Skip to main content

APA JE TENTANG MALAYSIA SEMUA TAK BAGUS...

Assalamualaikum...



Dok menjamu mata kat satu website ni..
depa jual barang2 berjenama je..
keluaran luar negara..
Tapi mampu tengok je la..
kalu beli pun nak pakai pi mana??
takat balik pendang ja tak kan nak pakai beg tangan  berjenama ni?
;lagipun takut dah la ni nak pakai baranag mahai2..
Satgi orang dok tuduh kita ni kaya..
mula mai nak pinjam duit la..nak samun la..
uih..tak berani aih..

Barang luar negara ni biar mak2 datin atau
orang kaya je la yang pakai..
depa ada bodyguard..heheh..

Orang kata beg tangan dan kasut kalau
dari barat nun memang baguih..
tahan lama,berkualiti,cantik..

betoi ka??
Tapi tu la..memang orang kita ni suka pandang benda luar bagus
berbanding benda dalam negara sendiri..



Tengok kes selfie tu la..
ada pulak yang kata negara kita ni  tak bagus sebab terlalu ikut protokol.
negara luar tak kesah pun nak selfie masa majlis graduasi..
Nak berjoget ka,nak menyanyi ka, nak berguling ka...semua boleh,..
malaysia je teruk..
semua tak boleh..
negara luar lagi bagus la..

kalau dari barat tu bagus semuanya ye??
pelik juga dengan cara orang macam ni berfikir..
kalau semua benda nak ikut barat,
apa je la yang boleh membezakan malaysia dengan negara luar tu dik oi..


sekian...

Comments

  1. Yelah yang rasa barat semua bagus depa besar kat london,paris,england,amerika kot so tak biasa dengan adat istiadat orang Malaysia..

    ReplyDelete
  2. uish..kami hat duk kat barat ni pun pakai bag made in china jak.. takder orang pedulik, kat malaysia jer yang pedulik semua ni. hahahahaha

    tapi kalau berselfie lagu tu kat pentas, rasanya peluang nak dapat kerja kat sini tipis la.. sebab takder disiplin diri.

    ReplyDelete
  3. Sambil blogwalking,sambil borak dengan kawan. Baru jerk dok sentuh pasal ni. Kalau semuanya nak tiru barat, apakata kita jadi macam orang barat. Semua pun boleh. Tengoklah macamana nasib anak bangsa nanti.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …