Skip to main content

TOLONG PESAN PERKARA NI PADA ANAK-ANAK ANDA

Assalamualaikum...

Sekolah dah pun bermula.
Yang baru masuk sekolah  ini pengalaman baru
untuk mereka.
jumpa lebih ramai kawan2..
kalau sebelum ni kawan dengan
melayu saja,
lepas ni kena pandai bergaul dengan cina dan india jugak.
disebab kan tu ada perkara-perkara yang
kita ibu bapa kena pesan pada anak supaya
Tak de la anak2 kita balik mengadu
"Mak..kenapa dia cakap saya macam ni.."

"Kenapa dia cakap saya macam tu.."



Yang saya nak sentuh ni bab fizikal sesorang..
ada yang hitam..
ada yang putih..
ada mata sepet,
ada yang mulut sumbing..
dan tak semua orang sempurna..



Jadi pesan baik2 pada anak2..
jangan sesekali ejek orang..
jangan jadikan kelemahan seseorang tu
satu hiburan pada kita..
Jangan pandang hina kalau tengok
ada kawan baru kita tu tak sempurna..
cacat anggota, atau warna kulitnya
tak sama dengan kita..itu bukan sebab untuk kita
menghina dan mengejak malah
kalau kawan tu ada kekurangan kita kena terima dan tetap
layan dia dengan baik..

Boleh tak pesan benda ni pada anak2??



sekian..

Comments

  1. setakat ni tak dek lagi anak anak sedara nani ngadu apa apa :D

    ReplyDelete
  2. Betul tu Diana. Saya dah terfikir dah nak pesan kat anak mcm tu. Wp skrg dia kecik lagi. Terutamanya bab warna kulit, saiz besar kecik, tinggi atau rendah. Mmg nak tekankan kepada anak yg rupa itu adalah luaran dan yg penting dalaman seseorang.

    ReplyDelete
  3. Okay akak , nanti kita ada anak kita pesan dekat anak kita. ^_^

    ReplyDelete
  4. Betul tu diana. Memang kami pesan kat anak². Macam kimi, kat skolah dia ada budak yang berkerusi roda dan juga katek. Selalu pesan kat dia jangan ejek orang2 macam tu.

    ReplyDelete
  5. Selalulah berpesan jangan 1 hari sahaja kita berpesan, kerana kita mudah lupa.

    http://www.adarain.com

    ReplyDelete
  6. ok kak diana..takde anak lagi, tapi akan panjangkan pesanan pada anak-anak sedara.

    ReplyDelete
  7. ni mesti sbb kes yg budak takde jemari tu kan kak?? sy xtgk video tu, cme bace tajuk je...

    insyaAllah nt bila Arfan dh besar sy pn akan pesan pd dia mcm ni..

    ReplyDelete
  8. berkawan dan berbaik dengan semua kengkawan kan :)

    ReplyDelete
  9. Saya memang selalu pesan kat si Abang, jangan cakap perkara sensitif bila bergaul. Saya berilah contoh :) Setakat ni alhamdulillah takda masalah pergaulan di sekolahnya.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …