Skip to main content

BUDAK 6 TAHUN DATANG HAID KERANA KERAP MAKAN MAKANAN INI

Assalamualaikum...



Datang haid di usia 6 tahun memang sesuatu yang
sangat pelik..
Biasanya orang perempuan ni datang haid dalam
lingkungan umur 11-14 tahun.. kan??
tapi di China seorang kanak-kanak datang haid pada usia 6 tahun.

Si ibu juga menyedari payudara kanak-kanak
ini juga semakin membesar dan apa yang mengejut kan
ketika dia mencuci pakaian anak nya
dia ternampak tompokan darah yang banyak..

terkejut dan risau dengan apa yang dilihat
dia kemudian nya membawa kanak-kanak ini
untuk pemeriksaan kesihatan.
namun dia terkejut kerana diberitahu anak nya
sudah mengalami haid awal akibat asupan gizi yang berlebihan.



Ibu kanak-kanak ini mengakui dia kerap memberikan anak
perempuan nya makan sup sarang burung , madu
dan suplement yang mengandungi kepak ayam
dengan bertujuan untuk menjaga kesihatan anak nya,.
namun dia tidak menyedari tindakan nya yang dianggap berlebib-lebihan
membuatkan sistem hormon anak nya lebih cepat
berkembang sebelum masanya..

kesian kan??
kecik2 dah alami benda2 gini..
kawan2 mesti la pelik..apasal dia
umur 6 tahun dah kena pakai baju dalam..
kenapa kena pakai tuala wanita..kan??
Tu la..mak nya pun..melebih2 la pulak..
bagi je la makan macam budak2 lain..


sekian...

Comments

  1. Larh kalau tahu kecik kecik dulu makan benda alah gini takdela besfren tu datang lambat sangat. Ekekekeke. :P

    ReplyDelete
  2. ada seorang ustazah tu lupa nama dia tapi dia kerap jugak keluar tv.. anak perempuan dia period umur 9 tahun.. mengelabah jugak dia masa tu sebab yelah.. bila dah period seawal umur macam tu banyak benda yang merisaukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Period seawal 9 tahun tu biasa...apa lagi kalau budak tu bertubuh besar..zaman nenek moyang kita dulu pun biasa dah tu...sebab tu orang pompan dulu2 kebanyakkan kawen seawal usia belasan tahun...

      Tapi yang period 6 tahun tu rasanya memang luar biasa...

      Delete
  3. ala siannya dia..kecik lagi tue 6 tahun...kita dulu priod pun 12 tahun

    ReplyDelete
  4. laaaa ..kesian kecik lagi kot kan ...china ni mcm2 kes la

    ReplyDelete
  5. Memang pelik...kesian budak tu...tak merasa zaman kanak2nya seperti rakan2 sebaya...itulah mak nya pun terlebih perihatin tentang pemakanan kesihatan...yang tak sesuai dengan umur...tak pasal2 anaknya dewasa sebelum usia ...

    ReplyDelete
  6. cepat betul matangnya...nak beri anak makanan biarlah bersesuaian dengan umur mereka kan?

    ReplyDelete
  7. lahai...tengah budak lagi dah period ye
    umur tengah ligat yang belum paham apa-apa sangat
    pula tu semua tu sebab makanan
    sungguh menakutkan

    ReplyDelete
  8. emaknya terlalu sygkn anaknya tu hinggakn apa yg disukainya diberi anaknya mkn kan dh jadi masalah..

    ReplyDelete
  9. aduhai baru umur 6 tahun kot..kesian pula terlebih matang dari rakan2 lain

    ReplyDelete
  10. umak aih... kalau tahun 6 tu ok la jugak, 6 tahun, payah wooo... kalau matang seiring datangnya haid tu ok la... boleh urus diri... tapi apa yang kita boleh harapkan sangat dari budak 6 tahun kan?

    ReplyDelete
  11. Alahai.. Kesian bdk tu..

    ReplyDelete
  12. Alahai kesiannya. Besar sebelum waktunya. Bukan senang nak jaga anak sekecil itu yang dah datang period. Mak pun satu, taulah sayang anak awat sampai over. Kan dah susah jadinya. Ke Mmak boleh lepas tangan jerk. Buat macam biasalah.

    ReplyDelete
  13. ishhh ibu dia ni salah faham kot...mknn tu suppose beri lps dia dtg haid...umur 6 thn dia punya nutrisi antibodi masih ok lg... adoiiii nk sihat punya psl lain jd nyer

    ReplyDelete
  14. Bahaya jugak ek bagi supplement bagai ni. Teringat dulu pernah bahi Walit Gold kat si bongsu sebab masalah lelah dia tu..

    ReplyDelete
  15. zaman sekarang ramai anak perempuan datang haid cepat. pemakanan segera banyak sgt

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …