Skip to main content

MAKAN LEWAT MALAM BOLEH BUAT ANDA JADI BODOH

Assalamualaikum...

Malam tadi ada saya tulis entry pasal lelaki sado yang bodoh.
Ni pagi2 dah keluar satu lagi entry pasal bodoh.
jangan marah ye..Bila kita tau apa punca bodoh
sekali gus kita boleh elak kebodohan kita
ni jadi melmpau-lampau.hahahhah,,,



Satu kajian dilakukan oleh University of California, Los Angeles ,
makan lewat malam boleh menjejaskan fungsi otak.

kadang2 kita ni bukan sengaja nak lewat2 kan makan.
tapi sebab sibuk sangat..kan?
tak sempat la lagi2 kalau yang ada anak kecil tu,
anak dah tidur baru la sempat nak makan nasik.
kalau tidak,  makan nasik pun tak sempat kunyah,
suap telan,suap telan kemudian mula sembelit..ekekekek

Waktu lewat malam ni sebenarnya adalah waktu tidur kita.
jadi bila kita ganggu waktu yang sepatutnya kita tidur,
fungsi kognitif kita terganggu, terutama mekanisme pembelajaran
dan fungsi memori otak.

Apa yang pihak University buat,mereka adakan 2 kumpulan tikus.
kumpulan 1 di beri makan dengan waktu yang tepat dan teratur manakala
kumpulan ke dua diberi makan lewat malam dan tidak teatur.
kesan nya tikus yang dalam kumpulan ke dua sukar untuk mengingati
apa yang telah dipelajari dan  juga lebih sukar untuk
mengenali objek baru dalam proses pembelajaran.

sekian...

Comments

  1. oh! biasa info ckp makan lewat boleh jd gemuk je

    nice info ni

    ReplyDelete
  2. oh! biasa info ckp makan lewat boleh jd gemuk je

    nice info ni

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum
    singgah pagi
    great info

    ReplyDelete
  4. jd gemok, jd bodoh pulak...ouh! mamak tutup la malam! hahahaha

    ReplyDelete
  5. jrg bebenor yui mkn lewat mlm..tp takde juga pandai bebenor..haha.. gurau je.

    p/s: oh psl tu.. leh try.. ada juga buat mcm tu.. kt kena uji bdn kt.. heheh.. dan ada bnarnya. sbb atkins ada 4 fasa.

    ReplyDelete
  6. NAK MAKAN PUN ADA MASA YG SESUAI YA...

    ReplyDelete
  7. Aduhai ...camne plak aku ni....dh mkn pun tgh mlm lapo 1-2 pg aku bgn mkn nasik lg

    ReplyDelete
  8. sekali sekala apa salahnye tapi janganlah tiap2 makan kan..

    ReplyDelete
  9. Tq sis...ilmu baru buat kathy ni..

    ReplyDelete
  10. Salam..fuyoo! baru ku tahu tentang ini..tp kadang2 dah buzy sgt mcm xdpt nak elakkan..haha

    ReplyDelete
  11. hahahhaa.. tikus je kot bodoh makan lewat malam. saya dulu memang suka makan tengah malam. tapi masa zaman kurus susah nak gemuk la. sekarang ni jarang sangat dah nak makan lewat malam. maybe tu faktor semakin bijak kot hahahaha

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …