Friday, 13 March 2015

FESYEN NIQAB MIZZ NINA DI KRITIK NIQABIS

Assalamualaikum..

Isu moden kan niqab yang saya nak perkatakan hari ni sebenaranya pernah diperkatakan beberapa minggu lepas apabila bekas penyanyi antarabangsa Mizz Nina memoden kan Niqab dalam bentuk fesyen yang lebih bergaya..
Masa mula2 saya pandang fesyen niqab yang dimodenkan oleh Mizz Nina ni saya rasa ok je..
cuma dia pakai niqab dengan cap dan ada yang pakai niqab dengan seluar panjang.
Cuma tudung tu sangat singkat.
Tapi saya masih fikir positif lagi apa bila tudung tersebut digayakan dengan baju yang longgar tebal dan berlapis..Bila membaca komen2 dari niqabis dan Abby Abadi saya rasa betul jugak pendapat mereka nih..
Berniqab bukan nya fesyen..



Ada juga pendapat mengatakan ianya nya seolah2 imej islam itu dipergunakan ..
Seperti yang dinyatakan dalam komen Abby Abadi ..



Bukan Abby Abadi saja..malah pemakai niqab sendiri merasakan perubahaan fesyen tersebut tidak sepatutnya berlaku kerana mencemarkan imej islam sendiri.




Mizz Nina sendiri bukan pemakai niqab jadi saya rasa mungkin dia tak paham niqab ni ada 
nilai2 islamik dan imej islam sendiri tidak boleh tabarruj.
Niqab ni adalah pakaian sunnah,bukan pakai untuk berfesyen dan bergaya nampak cantik..
kita nak tutup tiba2 kita bagi lagi nampak orang tertarik tengok kita..
macam tak kena pulak..kan??

sekian...


12 comments:

  1. lain maca betul fesyen mizz nina ni..memang tak sesuai.

    ReplyDelete
  2. bILA NIAT LEBIH NAK BERFESYEN BEGINILAH JADINYA..

    ReplyDelete
  3. berfesyen tp menutup aurat cantik dipandang oklah tu mula2 klhatn xsempurna semakin lama n fhm eloklh tu..

    ReplyDelete
  4. Apa nawaitunya berpakaian begitu? Jika nawaitunya untuk mendapat keredhaan Allah, ikut sajalah tanpa ubahsuai atas nama fesyen.. Takut pula nanti ada satu hari artis kita menukar pakain solat atas nama fesyen, jahanam kita...

    ReplyDelete
  5. Memang tak sesuai niqab diubah menjadi fesyen.

    ReplyDelete
  6. niqab bukan fesyen... Tapi sunnah... Dan budaya org Arab...

    ReplyDelete
  7. Pakaian sunah pun difesyenkan. Huhu

    ReplyDelete
  8. Saya bukan niqabis.. sebab saya lelaki.. hehe..

    Mungkin Miss Nina kurang faham mengenainya.. tapi wallahualam.. yang penting doa yang terbaik buatnya..

    My blog :

    http://segalaceritera.com/

    ReplyDelete
  9. Okje suka perubahan Mizz Nina ni....moga dia akan terus istiqomah.... Yelah...mungkin dia kurang faham kot, tak pe belajar dari kesilapan ye Mizz Nina.

    ReplyDelete
  10. sibuk nak mencari kelainan retis ni semua.
    tau ada nama and brg boleh jual.
    langsung lupa apa yg asal!

    ReplyDelete
  11. Saya takda apa nak komen pasal Mizz Nina memodenkan niqab ni. Saya sebenarnya sangat respek dengan penghijrahan diri Mizz Nina ni tapi itulah setiap dari kita ada pandangan masing-masing. Kali ni saya duduk atas pagar ajelah ya!

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();