam sangat dalam kelas..
Bila bercakap pun sampai tak bergerak bibiaq dia..
Bila tanya.."paham dak..?"
pun dia diam ja..
paham ka dak budak ni..
bila tanya dia diam..cikgu naik pening la..

Diam masa merajuk
yang ni saya la..
kalau merajuk saya lebih suka diam.
mujuq suami jenis paham..
kalau saya marah ,saya diam dia pun akan diam..
tapi saya ni diam sat ja..satgi saya dah ok..
saya sendiri pi terkam laki saya kot belakang..
ekekekekk(eh!tercerita kisah rumahtangga pulak..sorry!)

Tapi bagi setengah orang dia punya diam merajuk ni
sampai orang tak tau awat yang dia diam..
Bila tanya.."hang pasai pa dok buat muka ketat semacam?"
dia diam ja..tak jawab apa pun..
orang pun pening nak layan..
salah apa yang orang buat sampai dia tak mau bercakap apa..
last2..mampuih pi hang la..
hehheh..

Diam saja2...
tiba2 ja dia diam..
call tak berjawab..pi rumah tak buka pintu.
kerja tak pi,ni biasanya kes orang kejar  mintak hutang la..
hahahah...Diam macam ni pun orang tak suka..
kalau ada hal2 penting terus tergendala kerja orang lain
gara2 diam kita tu..

Makna kata diam tu memang perlu..
tapi biarlah diam kita dalam keadaan tertentu sahaja..
Ada masa diam,ada masa kita kena juga buang sikap diam kita tu..

Diam tak semesti nya baik..
ada orang yang diam2 ubi berisi..
dia diam tapi bila dia bercakap bisa nya oi..
sampai ke tulang...
yang hat ni kalau dia diam lagi baguih ...


ekekek...


sekian...

Post a comment

11 Comments

  1. betul tu.tp diam tu hati kita la yg sakit..sbr jelah

    ReplyDelete
  2. lebih prefer diam. cakap byk kang org lg sakit hati

    ReplyDelete
  3. diam je la ubat terbaik, kang cakap banyak orang un nyampah.. kan kak...

    ReplyDelete
  4. diam dan bercakap biar kena pada tempat...

    ReplyDelete
  5. sy jenis yg tak suka bercakap. so diam je lah. hehehe. tp lebih baik diam dr banyak cakap benda yang tak berfaedah.

    ReplyDelete
  6. Diam2 ubi berisi.. hehe..

    Apapapun.. setuju.. diam hanya bila kita boleh berkata benda yang baik.. memang patut berdiam kalau kes marah ni.. hehe

    My blog :

    http://segalaceritera.com/

    ReplyDelete
  7. diam / b'cakap.. biar kene pd tempatnye.

    ReplyDelete
  8. Ayu xleh nak masuk dgn org y diam
    sbb ssh nak bace hati org cmni
    suke pendam
    n pendendam
    ehh yeke?

    ReplyDelete
  9. Saya spesies tak diam - di alam maya mahupun di dunia nyata. Kalau saya diam, memang ada masalah dalaman yang teramat sangatlah tu sampai tak nak buka mulut bercakap! So, lebih baiklah saya banyak cakap, nanti orang susah hati pulak tengok saya diam seribu bahasa.

    Tapi saya ni kalau orang tak kenal, memang akan kata saya spesies sombong. Saya bukan jenis kalau dok tunggu teksi, boleh borak dengan orang sebelah. Memang spesies tak reti mulakan perbualan tapi kalau dah kenal, oh my... hilaian tawanya persis langsuir ^_^

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)