Skip to main content

BUNGA SAKURA SEBENARNYA BERASAL DARI CHINA

Assalamualaikum...

Khabarnya di Jepun sekarang ni ,bunga -bunga
sakura sedang mekar berkembang.
Dan mereka sedang bersiap sedia untuk perayaan tradisi musim sejuk
yang diadakan setiap tahun.
Kalau awak2 kat Kanazawa ,jepun sekarang boleh la berpeluang
menikmati keindahan sakura..

Dalam pada itu China menjelaskan sebenarnya
pokok sakura asalnya dari China..
He Zong Ru ,Ketua Eksekutif persatuan China Cherry Blossom
menjelaskan  orang ramai patut tahu sejarah sebenar bahawa
Bunga sakura mula di tanam di China dan bukan nya di Jepun.


Sebelum ini korea Selatan menegaskan
Pulau Jeju adalah tapak asal bunga sakura.

He Zong Ru dengan tegas menjelaskan
Bunga sakura berasal dari China,berkembang mekar di jepun
dan tidak ada kena mengena dengan korea.


Benda ni pun depa nak berebut..kan??
sama macam negara jiran kita tu la..kan??
hehehh

Sekian..

Comments

  1. keh keh...dah mcm negara jiran kita yg satu tu...semua benda pun nak berebut kata dia punya...kahkahkah...

    ReplyDelete
  2. ingat indonesia je suka berebut benda remeh.. rupanya depa ni pun sama.. kat memana pun kalau boleh hidup maka kat situ la tempatnya

    ReplyDelete
  3. laa....kena juga tempias berebut tu kat diorang ke

    ReplyDelete
  4. cenggitu pun ada ke? haih, yang penting bunga sakura ni tetap ciptaan Allah swt, tak kisah la dier hidup kat mana pun.. :)

    ReplyDelete
  5. hahah biasa la tu menda cam tu pon nk direbut kan..tapi bunga ni cantik lama gak nk tggu musim dia berbunga cantik kn..

    ReplyDelete
  6. Gitulah kalau meletakkan dunia ditangga teratas haha.......eh? tetiba macam ustazah pulak hihi....

    Gasaklah kome nak bergaduh pun...
    Tapi mmg cantiklah DR baby pinklah sangat kan

    ReplyDelete
  7. hhaha kan kak..
    cmni pon sibuk nak rebut
    biar la dorg
    ayu knl sakura pon mase cerita para para sakura..

    ReplyDelete
  8. Hehehehhehe..bunga pun nak rebut..hehehhe..

    ReplyDelete
  9. Ek eleh... itu pun nak gaduh ke? Memanglah dia orang ni tau! Apasal tak mohon copyright jerk. Habis cerita. Hahaha!

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …