Saturday, 28 February 2015

DIY : CARA BUAT DRYER SHEETS DENGAN WANGIAN KEGEMARAN ANDA

Assalamualaikum...

Ramai dari kita yang menggunakan pewangi
ketika proses nak keringkan pakaian dalam mesin basuh..kan??
Ada juga yang beli macam2 haruman lagi..mudah sangat..
tapi nak tak buat sesuatu yang lebih menyeronok kan??
Baju anda akan berbau harum dan lembut
dengan wangian yang anda suka,.
hanya masuk kan Dryer Sheets kedalam mesin Basuh
ketika proses keringkan pakaian.
jom tengok cara-cara untuk buat Dryer Sheets..





Bahan-bahan untuk membuat Dryer Sheets..

1/ 2 cawan cuka
8 titik haruman kegemaran anda (
Bekas yang boleh ditutup
Kain kapas

Cara-caranya..

-Potong kain kapas dalam ukuran kecil.Guna tuala terpakai atau cebisan t-shirt lama anda.


-di dalam mangkuk kecil masuk kan cuka dan haruman kegemaran anda.Cuka adalah pelembut semula jadi dan anda tak perlu lagi membeli pelembut di kedai lepas ni..

-guna sudu dan siram kan cecair cuka dan haruman yang dibancuh bersama tadi keatas kain2 percaya yang telah siap dipotong.jangan di rendam kain2 tu ye..

-letak kan kain2 tersebut kedalam botol yang kedap udara.


-Bila nak guna hanya buka botol,ambil satu Dryer Sheets dan masuk kan kedalam mesin basuh ketika keringkan baju.Dryer sheets yang sudah digunakan boleh disimpan kembali ke dalam botol.

selamat mencuba..


sekian...

sumber:popsugar




AYUH BLOGGER,GUNAKAN PENGARUH ANDA UNTUK KEMPEN MENGURANGKAN SAMPAH

Assalamualaikum...

Kat kawasan rumah saya ni
biasanya lori sampah akan datang 3 kali seminggu.
hari ahad tak de..jadi lagi 4 hari tu kalau
ada sampah banyak pandai2 la nak hidup..ahhah..

Kawasan keliing rumah saya ni tak luas pun.
kalau nak bersihkan laman pun,laman tu secoet je..
jadi bab sampah2 keliling rumah ni memang dapat dikawal la..
saya memang tak bakar sampah.
cuma kutip dan masuk kan dalam tong sampah.

Saya tak de cara khas untuk lupuskan sampah2 dirumah.
Bungkus dengan elok dan buang ditempat yang sepatutnya.. itu saja..
Tapi saya ada cara sendiri untuk mengawal sampah2 tu dari jadi banyak,
Ini yang saya amalkan..



1- tak mau beg plastik.
saya memang tak suka kalau pi kedai
,barang saya dibungkus dengan beg plastik.
Biasanya beli barang kat pasaraya je.semua isi dalm troli.
kalau ke kedai2 runcit ni setakat
beli satu,dua barang tak payah la mintak plastik bag.,



2-Kitar semula.
Tin,botol kaca,barang dan bungkusan plastik yang
sudah tak digunakan lagi saya asingkan untuk kitar semula
boleh kata tempat saya ni.
hari2 apek kitar semula tu lalu .selalunya kami bagi je .
sebab sikit,tak mau la kumpul2 banyak nanti semak rumah.
sebab tu kami bagi je.nak jual rasanya timbang pun jarum tak bergerak.hehhe



3-Elak guna tisu dapur.
Tisu dapaur ni salah satu bahan yang buat sampah
penuh dalam tong sampah.
saya memang dah lama tak gunakan tisu dapur.
setakat nak tapis minyak masa goreng kentang ,,ayam ikan
,saya guna penapis besi tu je..
lap tangan memang guna sapu tangan yang dah disediakan.
saya rela basuh kain lap hari2 dari guna tisu dapur.

cukup la 3 cara ni saja yang saya kongsikan..
Mungkin kawan2 lain ada cara sendiri juga untuk
melupus dan mengawal sampah dirumah.
Jika ada jom sertai kempen sampah yang dianjurkan oleh
sahabat blogger kita .Rai ..
Setiap apa yang anda kongsikan mungkin akan
menyelamatkan bumi kita..


sekian...



PEMAIN BOLASEPAK SUMARDI HAJALAN

Assalamualaikum...




Nama pemain bola sepak,Sumardi hajalan paling kerap diperkatakan
dikalangan peminat bolasepalk minggu ni.
Jom kita kenali siapa Sumardi Hajalan..

Anak klelahiran Tawau , Sabah ini erupakan salah seorang pemain asal dari Sabah FA.
dan  kini  beraksi bersama pasukan Perak untuk Liga Super 2015
Dia memulakan kerjaya profesionalnya bersama Sabah FA
pada musim 2006/07. Sebelum berakhirnya musim 2006/07
dia menyatakan hasratnya untuk menyambung kontraknya
tetapi membatalkan hasratnya kerana mendapat tawaran lumayan dari Johor FC.


Dia pernah beraksi pada Pesta Bola Merdeka 2007
dimana Malaysia muncul selaku juara.
Dia juga menyertai skuad bawah 23 tahun
Malaysia ke Sukan Asia Tenggara 2007 di Korat.
Sumardi mendapat kaps pertamanya ketika menentang
Bahrain pada kelayakan Piala Dunia FIFA 2010.


Biodata Sumardi Hajalan

Nama : Sumardi Hajalan
Tarikh lahir : 12 Januari 1985 (29 tahun)
Asal : Tawau, Sabah
Status : Berkahwin (seorang anak perempuan – setahun enam bulan)
Bilangan adik beradik : Anak bongsu daripada empat beradik
Latar akademik : Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
Pasukan yang diwakili :
Sabah (2005), Johor FC (2006-2010),
Sabah (2010-2013), Negeri Sembilan (2014)
Perak (2015)
Posisi : Pertahanan (kiri)
Posisi lain : Sayap (kiri), Tengah bertahan
Sukan lain yang diceburi : Tiada
Pemain bola sepak yang diminati : Sergio Ramos Kelab/Pasukan bola sepak yang diminati : Barcelona
Makanan kegemaran : Char Kuey Tiaw
Minuman kegemaran : Milo Ais
Jika saya bukan pemain bola sepak : Bekerja

sekian..

GAMBAR MAJLIS PERTUNANGAN HAFIZ SUIP DAN NUREFFY

Assalamualaikum...

Malam tadi berlangsung majlis pertunangan Hafiz Suip dan Nureffy 
yang penuh gilang gemilang.
Cantik betul tunang Hafiz ni.
Macam muka heroin  hindustan.hehehheh. 














Asyik senyum je Hafiz dah macam pengantin je.
selalu nya orang bertunang ni kan muka serius je..kan??
tapi dia senyum je memanjang..
seronok sangat la tu..hehehh





Pelik pulak saya bila tengok gambar ni..
bakal mak mertua sarung cincin kat bakal menantu??


Baru bakal je tu makcik..
belum boleh pegang2 lagi tu...hehhehe
tak sabar2 maknya pun..
hahahahha..jangan marah ye....












Majlis bertunang pun ada nyanyi2 ke??
Kejutan untuk tetamu  ni, tetiba je  bakal pengantin yang menyanyi..
hahhaha..

Oh..katanya majlis ni disekalikan dengan majlis hari jadi  Hafiz..
tapi macam tak kena je..kan??

Siap nyanyi bramai2 dengan geng2 dia kat atas pentas tu..
dah macam konsert AF pulak
drama berbual pun ada..hehheh
Tunggu la siang baru buat majlis harijadi..
ekekkkkeke..
komplain je la makcik Ni..
marah pulak peminat2 Hafiz nanti..









Apa pun semoga bahagia ye Hafiz..
cepat2 la kawen..


Sekian...

Friday, 27 February 2015

BOLEH TAK KALAU NAK KOMEN TU JANGAN MACAM NAK CARI GADUH?

Assalamualaikum....

Saya berharap sangat pada rakan-rakan blogger yang
datang baca entry yang saya tulis dalam blog ni
supaya tak bergaduh dan cari pasal dengan saya.
Saya tak suka bergaduh dengan orang ...
tolong lah ye...

Bukan saya takut nak berlawan berdebat dengan awak..
tapi saya tak mau awak sakit hati dan berdendam
dengan kata2 saya yang kadang2 boleh jadi kurang ajar.
Saya ni orang biasa je,..Ada had2 sabar saya tu,,

Dengan saya yang awak tak pernah jumpa ni pun awak nak bergaduh.
mesti dengan jiran2 pun awak suka bergaduh..kan??
ish..orang kata kalau suka cari musuh ni pendek rezeki..
padan la kau tak kaya2..hati busuk cam haram jadah..
ha!nak sangat..kan??

sekian..

ANDA ADA EKZEMA?TENTU ANDA PERNAH ALAMI PERKARA INI...

Assalamualaikum...

Sejak saya jadi blogger baru saya tau
rupanya ramai orang yang mengalami ekzema.
Dari saya tak tahu apa2 pasal ekzema sampai la sekarang ni
boleh dikatakan banyak juga info tentang ekzema yang saya tahu
walaupun dalam keluarga saya belum ada yang mengalami masalah ini.



Saya turut bersimpati dengan kawan2 yang ada masalah Ekzema.
Seperti yang ramai tahu Ekzema adalah penyakit kulit yang serius
yang membuatkan pesakit tidak selesa dan ianya tidak ada penawar.
jangan sedih2 ye...Meh makcik hidur kan hati awak..heheh
Kebanyakan penderita Ekzema akan mengalami 10 perkara ini..

1- Anda mempunyai berbagai krim kulit di rumah ..
Diprobase? Doublebase? Elocon? Elidel? ok..simpan baik2 semua tu ye..

2- Ada rakan2 yang tiba2 saja menjadi doktor apabila mereka melihat anda tergaru-garu.
"cer guna sabun yang Kak Minah jual tu..sabun tu ok.."
"ni ha..guna krim ni..elok untuk gatal2.."

3-. Dia datang tanpa di duga dan tak kena masa..
Dalam hari2 penting tu la ekzema nak datang balik.esok ada temuduga atau pun,esok nak bertunang..Esok nak jumpa bakal mertua..sabar je la...heheh

4-. Susah untuk anda tidur..
Setiap kali hendak tidur rasa gatalnya semakin menjadi-jadi.

5-.Anda akan terus menggaru tanpa henti.semakin di garu
ianya bertambah gatal.

6-Anda tidak sedar masa anda banyak dihabiskan dengan menggaru.
sedar2 je dah setengah jam anda hanya duduk di katil dan menggaru.

7- "jangan garu.." itu lah perkataan yang anda paling menyampah dengar.hahah


8-Anda pernah terfikir untuk membela kucing di rumah.
Boleh gomoi2,peluk2,main kejar2..oh!!indah nya...

9-kadang2 anda berasa alangkah bagus jika anda
seperti kucing yang boleh menggaru menggunakan kaki.

10-Jika terpaksa anda akan menggunakan objek2
berhampiran untuk menggaru..




ada lagi???
sila tambah di bawah..

sekian..

RESTORAN NASI KANDAR DI PULAU PINANG TETAP JADI PILIHAN WALAUPUN KOTOR

Assalamualaikum...

Saya memang bukan pengunjung restoran nasik kandar 
Kat penang ni memang banyak restoran nasik kandar atau restoran mamak..
Dekat2 rumah saya ni je ada lebih 5 restoran mamak.
Saya kerap lalu disebelah restoran mamak,lalu di belakang kedai mamak,
jadi saya tau cemana tahap kebersihan restoran mamak di penang ni.
Bila saya baca berita tentang restoran nasik kandar di Penang yang diarah tutup atas sebab kebersihan saya tak terkejut pun..
Memang kotor restoran2 mamak kat sini..



Tapi bagi orang luar Penang,mungkin tak tahu semua nih..
kalau diaorang dok hari2 kat Penang mungkin akan membuka sedikit mata diaorang tentang tahap kebersihan restoran mamak di Penang ni.
kalau tak,tidak la setiap kali makan angin di Penang,tempat yang mereka nak tuju salah satunya ialah
restoran mamak.hehhehe..
Ada restoran mamak yang terkenal kat sini kerap jadi tumpuan pelancong tempatan,
tapi bagi sesetengah penduduk setempat memang tak makan la kat situ..
sebab kami beberapa kali  lalu depan dan belakang restoran jadi selalu nampak benda2 yang "eeeiii...."
hahahahha...

gambar hiasan je..
Pernah jugak la saya baca entry beberapa blogger yang makan kat beberapa  restoran nasik kandar di Penang ni,saya tak tau nak kata apa sebab 
bagi saya restoran tu kotor..Cemana dia boleh makan kat situ..
Tak pa la..dah selera tekak diaorang kat mamak je ..makan je la..
tekak masing2 kan..heheh..
Cuma ni pesan saya je la..
Boleh dikatakan semua restoran mamak kat Penang ni
tahap kebersihan nya tak memuaskan..
Rasanya yang diarah tutup tu memang tahap paling kotor la..
tak bermakna yang tak di arah tutup tu bersih 100%.

Untuk penggemar-penggemar nasik kandar jangan marah ye...
saya cuma pesan je..Yang nak telan tu tekak awak,yang nak keluarkan duit pun awak jugak..
terserah la.. :)
Saya sendiri pun kalau restoran tu saya nampak bersih ,saya makan je..
padahal mata orang lain dia nampak restoran tu pernah ada babak "eeeiiiii.." jugak.

sekian..

GAMBAR ANAK BLACK HANIFAH

Assalamualaikum...


Semalam dah cukup la 44 hari Isteri Black berpantang..
Jadi hari  ni dapat la kita tengok baby yang comel ni..
ini lah dia anak black dan Chira Khairi..
Khaleef  Dayyan



Hidung nampak mancung..
mesti la ikut ayah dia..kan??

sekian...