Skip to main content

Posts

Showing posts from February, 2015

DIY : CARA BUAT DRYER SHEETS DENGAN WANGIAN KEGEMARAN ANDA

Assalamualaikum...

Ramai dari kita yang menggunakan pewangi
ketika proses nak keringkan pakaian dalam mesin basuh..kan??
Ada juga yang beli macam2 haruman lagi..mudah sangat..
tapi nak tak buat sesuatu yang lebih menyeronok kan??
Baju anda akan berbau harum dan lembut
dengan wangian yang anda suka,.
hanya masuk kan Dryer Sheets kedalam mesin Basuh
ketika proses keringkan pakaian.
jom tengok cara-cara untuk buat Dryer Sheets..





Bahan-bahan untuk membuat Dryer Sheets..

1/ 2 cawan cuka
8 titik haruman kegemaran anda (
Bekas yang boleh ditutup
Kain kapas

Cara-caranya..

-Potong kain kapas dalam ukuran kecil.Guna tuala terpakai atau cebisan t-shirt lama anda.


-di dalam mangkuk kecil masuk kan cuka dan haruman kegemaran anda.Cuka adalah pelembut semula jadi dan anda tak perlu lagi membeli pelembut di kedai lepas ni..

-guna sudu dan siram kan cecair cuka dan haruman yang dibancuh bersama tadi keatas kain2 percaya yang telah siap dipotong.jangan di rendam kain2 tu ye..

-letak kan kain2 tersebut…

AYUH BLOGGER,GUNAKAN PENGARUH ANDA UNTUK KEMPEN MENGURANGKAN SAMPAH

Assalamualaikum...

Kat kawasan rumah saya ni
biasanya lori sampah akan datang 3 kali seminggu.
hari ahad tak de..jadi lagi 4 hari tu kalau
ada sampah banyak pandai2 la nak hidup..ahhah..

Kawasan keliing rumah saya ni tak luas pun.
kalau nak bersihkan laman pun,laman tu secoet je..
jadi bab sampah2 keliling rumah ni memang dapat dikawal la..
saya memang tak bakar sampah.
cuma kutip dan masuk kan dalam tong sampah.

Saya tak de cara khas untuk lupuskan sampah2 dirumah.
Bungkus dengan elok dan buang ditempat yang sepatutnya.. itu saja..
Tapi saya ada cara sendiri untuk mengawal sampah2 tu dari jadi banyak,
Ini yang saya amalkan..



1- tak mau beg plastik.
saya memang tak suka kalau pi kedai
,barang saya dibungkus dengan beg plastik.
Biasanya beli barang kat pasaraya je.semua isi dalm troli.
kalau ke kedai2 runcit ni setakat
beli satu,dua barang tak payah la mintak plastik bag.,



2-Kitar semula.
Tin,botol kaca,barang dan bungkusan plastik yang
sudah tak digunakan lagi saya asingkan untuk kit…

PEMAIN BOLASEPAK SUMARDI HAJALAN

Assalamualaikum...




Nama pemain bola sepak,Sumardi hajalan paling kerap diperkatakan
dikalangan peminat bolasepalk minggu ni.
Jom kita kenali siapa Sumardi Hajalan..

Anak klelahiran Tawau , Sabah ini erupakan salah seorang pemain asal dari Sabah FA.
dan  kini  beraksi bersama pasukan Perak untuk Liga Super 2015
Dia memulakan kerjaya profesionalnya bersama Sabah FA
pada musim 2006/07. Sebelum berakhirnya musim 2006/07
dia menyatakan hasratnya untuk menyambung kontraknya
tetapi membatalkan hasratnya kerana mendapat tawaran lumayan dari Johor FC.


Dia pernah beraksi pada Pesta Bola Merdeka 2007
dimana Malaysia muncul selaku juara.
Dia juga menyertai skuad bawah 23 tahun
Malaysia ke Sukan Asia Tenggara 2007 di Korat.
Sumardi mendapat kaps pertamanya ketika menentang
Bahrain pada kelayakan Piala Dunia FIFA 2010.


Biodata Sumardi Hajalan

Nama : Sumardi Hajalan
Tarikh lahir : 12 Januari 1985 (29 tahun)
Asal : Tawau, Sabah
Status : Berkahwin (seorang anak perempuan – setahun enam bulan)
Bilangan…

GAMBAR MAJLIS PERTUNANGAN HAFIZ SUIP DAN NUREFFY

Assalamualaikum...
Malam tadi berlangsung majlis pertunangan Hafiz Suip dan Nureffy  yang penuh gilang gemilang. Cantik betul tunang Hafiz ni. Macam muka heroin  hindustan.hehehheh. 













Asyik senyum je Hafiz dah macam pengantin je. selalu nya orang bertunang ni kan muka serius je..kan?? tapi dia senyum je memanjang.. seronok sangat la tu..hehehh




Pelik pulak saya bila tengok gambar ni.. bakal mak mertua sarung cincin kat bakal menantu??

Baru bakal je tu makcik.. belum boleh pegang2 lagi tu...hehhehe tak sabar2 maknya pun.. hahahahha..jangan marah ye....

BOLEH TAK KALAU NAK KOMEN TU JANGAN MACAM NAK CARI GADUH?

Assalamualaikum....

Saya berharap sangat pada rakan-rakan blogger yang
datang baca entry yang saya tulis dalam blog ni
supaya tak bergaduh dan cari pasal dengan saya.
Saya tak suka bergaduh dengan orang ...
tolong lah ye...

Bukan saya takut nak berlawan berdebat dengan awak..
tapi saya tak mau awak sakit hati dan berdendam
dengan kata2 saya yang kadang2 boleh jadi kurang ajar.
Saya ni orang biasa je,..Ada had2 sabar saya tu,,

Dengan saya yang awak tak pernah jumpa ni pun awak nak bergaduh.
mesti dengan jiran2 pun awak suka bergaduh..kan??
ish..orang kata kalau suka cari musuh ni pendek rezeki..
padan la kau tak kaya2..hati busuk cam haram jadah..
ha!nak sangat..kan??

sekian..

ANDA ADA EKZEMA?TENTU ANDA PERNAH ALAMI PERKARA INI...

Assalamualaikum...

Sejak saya jadi blogger baru saya tau
rupanya ramai orang yang mengalami ekzema.
Dari saya tak tahu apa2 pasal ekzema sampai la sekarang ni
boleh dikatakan banyak juga info tentang ekzema yang saya tahu
walaupun dalam keluarga saya belum ada yang mengalami masalah ini.



Saya turut bersimpati dengan kawan2 yang ada masalah Ekzema.
Seperti yang ramai tahu Ekzema adalah penyakit kulit yang serius
yang membuatkan pesakit tidak selesa dan ianya tidak ada penawar.
jangan sedih2 ye...Meh makcik hidur kan hati awak..heheh
Kebanyakan penderita Ekzema akan mengalami 10 perkara ini..

1- Anda mempunyai berbagai krim kulit di rumah ..
Diprobase? Doublebase? Elocon? Elidel? ok..simpan baik2 semua tu ye..

2- Ada rakan2 yang tiba2 saja menjadi doktor apabila mereka melihat anda tergaru-garu.
"cer guna sabun yang Kak Minah jual tu..sabun tu ok.."
"ni ha..guna krim ni..elok untuk gatal2.."

3-. Dia datang tanpa di duga dan tak kena masa..
Dalam hari2 penting tu la e…

RESTORAN NASI KANDAR DI PULAU PINANG TETAP JADI PILIHAN WALAUPUN KOTOR

Assalamualaikum...
Saya memang bukan pengunjung restoran nasik kandar  Kat penang ni memang banyak restoran nasik kandar atau restoran mamak.. Dekat2 rumah saya ni je ada lebih 5 restoran mamak. Saya kerap lalu disebelah restoran mamak,lalu di belakang kedai mamak, jadi saya tau cemana tahap kebersihan restoran mamak di penang ni. Bila saya baca berita tentang restoran nasik kandar di Penang yang diarah tutup atas sebab kebersihan saya tak terkejut pun.. Memang kotor restoran2 mamak kat sini..


Tapi bagi orang luar Penang,mungkin tak tahu semua nih.. kalau diaorang dok hari2 kat Penang mungkin akan membuka sedikit mata diaorang tentang tahap kebersihan restoran mamak di Penang ni. kalau tak,tidak la setiap kali makan angin di Penang,tempat yang mereka nak tuju salah satunya ialah restoran mamak.hehhehe.. Ada restoran mamak yang terkenal kat sini kerap jadi tumpuan pelancong tempatan, tapi bagi sesetengah penduduk setempat memang tak makan la kat situ.. sebab kami beberapa kali  lalu d…

GAMBAR ANAK BLACK HANIFAH

Assalamualaikum...

Semalam dah cukup la 44 hari Isteri Black berpantang.. Jadi hari  ni dapat la kita tengok baby yang comel ni.. ini lah dia anak black dan Chira Khairi.. Khaleef  Dayyan


Hidung nampak mancung.. mesti la ikut ayah dia..kan??
sekian...