Skip to main content

CARI DUIT DENGAN NIAT BANTU ORANG SUSAH


Assalamualaikum...

Pagi ni dah berniat Nak cari duit banyak2 dan nak kerapkan bersedekah.
terutamanya pada saudara mara yang kurang berkemampuan..
Dan jiran2 yang susah.

Cerita pasal orang susah ni,
saya nak cerita jugak la ringkas2 tentang saya
yang asalnya dari keluarga yang susah.

Masa sekolah rendah dulu memang muka
ni la yang selalu terima bantuan sekolah.
RMT, bantuan pakaian sekolah,
bantuan hari raya..banyak jugak la..

Terima kasih la untuk bantuan2 tersebut..
terima kasih untuk cikgu2
sekolah rendah saya dulu..
sekolah rendah Kampung Kota..Berus..
saya lupa dah nama cikgu2 tu..tapi muka saya
ingat lagi..hehheh
baru hari ni nak ucap terima kasih..
bertuah punya budak..

Ok..tu je la...
jom la carI duit dan berniat untuk
 bantu mereka yang memerlukan...

Sekian..








Comments

  1. Itulah sebabnya agama kita suruh kita bekerja seolah akan hidup selamanya dan beribadat seolah akan mati esoknya. Kalau kaya mudah nak sedekah dan bantu org susah..

    ReplyDelete
  2. rezeki yg dtg dariNya, kpd yg lain juga kita agihkan. dgn hati yg ikhlas..moga amalan kita diterima olehNya

    dulu kat skolah rendah semua dpt makanan rmt, siap ada jadual tolong tukang masak. yg beznye org yg ada jadual aritu blh mkn puas2 kat dapur.

    kasut bantuan, pakaian, bez dulu kan..ingat lg kat kasut tapak hijau tu. sampai lunyai pakai

    ReplyDelete
  3. baguslah..sekarang bila kita dah senang bantu pula mereka yg kurang berkemampuan...:)

    ReplyDelete
  4. rezeki yang kita dapat elok dikongsi kongsikan :D

    ReplyDelete
  5. Dgn berkongsi rezeki dgn org lain...allah akan bg lebih byk rezeki kpd kita

    ReplyDelete
  6. dlm rezeki kita ada rezeki org lain....

    ReplyDelete
  7. InsyaAllah! Semoga niat baik itu dimakbulkan Allah.

    Tapi kenapa ya sesetengah orang bila dah kaya, lupa agama dan jadi kedekut? Sampai sekarang saya masih tak faham. Kalau kita bersedekah, bukankah rezeki kita akan lebih murah jadinya...

    ReplyDelete
  8. Salam...sedihnya baca ayat dlm gambar tu...bila mati amalan dn sedekah je lah yg kita bawak masuk kubur..semoga kita murah rezeki dan dapat bantu org susah sekalian..amin wuwuwu :'(

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan.

    Saya ingin memohon sedikit bantuan kewangan bg membantu saya.saya muhammad ahlam firdaus seorang mahasiswa yg skrg sedang melanjut kan pengajian saya di Indonesia dlam bidang syariah

    Saya tidak menerima mana2 tajaan,biasiswa mahupun pinjaman,hanya tajaan dari kedua orgtua saya,mereka tidak la berpendapatan tinggi.ayah saya hanya la bekerja sebagai jaga keselamatan di kilang,manakalah ibu saya suri rumah yg menanggung saya dan adik2 sy yg masih di bangku sekolah.sy mempunyai 8 adik beradik dan skrg tinggal 7 kerana abg saya batu shj pergi menghadap ilahi akibat kanser tulang tahap 4.

    Jadi,sy amat2 lah memerlukan bantuan dari pihak tuan utk membantu saya,jika pihak tuan memberi bantuan dlam bentuk pinjaman sekali pun sy sudi membayar nya semula.

    Sekian wasalam.
    Whatsapp:0196135660

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …