Skip to main content

TOLONG PESAN PERKARA NI PADA ANAK-ANAK ANDA

Assalamualaikum...

Sekolah dah pun bermula.
Yang baru masuk sekolah  ini pengalaman baru
untuk mereka.
jumpa lebih ramai kawan2..
kalau sebelum ni kawan dengan
melayu saja,
lepas ni kena pandai bergaul dengan cina dan india jugak.
disebab kan tu ada perkara-perkara yang
kita ibu bapa kena pesan pada anak supaya
Tak de la anak2 kita balik mengadu
"Mak..kenapa dia cakap saya macam ni.."

"Kenapa dia cakap saya macam tu.."



Yang saya nak sentuh ni bab fizikal sesorang..
ada yang hitam..
ada yang putih..
ada mata sepet,
ada yang mulut sumbing..
dan tak semua orang sempurna..



Jadi pesan baik2 pada anak2..
jangan sesekali ejek orang..
jangan jadikan kelemahan seseorang tu
satu hiburan pada kita..
Jangan pandang hina kalau tengok
ada kawan baru kita tu tak sempurna..
cacat anggota, atau warna kulitnya
tak sama dengan kita..itu bukan sebab untuk kita
menghina dan mengejak malah
kalau kawan tu ada kekurangan kita kena terima dan tetap
layan dia dengan baik..

Boleh tak pesan benda ni pada anak2??



sekian..

Comments

  1. setakat ni tak dek lagi anak anak sedara nani ngadu apa apa :D

    ReplyDelete
  2. Betul tu Diana. Saya dah terfikir dah nak pesan kat anak mcm tu. Wp skrg dia kecik lagi. Terutamanya bab warna kulit, saiz besar kecik, tinggi atau rendah. Mmg nak tekankan kepada anak yg rupa itu adalah luaran dan yg penting dalaman seseorang.

    ReplyDelete
  3. Okay akak , nanti kita ada anak kita pesan dekat anak kita. ^_^

    ReplyDelete
  4. Betul tu diana. Memang kami pesan kat anak². Macam kimi, kat skolah dia ada budak yang berkerusi roda dan juga katek. Selalu pesan kat dia jangan ejek orang2 macam tu.

    ReplyDelete
  5. Selalulah berpesan jangan 1 hari sahaja kita berpesan, kerana kita mudah lupa.

    http://www.adarain.com

    ReplyDelete
  6. ok kak diana..takde anak lagi, tapi akan panjangkan pesanan pada anak-anak sedara.

    ReplyDelete
  7. ni mesti sbb kes yg budak takde jemari tu kan kak?? sy xtgk video tu, cme bace tajuk je...

    insyaAllah nt bila Arfan dh besar sy pn akan pesan pd dia mcm ni..

    ReplyDelete
  8. berkawan dan berbaik dengan semua kengkawan kan :)

    ReplyDelete
  9. Saya memang selalu pesan kat si Abang, jangan cakap perkara sensitif bila bergaul. Saya berilah contoh :) Setakat ni alhamdulillah takda masalah pergaulan di sekolahnya.

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …