TOLONG PESAN PERKARA NI PADA ANAK-ANAK ANDA

Assalamualaikum...

Sekolah dah pun bermula.
Yang baru masuk sekolah  ini pengalaman baru
untuk mereka.
jumpa lebih ramai kawan2..
kalau sebelum ni kawan dengan
melayu saja,
lepas ni kena pandai bergaul dengan cina dan india jugak.
disebab kan tu ada perkara-perkara yang
kita ibu bapa kena pesan pada anak supaya
Tak de la anak2 kita balik mengadu
"Mak..kenapa dia cakap saya macam ni.."

"Kenapa dia cakap saya macam tu.."



Yang saya nak sentuh ni bab fizikal sesorang..
ada yang hitam..
ada yang putih..
ada mata sepet,
ada yang mulut sumbing..
dan tak semua orang sempurna..



Jadi pesan baik2 pada anak2..
jangan sesekali ejek orang..
jangan jadikan kelemahan seseorang tu
satu hiburan pada kita..
Jangan pandang hina kalau tengok
ada kawan baru kita tu tak sempurna..
cacat anggota, atau warna kulitnya
tak sama dengan kita..itu bukan sebab untuk kita
menghina dan mengejak malah
kalau kawan tu ada kekurangan kita kena terima dan tetap
layan dia dengan baik..

Boleh tak pesan benda ni pada anak2??



sekian..

Post a comment

9 Comments

  1. setakat ni tak dek lagi anak anak sedara nani ngadu apa apa :D

    ReplyDelete
  2. Betul tu Diana. Saya dah terfikir dah nak pesan kat anak mcm tu. Wp skrg dia kecik lagi. Terutamanya bab warna kulit, saiz besar kecik, tinggi atau rendah. Mmg nak tekankan kepada anak yg rupa itu adalah luaran dan yg penting dalaman seseorang.

    ReplyDelete
  3. Okay akak , nanti kita ada anak kita pesan dekat anak kita. ^_^

    ReplyDelete
  4. Betul tu diana. Memang kami pesan kat anak². Macam kimi, kat skolah dia ada budak yang berkerusi roda dan juga katek. Selalu pesan kat dia jangan ejek orang2 macam tu.

    ReplyDelete
  5. Selalulah berpesan jangan 1 hari sahaja kita berpesan, kerana kita mudah lupa.

    http://www.adarain.com

    ReplyDelete
  6. ok kak diana..takde anak lagi, tapi akan panjangkan pesanan pada anak-anak sedara.

    ReplyDelete
  7. ni mesti sbb kes yg budak takde jemari tu kan kak?? sy xtgk video tu, cme bace tajuk je...

    insyaAllah nt bila Arfan dh besar sy pn akan pesan pd dia mcm ni..

    ReplyDelete
  8. berkawan dan berbaik dengan semua kengkawan kan :)

    ReplyDelete
  9. Saya memang selalu pesan kat si Abang, jangan cakap perkara sensitif bila bergaul. Saya berilah contoh :) Setakat ni alhamdulillah takda masalah pergaulan di sekolahnya.

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)