Wednesday, 11 March 2015

BUDAK-BUDAK NI MASA BERCINTA SEMUA BENDA NAK DI ADU..

Assalamualaikum...

Pernah bercinta tak??
Kalau pernah mesti sedia tahu orang bercinta ni
kadang2 kita tengok dia macam orang tak betul pun ye..
Yang tua  gayanya macam budak2 sekolah..
Yang budak2 sekolah pulak gaya bercinta
dah macam nak kawen esok lusa.

Salah satu benda yang kita suka buat ketika bercinta ialah mengadu..
Ya tuhan..semua benda nak di adu..
tengah ketip kuku pun dia adu..
Nak bancuh milo,cedok susu 2 sudu pun dia adu..
alasan nya..
sebab nak si dia rasa macam kita dekat je ..
walaupun rumah dia kat lorong 14,
kita kat lorong 5..tapi rasa dekat je dengan dia..sweet tak??

Tapi saya nak pesan kat adik2 yang perempuan2 ni..
nak ngadu boleh tapi jangan sebarang adu..
sebab orang lelaki ni nakal sikit..
kita cakap benda lain.dia pusing kot lain..
otak kuning pulak tu..

"kita nak mandi kejap..!"

Lelaki: nak ikut...

nampak tak?lepas tu mula la sembang benda2 merepek..
Terus hilang malu..lama2 jadi biasa sembang kotor2 gitu.
dari pada cerita pasal nak mandi sampai
cerita dalam kain  semua keluar...

Benda ni la yang sekarang ni makin menjadi2
bila anak2 kita bercinta..lagi2 diusia muda..
Darah muda tu sentiasa bergelora..
yang anak2 nya ada telefon bimbit tu,cuba2 lah check sama mesej2 anak
di dalam telefon..

"kalau minta telefon dia,dia tak bagi..dia sorok telefon dia.."

Itu maknanya ada la sesuatu dalam telefon
dia yang sampai dia tak nak tunjuk..

Besar sangat tanggungjawab kita
sebagai ibu bapa bagi anak2 yang lahir di akhir zaman ni.
betapa positif pun awak dalam kehidupan ni awak
kena juga simpan rasa was2 dan jangan letak kepercayaan 100 % pada anak.
Cuma perasaan tu jangn di tunjuk pada dia..
buat senyap2..

sekian



16 comments:

  1. saya dulu nak kata semua benda mengadu tak jugak tapi asben saya masa jadi boipren semua tanya.. kita pulak jadi rimas masa tu hahahaha

    ReplyDelete
  2. huhuhuh teknologi memang kena pantau selalu

    ReplyDelete
  3. pantau jangan buat tak tahu je kan

    ReplyDelete
  4. ye sis..memang berat tanggung jawab tu. kathy ni lagi ada 2 orang anak remaja yang semakin membesar,kena lebih pantauannya.

    ReplyDelete
  5. tuhla geram jugak bila tengok anak muda remaja sekarang ni, jalan sebelah ibu bapa tapi tangan asyik dok pegang handpon jek. Sian parents kat sebelah tu

    ReplyDelete
  6. bukan mudah DR kita sebagai ibu bapa untuk membesarkan anak2 khasnya yg sedang meningkat remaja,serba salah pun ada jadinya,kak ana banyakkan pendekatan berkawan dgn anak2 dan selebihnya berdoa supaya dilindungi daripada seribu keburukkan.

    ReplyDelete
  7. cabaran ank2 dan ibu bap[a pd ms skrg mmg sgt2 mencabar... mungkin tampak remeh p yg remeh tu laa yg boleh membinasakan

    ReplyDelete
  8. serius aku takut dengan cabaran membesarkan anak2 remaja...anak aku si abang lagi 3 tahun masuk umur remaja...aku harap aku sabar dalam mendidik anak2...huhu...

    ReplyDelete
  9. ye la...klu boleh pilih nk hidup zaman dulu or zmn skrg better pilih zaman dlu la kan...

    ReplyDelete
  10. Saya tak pernah cuba jadi spy mengendap apa ada dlm henfon anak2 dan isteri walaupun sentiasa berpeluang melakukannya. Sentiasa bersangka baik dan saya selalu berharap firasat saya itu dimakbulkan Allah....

    ReplyDelete
  11. aku pun terfikir macam manlah ragam anak aku bila dah meningkat remaja nanti..hmmm..doakan yang terbaik untuk anak2

    ReplyDelete
  12. Huhu...tu namanya blm matang..bdk2 punya cinta..haha

    ReplyDelete
  13. kena cemburu dgn aktvti anak2 ni...demi kebaikn mrk jg.

    ReplyDelete
  14. Semoga ahli keluarga kita terutama anak-anak kita dipelihara dari segala perkara yang tidak baik,

    Dan ya, telefon kena pantau..

    ReplyDelete
  15. Betul tu DR....budak sekarang lagi senang bercinta sebab gadget ada. Yg penting mak bapak kena pantau kot...

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();