Advertisement

MAKAN LEWAT MALAM BOLEH BUAT ANDA JADI BODOH

MAKAN LEWAT MALAM BOLEH BUAT ANDA JADI BODOH | Malam tadi ada saya tulis entry pasal lelaki sado yang bodohNi pagi2 dah keluar satu lagi entry pasal bodoh. Jangan marah ye..Bila kita tau apa punca bodoh sekali gus kita boleh elak kebodohan kita ni jadi melampau-lampau.hahahhah..



Satu kajian dilakukan oleh University of California, Los Angeles ,makan lewat malam boleh menjejaskan fungsi otak.

Kadang2 kita ni bukan sengaja nak lewat2 kan makan.tapi sebab sibuk sangat..kan?
Tak sempat la lagi2 kalau yang ada anak kecil tu, anak dah tidur baru la sempat nak makan nasik.
Kalau tidak,  makan nasik pun tak sempat kunyah, suap telan,suap telan kemudian mula sembelit..Hahah

Waktu lewat malam ni sebenarnya adalah waktu tidur kita. Jadi bila kita ganggu waktu yang sepatutnya kita tidur, fungsi kognitif kita terganggu, terutama mekanisme pembelajaran dan fungsi memori otak.

Apa yang pihak University buat, mereka adakan 2 kumpulan tikus. kumpulan 1 di beri makan dengan waktu yang tepat dan teratur manakala kumpulan ke dua diberi makan lewat malam dan tidak teatur.

Kesan nya tikus yang dalam kumpulan ke dua sukar untuk mengingatiapa yang telah dipelajari dan  juga lebih sukar untuk mengenali objek baru dalam proses pembelajaran.

sekian...

Catat Komen

12 Ulasan

  1. oh! biasa info ckp makan lewat boleh jd gemuk je

    nice info ni

    BalasPadam
  2. oh! biasa info ckp makan lewat boleh jd gemuk je

    nice info ni

    BalasPadam
  3. assalamualaikum
    singgah pagi
    great info

    BalasPadam
  4. jd gemok, jd bodoh pulak...ouh! mamak tutup la malam! hahahaha

    BalasPadam
  5. jrg bebenor yui mkn lewat mlm..tp takde juga pandai bebenor..haha.. gurau je.

    p/s: oh psl tu.. leh try.. ada juga buat mcm tu.. kt kena uji bdn kt.. heheh.. dan ada bnarnya. sbb atkins ada 4 fasa.

    BalasPadam
  6. NAK MAKAN PUN ADA MASA YG SESUAI YA...

    BalasPadam
  7. Aduhai ...camne plak aku ni....dh mkn pun tgh mlm lapo 1-2 pg aku bgn mkn nasik lg

    BalasPadam
  8. sekali sekala apa salahnye tapi janganlah tiap2 makan kan..

    BalasPadam
  9. Tq sis...ilmu baru buat kathy ni..

    BalasPadam
  10. Salam..fuyoo! baru ku tahu tentang ini..tp kadang2 dah buzy sgt mcm xdpt nak elakkan..haha

    BalasPadam
  11. hahahhaa.. tikus je kot bodoh makan lewat malam. saya dulu memang suka makan tengah malam. tapi masa zaman kurus susah nak gemuk la. sekarang ni jarang sangat dah nak makan lewat malam. maybe tu faktor semakin bijak kot hahahaha

    BalasPadam
  12. macam tu ceritanya ye. kalau malam tetiba lapar, susah pulak nak tidurnya. huhu

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)