Skip to main content

CARA MUDAH BUAT SABUN KOPI

Assalamualaikum...



Sekarang dah macam2 jenis sabun ada di pasaran..
Sabun buah la..sabun madu.dan yang terkini sabun kopi..
Bagi yang tak rajin nak membuat nya boleh beli je..
Tapi kalau buat sendiriboleh la bagi kat makcik nih..
makcik ni memang suka sabun2 ni..
lagi2 kalau wangi..hehehe...

Nak ke try buat sabun??
Meh makcik ajarkan cara buat sabun kopi..

bahan-bahan nya..

8 auns  sabun gliserin
1/4 cawan serbuk kopi
1 sudu teh vanila
1 sudu kecil susu tepung (tak bubuh pun tak pe..)

cara-caranya..


Dengan menggunakan kaedah double boiler cairkan sabun gliserin
Kemudian masuk kan vanila,serbuk kopi dan susu tepung..kacau sebati..

Ambil satu sudu serbuk kopi dan letak kan dalam acuan.


Tuang bancuhan sabun serbuk kopi  tadi terus kedalam acuan..
tunggu hingga sabun keras dan
keluarkan dari acuan..

Bungkus sabun yang dah sejuk dan dah dicairkan tadi
mengikut kretiviti kawan2..



Boleh la hadiah kan pada saya..
nak alamat sila Pm ye..
hahhaha...

sekian..

sumber: popsugar

Comments

  1. mudahjer nk buat sabun...malasnya yg xmudah..heh..heh..

    ReplyDelete
  2. sebenarnya saya pernah belajar buat sabun semasa kelas Kimia tingkatan 5 dulu..huhuhu

    ReplyDelete
  3. wah terbaik.. apa khasiat dia eik?
    hehe pandai la diana

    ReplyDelete
  4. dulu mase sekolah mmg ade diajar buat sabun..
    tp xde lah perase kopi..
    wahhh cm sedap je baunye..
    ala2 cafe lak nanti

    ReplyDelete
  5. tak pernah dengar plak sabun kopi..hahahaha...akak xde terasa nak buat ke..? Sally nak pm alamat gak neh :P

    ReplyDelete
  6. Woahhh ! Boleh eh buat sabun rupenye. Hahaha. Ingatkan kilang je boleh buat. :p

    ReplyDelete
  7. penah jugak belajar buat sabun dulu.. eksperimen sendiri2 je.. hehehe..

    ReplyDelete
  8. buat x kot...tgk je la hahahahah

    ReplyDelete
  9. La, makcik suka sabun rupanya! Nasib baik hadiah belum hantar lagi. Nak kena tukarlah hadiah ya, makcik? Hahaha...

    Saya tak pernah buat sabun sendiri, Diana. Dah tiba masanya kot belajar buat sabun pulak. Wangi semerbak nanti satu rumah.

    ReplyDelete
  10. Tak tau pun ada sabun kopi .....buat apa tu ? Untuk aroma jer ke?
    Banyak lagi kot bau lain yg lagi sedap....kopi sedap tuk minum jer weyh...

    ReplyDelete
  11. Salam! Wahhh camni rupanya cara buat sabun..ish3..mudah jugak ye, bau pun sedap, bau kopi...nati sy try guna serbuk nescafe lah..haha

    ReplyDelete
  12. Aslmkum....kat mna nk dptkan sabun gliserin???

    Ada sesiapa tahu tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Sesiapa yang nak beli Sabun Gliserin, boleh beli dengan saya hanya RM18 sekilo (tak termasuk pos). No. Hp 0163714840. Saya baru siapkan Sabun Madu Kelulut + Ekstrak Delima + Vitamin E + Wangian Ros.

      Delete
  13. mana ah boleh dpat sabun gliserin ?

    ReplyDelete
  14. mane nk dpt gliserin tuh,lau xdk susu tpung cne?lau gntikan vanila vn olive oil bleh k

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baca komen sis..ada yang jual sabun tu..tak de susu tepung pun tak pe..

      Delete
  15. kak... pos sabun kopi satu...saya pm alamat ye..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …