Skip to main content

INI SEBAB KENAPA NYAMUK SUKA MENGGIGIT ANDA

Assalamualaikum...

Saya pernah juga berasa macam nyamuk suka betul kat saya..
tengok orang lain tak de pulak tergaru2 di gigit nyamuk.
Tapi saya ni dengan bengkak nya,dengan merah2 nya..
itu salah satu sebab kenapa saya tak suka masuk hutan.heheheh

Rupa-rupanya ada jenis2 orang jugak yang nyamuk suka gigit.
Nak tahu 5 sebab kenapa nyamuk suka gigit kita??



1-Golongan darah O
Orang yang mempunyai darah jenis O dikatakan mempunyai
aroma tubuh yang membuat kan nyamuk suka mendekatinya.
Untuk mengelak kan di gigit nyamuk kawan2 boleh menanam sireh
berdekatan dengan rumah kerana dikatakan bau sireh boleh menghalau nyamuk.



2-Kolestrol Tinggi
Nyamuk suka mendekati orang yang mempunyai
paras kolestrol yang tinggi.
Kandungan kolestrol tersebut bagaikan signal  yang
memberi isyarat kepada nyamuk untuk menghisap darah.

3-kandungan asid dalam badan
kandungan asid dalam badan menghasilkan
bau yang berbeza pada badan kita dan sekaligus
menarik minat nyamuk untuk menggigit dan menghisap darah.


4-genetik
Belum dipastikan samaada genetik adalah puncanya.Namun
memang ada pendapat mengatakan genetik seseorang
menjadi punca dia kerap menjadi sasaran nyamuk.
mungkin awak  boleh tanya pada  datuk dan nenak awak..heheh



5-gas karbondioksida
kebiasaan nya orang dewasa dan wanita hamil
menghasilkan gas karbondioksida yang lebih banyak.
Ini membuatkan nyamuk lebih tertarik kepada golongan ini.



Satu cara nak elak dari digigt nyamuk,
beli la kelambu moden .
harga pun murah tidur pun lebih nyanyak.
nak order klik gambar kelambu kat atas ni ye..:)

sekian...

Comments

  1. hmm...bagus infonya dulu ada beli pokok yg boleh mnghalau nyamuk di cameron highland tapi xlama hidupnya...nmpaknya kena tanam sireh jer..

    ReplyDelete
  2. Laa semua ni sy br tau...patut nyamuk suka kt saya..huhu...

    ReplyDelete
  3. Benci sangat dengan nyamuk -.-

    ReplyDelete
  4. Yang penting.. kebersihan persekitaran diutamakan.. kalo tidur pakai kelambu, tapi bila makan tak pakai baju.. jadi mangsa la jawabnya.. hehe..


    My blog :

    http://segalaceritera.com/

    ReplyDelete
  5. point no 2 & 3 tu kiranya, suruh kita jaga makan hehehe

    ReplyDelete
  6. baru tahulah.. kenapa Yana asyik jadi sasaran nyamuk

    ReplyDelete
  7. ohh baru tahu . agak2 kalau kentut terlampau nyamuk berani tak gigit . huhuu

    ReplyDelete
  8. wah, itu rahsia nyamuk ye. Abang saya dulu mak cakap kulit kerbau pasal dia nyamuk tak suka haha..

    www.dalinali.com

    ReplyDelete
  9. Baru tau sis.. Tq tau?

    ReplyDelete
  10. ooo baru kutahu..bagus2 info. patutlah mak saya sorg2 dia je kena gigit nyamuk, org lain xkena pn seb mak memg high cholesterol..hehe...

    ok, pasni ckp kt Abah tanam pokok sireh byk2 keliling rumah, buat halau nyamuk ;-)

    zinziemeewah

    ReplyDelete
  11. senang je akak buat, lepas kena gigit tu terus sapu herbal blend ;) sekejap je hilang kesan.

    ReplyDelete
  12. Tq for da info..kte pulak darah o..hurmmm

    ReplyDelete
  13. ohh begitu rupanya..thanks untuk info :)

    ReplyDelete
  14. Ohhh ingatkan nyamuk ni pakai gigit je. Hehehe.

    ReplyDelete
  15. Hehe...baru tau pasal punca nyamuk suka gigit ni. Tapi kalau balik kg mmg selalu jadi mangsa jugaklah...

    ReplyDelete
  16. Saya darah O. Patut le nyamuk suka gigit saye.

    ReplyDelete
  17. Fuhhhhhhhh..mjur darah b..
    Btw visit my blog on shukranzahari.blogspot.com

    Happy blogging

    ReplyDelete
  18. Nyamuk ni pun bukan main lagi memilih. Sampai 5 sebab yang keluar kenapa nyamuk suka seseorang tu ya.

    ReplyDelete
  19. Tenkiu akak for da info.. ermmm deno dengar skrg selangor teruk dengginya... aduhaiii... nak pegi umah kakak pun stuck

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …