Skip to main content

LANDAK SEBAGAI HAIWAN PELIHARAAN

Assalamualaikum...



Seumur hidup saya ni , saya pernah bela kucing je..
itu je la binatang yang saya berani dekat pun..
yang lain2 selain kucing memang tak berani...



Saya tengok sekarang ni macam2 binatang dah
orang bela sebagai haiwan kesayangan..
Dulu bela monyet  kemudian ular,ada bela iguana..
lepas tu makin pelik orang bela sugar glider..
kemudian ada yang bela binatang macam beruk tu..
menakut kan betul...tangan panjang..hahhah...



Tapi sekarang ni ada satu lagi haiwan yang tak disangka orang akan bela..
Ni ha....landak...
ish..yang tidak2 je la diaorang ni...
tak bahaya ke bela landak??
Bukan duri dia kat belakang tu tajam2 ke..kan??




ada siapa2 nak bela landak???
jangan sesekali ajak saya ke rumah awak ye..

hahahahh..

sekian...

Comments

  1. Hahahaha gebu gila landak kecik tu. Hahaha.

    ReplyDelete
  2. LANDAK NI KALAU DIA RASA TERANCAM AKAN MEMANAHKAN DURINYA KPD MUSUHNYA...BAHAYA TU...BULU LANDAK TU BUKN MCM BULU KUCING TAPI MCM LIDI BESI..

    ReplyDelete
  3. memang ada orang bela landak sebagai haiwan peliharaan...

    ReplyDelete
  4. sangat comey la diana ...ai like ...
    tak tajam pun .... bila die dlm keadaan takut br die lepas kan duri2 die .. keh keh keh

    ReplyDelete
  5. alamak.. landak pun jadi pets skrg ni yer?

    ReplyDelete
  6. Nanti landak tu keluarkan duri dia.. Bahaya

    ReplyDelete
  7. alamak. takleh lah jemput akak ke rumah kalau gini. hahaha!
    comel. geram plak nak bela sekor. eh eh. :D

    ReplyDelete
  8. landak liar tu rasanya cem kena ada lesen je kalo nak bela.. tu kalo skali melepas duri dia mau menusuk hehhe

    hedgehog kot ni.. spesis tajam2 gak tp xde bahaya cem landak kot..

    ReplyDelete
  9. Salam, hahaha landak mmg comelll, tp takut dia terkejut, tercucuk pulak kat kite ni haa~ haha :p

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …