Skip to main content

BAGUS LAH PILIH MAKANAN YANG SIHAT TAPI SAYANG NYA KURANG SOPAN PULAK.

Assalamualaikum...

Awak pernah tengok tak iklan animasi kat tv yang ada
3 orang lelaki nak makan kat kedai makan tu..
Dia datang satu kedai tu lepas tu..
Tukang jual tu punya la sopan dok bagi tau macam2 menu..
tapi pelanggang tu balas "emhhh.."
memang nampak kurang sopan..
bagus la pilih kedai yang jual makanan yang sihat..
tapi sayang , kurang ajar pulak...
kan bagus tunjuk dia menolak dengan baik..

Eh!!saya pulak yang emosi tetiba nih..
Padahal kartun je kot..

Emosi la jugak sebab yang perasan tentang benda ni budak2..
Maisara tengok iklan ni kat tv semalam..
Tetiba dia tanya saya..
"ibu boleh ke bila orang cakap dengan kita,
lepas tu kita cakap.'emhh.." macam tu.."

terus tercengang2 saya nak jawab nya..
sebab iklan tu nak fokus pada pemilihan makanan yang sihat.
tapi anak2 kecil ni nampak yang lain pulak..
kalau tak caya cer tonton..
bahagian yang awal2 tu ye..





Tak kan saya nak kata..
"itu tak pe..kartun..lagipun iklan tu tentang makanan sihat..
jadi pokes pada bab yang dia pilih makanan sihat je tau..
yang lain tu kira halal je.."

hahahahh..
tak kan saya nak kata gitu kat dia..
jadi panjang lebar la jugak penerangan  nya tu.
Mujur dia tanya saya..
kalau dia dia tertanya2 sendiri dan jawab sendiri dalam
hati cemana???

sekian...

Comments

  1. Hahahahaa aah kan. Akak cakap pasal ni baru org terperasan. Hahahaha.

    ReplyDelete
  2. Assalam diana,
    beeeeetuuuiiiiiiiiiii
    iols dah laaaaaaamaaaaa TERASA dengan iklan tu
    eh3 tetiba emo jugaks he3
    BIADAP
    cakap depan2 cenggitu
    depan rezeki depan orang yang menjual
    terlebih "BIJAK" gitew la jadiknya

    ReplyDelete
  3. iklan patut lebih sopan sebab untuk tontonan UMUM kan :)

    ReplyDelete
  4. wahhh.. tak sangka pula ada yg berpendapat mcm saya.. seyesly, masa keluar iklan ni awal2, saya dan kakak saya dok pertikai jugak psl kes ni.. tp hanya biarkan ia berlalu bak angin malam.. ewahh..

    ReplyDelete
  5. Hehehe.. Diorang tak boleh ambil mudah bila nak beriklan ni. Sebab orang tonton iklan secara umum.

    ReplyDelete
  6. Salam, akak!! Sepppp sikit!! Even iklan tu psl pemakanan sihat, tp first time tgk iklan tu, sy spontan cakap kuang ajar betul mamat tu boleh balas camtu je semata2 sbb akak tu tak jual makanan yg sihat?? Mmg sy emosi..sgt kurang ajar...even sekadar iklan, tp entahlah...sakit hati tgk..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betui2 dh lama prasan ....seb baik ank x suka tgk sbb kartun die keras sgt ...

      Delete
  7. betul.. benda ni boleh mempengaruhi kanak2.. anak saya bukan iklan tapi kartun. saya perasan dia suka tiru perkataan atau ayat dia dengar dari kartun.. dua tiga hari ni dok dengar dia sebut tak guna even pelat sebab dia kan speech delay.. saya perasan ada dia tiru dr dialog upin ipin perkataan tak guna tu..

    ReplyDelete
  8. Nasib anak mak tak perasan haha....jenuh nak pikir jawapan kang

    ReplyDelete
  9. Hahaha...benda kecik2 camni org mmg selalu terlepas pandang...

    ReplyDelete
  10. Betullllll... Pernah juga nak tulis pasal iklan ni kat blog, tapi selalu lupa. Cakap emph tu takpe lagi. Lepas tu siap cakap depna tuan punya kedai tu, "jom kita pergi kedai sana la. Makanan pun sihat." Tak logik betul. Takde adab.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …