Skip to main content

MAKAN LAH SEMANGKUK SUP TIKUS UNTUK KESIHATAN

Assalamualaikum

Alahai..semalam baru terbaca kisah seorang cucu yang setiap hari
diberi makan katak oleh nenek nya.. ,dan  hasil nya dijumpai ada menatang apa tah kat dalam kepala dia.Hari ni satu lagi  menatang geli geleman yang dibuat sup dan dimakan.




Kesian gadis ni..setiap hari ibu Chen akan memasak semangkuk sup tikus untuk nya
sebagai sarapan pagi dan dia harus menghabiskan sup tersebut.
menurut ibunya sup tersebut bagus untuk stamina
dan menjelaskan eekor tikus sama dengan 3 ekor ayam.
Walaupun dia mengakui tidak mengemari sup tersebut
namun dia terpaksa menghabiskan nya kerana ibu nya
sudah bersusah payah menyediakan hidang.

sup tikus yang dimakan Chen setiap pagi

Chen menegaskan perut nya akan berasa kurang selesa
selepas menghabis kan sup tersebut.

Chen yang memuat naik gambar semangkuk
sup tikus ke laman sosial mendapat kritikan ramai
dan  terpaksa berdebat dengan orang ramai demi
menjelaskan khasiat sup tikus  seperti yang didakwa ibu nya.
namun menurut pakar pemakanan tikus bahaya dimakan kerana
mengandungi beribu kuman dan bakteria.


Masyarakat di wilayah Fuzhou percaya memakan tikus boleh mengatasi
beberapa masalah rambut.
malah hidangan tikus kering sangat popular di sana.

Gambar memang sengaja saya blur kan..
satgi ada pulak yang hilang selera makan sampai kurus kering..
jangan ada yang cuba makan dah la ye..
Kita kan orang islam..eii...jom muntah!

sekian..




Comments

  1. makanlah sapa yg berselera tu...

    ReplyDelete
  2. Uwekkkkk... Ngam kalau nak berdiet ni.. Baca je entri mcm ni sis.. Mengarut betul diorg ni kan? Suka mkn yg bkn²..

    ReplyDelete
  3. eeeewwwwww....nape lah diorg ni yer...yg pelik2 aje!!

    ReplyDelete
  4. Salam, adui...kesiannnnnn lah yg terpaksa ikut tu :'(

    ReplyDelete
  5. Alaaa, alaaa, alaaa..... Diana, walaupun dah blurkan gambar, imaginasi saya ni tinggi tau! Aduh, rasa macam orang pegnen dah ni. Nak muntah tak mahu berhenti.

    Ni memang hari ni puasa dari start baca entri ni sampai esok pagilah. Nak buang bayang-bayang gambar dalam otak ni kasi clear.

    Oh, man... nak sambung muntah baliklah!

    ReplyDelete
  6. eeee...loya tekak..ni la binatang yg paling sy geli kak..

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…