Skip to main content

4 CARA MUDAH HILANGKAN PANAU

Assalamualaikum..




Masa hantar anak kesekolah agama tadi saya terpandang seorang kanak-kanak
yang wajah nya ada panau yang banyak di muka.salah satu sebab kenapa panau terjadi ialah sebab terdedah dengan cuaca panas..Kalau muka baru lepas berpeluh kena panas tu jangan la di cuci terus dengan air.Mesti akan jadi panau di muka.

Antara cara yang ibu bapa boleh cuba untuk hilangkan panau di wajah anak-anak:-



*bawang putih
ambil seulas bawang putih dan potong dua bahagia.
sapu kan bawang putih tersebut di wajah anak setiap kali selepas mandi.lakukan setiap hari sehingga panau tersebut hilang.

*Cuka Epal
Sapukan cuka epal diwajah atau di kawasan yang terdapat panau.biar kan selama 20-30 minit kemudian bilas dengan air.Amalkan setiap malam.




*Lengkuas
Potong lengkuas dan buang kulit nya..cuci hingga bersih.kemudian sapu di bahagian kulit dengan perlahan-lahanBiarkan selama beberapa minit dan bilas dengan air bersih.lakukan setiap hari dan kesan nya akan dapat dilihat dalam tempoh 1-2 minggu .

*Lidah buaya
lendir lidah buaya memang diketahui ramai mempunya khasiat penyembuhan untuk kulit termasuk ruam.potong lidah buaya dan sapukan lendiri nya di wajah.Biarkan selama 10-15 minit dan bilas dengan air suam.lakukan dengan kerap untuk hasil yang lebih cepat.



Bahan-bahan diatas memang mudah untuk didapati dan ianya juga seklamat digunakan kerana tidak mengandungi sebarang bahan kimia yang boleh membahayakan anak2 kita.


sekian..



Comments

  1. Selalu guna lidah buaya... sejuk...

    ReplyDelete
  2. Tq diana.. Muka adik syafiq ada panau:(

    ReplyDelete
  3. suka minum air jeli lidah buaya sedap ..... yg dalam botol tu ...

    ReplyDelete
  4. Da satu jns daun kat dpn umah Lya dpt mgubati panau..tpi lupa nama daun tu

    ReplyDelete
  5. Kesiannya kalau kecil-kecil dah penuh panau di muka. Bagus juga petua ni manalah tahu kalau-kalau ada gunanya nanti, siapa tau kan...

    ReplyDelete
  6. wahh terima kasih petuanya. anak sy pun dh start ada panau kat muka. geram menengoknya. dia suka basuh muka time berpeluh2. nak cuba petua ni. tq!

    ReplyDelete
  7. ternyata bawang putih bisa menghilangkan panau...;)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …